Súlyos baleset történt néhány hete a Pereszteghez közeli motocrosspályán. A bejelentés után a lövői mentőket, a legközelebbi egységet riasztották. A helyszínen a szakemberek magasabb kompetenciájú egységet kértek, riasztották a soproni állomást, majd a légimentők segítségét is kérték.
A sármelléki helikopter nem volt elérhető, a balatonfüredi pedig épp Kaposvárról tartott a bázisra, amikor a levegőben vette a riasztást. Tizenhárom percet kellett még repülnie Sármellékig, mert muszáj volt tankolnia, újabb 29 percbe telt, mire le tudott szállni a sérült közelében.
Mindez a tankolás nélkül 42 perc. Ha ehhez hozzáadjuk a lövői kocsi kiérkezéséig, a helikopter riasztásáig eltelt időt, akkor minimum egy órát várt a sérült arra, hogy a legmagasabb kompetenciájú mentőegység a helyszínre érkezzen. El tudják képzelni milyen hosszú az az óra?
Mindez persze nem a mentők hibája, hanem a rendszeré. Magyarország nyugati régiója, Győr, Mosonmagyaróvár, Sopron és Szombathely térsége messze van a mai légi bázisoktól.
Dr. Túri Péter hosszú éveket dolgozott a magyar légimentés élén, majd saját vállalkozást alapítva „maradt a levegőben” és a mentésügyben. Jóideje azon dolgozik a csapatával, hogy a Magyarország észak-nyugati régiójában élő 800 ezer embernek is legyen esélye, ha baj van: időben odaérjen a mentőhelikopter.
„Létrehoztunk egy nonprofit egyesületet, ez a Sky CU Air Ambulance Club, ami a nyugat-magyarországi régió légimentését vállalná. Már megkezdtük a tárgyalásokat az érintett városok vezetőivel, eddig mindenhonnan pozitív és támogató visszajelzéseket kaptunk” – mondja elöljáróban dr. Túri Péter, az egyesület mögött álló nemzetközi légi betegszállítással foglalkozó TrustAir Kft. ügyvezetője.
A légimentés nem olcsó műfaj, de a tíz alapító kidolgozta a működést finanszírozni képes modellt, ami egyszerű, s ha beválik, nagyszerű is.
„Magánemberek tagsági díj ellenében részesülhetnek a légimentés szolgáltatásában. Az alapdíj évente 98 euró, vagyis havonta egy pizza ára. Aki ezt választja, a légimentés szolgáltatását kapja. Választható a prémium kategória is, évi 198 euróért, ez már a betegszállítást is tartalmazza. Ha például nyaralás közben valaki eltöri a lábát, és tagunk, mi hazahozzuk ingyen. Az alapdíjat választókat pedig kedvezménnyel” – magyarázza a modellt dr. Túri Péter.
Csatlakozhatnak természetesen cégek, vállalkozások is, ahol akár cafetéria-szerűen adhatják a dolgozóiknak a szolgáltatást. Települések, önkormányzatok támogatása minden itt élő biztonságát szolgálná.
„Néhány hete kezdtük az aktív kampányt a régióban, jelenleg egy havi működéshez elegendő támogatás már összegyűlt. De ahhoz, hogy biztonságosan elindíthassuk a mentést; működtethessük a gépeket és a szakmai személyzetet, legalább négy havi finanszírozáshoz elegendő összegre van szükség. A kampány nyomon követhető egyébként mindenki számára a honlapunkon is. Aki belátja, mennyire fontos lehet az időben érkező szakszerű segítség, az magánemberként ugyanitt csatlakozni, regisztrálni is tud. A cégeknek egyedi, a működésükhöz, létszámukhoz alkalmazkodó ajánlatot adunk, de a honlapon keresztül ők is fel tudják venni velünk a kapcsolatot” – sorolja a gyakorlati tudnivalókat az ügyvezető.
Persze mondhatják erre, hogy minek fizessék a társadalombiztosítási járadék mellett még ezt is, majd az állam megoldja. Lehet, de mikor? Ez a régió már évtizedek óta várja egy közelebbi légimentő bázis létrehozását – hiába.
Időnként szó van róla, halk ígéretek is voltak már, de végül nem történt semmi. S mint a crossmotoros példa mutatja, van, hogy egy óra kell a helikopter megérkezéséig, holott egy balesetnél, sérülésnél minden perc számíthat és az életbenmaradás esélyeit illetően mindent eldöntő lehet. Vagyis: életbevágó.
A Sky CU Air Ambulance Club 15 percen belül érkező helikopteres légimentést ígér, emellett országos lefedettséget nyújtó koraszülött és gyermekmentő helikoptert is szeretnének rendszerbe állítani. Ha a régióban élő nyolcszázezer ember partnerük lesz ebben, akkor egy év múlva már nagyobb biztonságban lehetünk.
Túri Péterék négy hónapot adtak maguknak és nekünk ahhoz, hogy kiderüljön, lehet-e állami finanszírozás nélkül működtetni a légimentést. December elsejéig van idő a csatlakozáshoz, ha elegendően, négy hónap alatt feláll a rendszer. Túri doktor szerint logikus és költséghatékony lenne a péri repülőtéren kialakítani a bázist, de ez még a jövő zenéje. A labda most az itt élőknél pattog...