Miközben Szombathelyen is újabb és újabb elektromos töltők jelennek meg Újabb elektromos töltőállomás indul Szombathely belvárosában – Mi szól a villanyautók mellett és ellenük? 2019. October 01. 07:48 egyre nagyobb számban, és szaporodnak szépen a korszerűnek tartott elektromos járművek is a vasi utakon, addig az adatok azt mutatják, hogy bár lendületesen ível a trend, nem ez a jövő. És még kevésbé ez a megoldás a bajokra. Például a klímaváltozásra, mely egyre több problémát okoz az emberiségnek.
Az ok nagyon egyszerű: nem áttörő megoldás a mostani technológia. Közel ugyanannyi üvegházhatású gáz kibocsátásával jár az elektromos autók használata, mint a belsőégésű motorokkal felszerelt gépjárműveké - hívta fel a figyelmet Pletser Tamás, olaj- és gázipari szakértő az Indexen. Ennek alátámasztására pedig meg is mutatott egy grafikont, melyet a Nemzetközi Energiaügynökség idén májusban adott közre.
Ez összehasonlítja a különböző technológiákat és a kibocsátott CO2 mennyiségeket a gépjármű teljes élettartamára vonatkoztatva. A tisztán elektromos autót jelöli a BEV rövidítés, míg a tisztán belsőégésűt az ICE. Mint látható, a kettő között nem olyan óriási a különbség: 23-24 tonna CO2 szemben a 34 tonnával. Ráadásul az előny tovább csökken a nagyobb akkumulátorral felszerelt elektromos autóknál, mert mondjuk szeretnénk a 400 km-es hatótávot. Az IEA számításai szerint
mindössze 25%-kal kisebb CO2 kibocsátás történik a teljes élettartam alatt egy tisztán elektromos jármű esetében.
Ennek oka pedig többek között az, hogy az elektromos áram tárolására szolgáló Li-ion akkumulátorok előállítása magas CO2 kibocsátással járó folyamat, energiaigényes, különösen a lítium cellák termeléséhez szükséges sok elektromos áram és más fosszilis energiahordozó, általában földgáz. A helyzet még rosszabb, ha kőszén égetésével nyernek elektromos áramot, ahogy az Kínában is történik.
Ugyanakkor arról is van grafikon, hogy mekkora kibocsátással jár egy hagyományos és elektromos személyautó egy kilométernyi használata egy teljes életciklust (150 ezer kilométer futásteljesítményt) feltételezve különböző európai országokban.
Ebből kiderül, hogy például
Németország esetében, ahol lignit- és kőszénalapú az áramtermelés, az elektromos autózás CO2 kibocsátása lényegében megegyezik a leghatékonyabb belsőégésű gépjárművek (most efficient) kibocsátásával.
Ezek alapján tehát világosan látható, hogy az elektromos autózás messze nem olyan zöld, mint ahogy a közvélemény azt hiszi, és
ez a mostani termék nem megoldás a klímaváltozásra, hiába próbáljuk áltatni magunkat
- vonja le a következtetést a szakértő. Előnye inkább csak abban mutatkozik meg, hogy a szennyezőanyagot nem helyben adja le a jármű, hanem a gyártás helyén, illetve erőművekben.