Az biztos, hogy egyre divatosabbak. A többi már nem annyira egyértelmű.
A szombathelyi belvárosban néhány nap múlva újabb elektromos töltőállomás indul.
A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
A „kút” az Uránia udvar Fő tér felőli végén kapott helyett.
A felirat szerint az NKM által üzemeltetett berendezés október 3-án (csütörtökön) áll munkába.
Csütörtöktől elindul az Uránia udvarban lévő töltő is.
Józing Antal
Lapunk több kérdést is feltett a Nemzeti Közműveknek (NKM), többek között a műszaki tartalommal, az üzemeltetői szerződéssel és hogy hogyan alakul a két fizető fizetni kell-e a parkolásért a töltés közben.
A cégtől az a meglehetősen szűkszavú válasz érkezett:
"A kérdéses töltők hivatalos átadása és üzembe helyezése október 3-án történik meg, ezeket az NKM Mobilitás Kft. fogja üzemeltetni 5 évig Vas megyében a töltőhálózat további bővítése hosszú távú terveink között szerepel. A szombathelyi Decathlonnál egyébként már üzemel 1 DC és 1 AC oszlopunk.
A legfrissebb hírekért kövesse Facebook oldalunkat, valamint weboldalunkat.
Üdvözlettel,
NKM"
(Időközben kitáblázták a töltőt, így tudni lehet, hogy a két zöldre festett parkolóhelyre - hacsak nem tölteni jöttünk - a várakozni tilos szabályai vonatkoznak.)
A városban egyébként ezeken kívül is működik már egy elektromos töltőállomás a Hollán Ernő utcában.
Hétfőn délelőtt ottjártunkkor egy autót éppen töltöttek, és több zöld rendszámú autó is érkezett volna "tankolni", de kis várakozás után továbbmentek.
Igény tehát van, úgy tűnik, hogy az elektromos autók egyre divatosabbak, még akkor is, ha számos kérdés merül fel mind a környezetvédelemmel, mind azzal kapcsolatban, hogy tényleg ez a meghajtás jelenti a közlekedés jövőjét.
Ha eltekintünk a fenti nehéz kérdésektől, és kizárólag felhasználói szemmel nézzük az elektromos autókat, nagyjából az alábbi előnyöket és hátrányokat látjuk.
Munkában a Hollán Ernő utcai töltő
Józing Antal
Mi szól mellettük?
Kímélik a környezetet. Számos tanulmány foglalkozik azzal, valójában mennyire környezetbarátok elektromos autók. Az biztos, hogy nem bocsátanak ki gázokat, így jóval kevésbé terhelik a légkört. Van, akinek már ez az indok is elég a vásárláshoz.
Az áram olcsóbb, mint a benzin.
Fenntartásuk egyszerűbb és olcsóbb. Nem kell olajat és légszűrőt cserélni és a fékek is sokkal tovább tartanak. Egy elektromos motorral összehasonlíthatatlanul kevesebb gond van, mint egy benzinessel.
Csendesek.
Adókedvezményt kapnak, sok városban ingyenes a parkolás.
Divatosak. Akárhogy nézzük, a villanyautó trendi, még a legegyszerűbb típus is "cool".
Mi szól ellenük?
A legtöbb elektromos autóval nem jutunk túl messze. Kétségtelen, ha valakinek van pénze egy Teslára, már kevésbé fáj emiatt a feje, ám a legtöbb elektromos autó 100-200 kilométeres távra való. Azaz macerás, ha valaki mondjuk Szombathely és Budapest között ingázik.
Időigényes a töltés. A néhány perces benzinvásárláshoz képest kétségkívül időrabló tevékenység ez, alapjáraton is bátran számolhatunk órákkal.
Drágák. Habár a technológia fejlődésével és elterjedésével minden bizonyára csukódik az olló, de egyelőre egy ugyanolyan kategóriás autónál mélyebben a zsebbe kell nyúlni. (Egy középkategóriásnak mondható Nissan Leaf most 11,5 millió forint.)
A töltőállomásokat még vadászni kell. Miközben egy benzines autónál biztosak lehetünk benne, hogy útközben előbb-utóbb belebotlunk egy kútba, a villanyautónál egy hosszabb út előtt rá kell készülni, hogy hol és mikor tudjuk majd tölteni.
Szűkös a választék. Biztos ez is változni fog gyorsan, de egyelőre nem mondható szédítőnek a márkák kínálata.