Így jár az, aki hanyag módon elüti a rendszámot a mobilparkolásnál

Nem is olyan nehéz ilyen hibát elkövetni. De mi történik utána?

Nem, ez valóban nem egy világraszóló történet, de ha már megtörtént velem, megírom, mert gyaníthatóan nem én vagyok az egyetlen a földkerekén, akivel ez előfordult. Vagy elő fog fordulni.

A közelmúltban egyik hétköznap este a budapesti belvárosban parkoltam. Már viszonylag késő volt, de a közelmúltbeli szigorítások miatt most már este 22 óráig fizetős az érintett 9. kerületi zóna.

Hideg is volt, sötét is volt, és mivel nem tudtam, meddig maradok, beizzítottam a mobilparkolást. Alapból nem nagyon használom, de most jól jött.

Sikerült kisilabizálnom a zóna számát, elküldtem a rendszámot, ahova kell, majd meg is jött a visszaigazoló sms. Aztán amikor cirka másfél óra múlva visszaértem az autóhoz, megérkezett a parkolás sikeres leállításáról szóló üzenet is az összeggel (920 forint + 99 forint tranzakciós díj).

Már több kilométerre jártam a helyszíntől, amikor láttam, hogy valami be van csíptetve az ablaktörlő alá. Ahogy írtam feljebb, sötét volt, nem látszott a színe. Hasonlított a parkolási „mikuláscsomagra”, de mivel fizettem, bíztam benne, hogy valami reklám.

Mészáros D. Zsolt

Persze parkolási büntetés volt. Nem értettem. De aztán hamar kiderült, hogy

félreütöttem a rendszámom utolsó számjegyét.

A csekk 10 ezer 200 forintról szólt, a mellékelt írásban az állt, hogy 15 nap után 24 ezer 600 forintra ugrik az összeg.

„Szerintem próbálj meg kavarni, elvégre te fizettél a szolgáltatásért” – biztatott fővárosi útitársam. Jogérzékem ugyanezt mondta, de azt is éreztem, hogy határeset.

Még aznap megírtam az elektronikus levelemet a Ferencvárosi Parkolás Ügyfélszolgálatának, mellékeltem a képernyőmentéseket és mindent.

Nemsokára meg is érkezett, hogy a válaszadásig türelmemet kérik, az írásbeli panasz kivizsgálására és a válaszadásra „ a határidő a panasz társaságunkhoz történő beérkezésétől számított 30 naptári nap", és hogy a panasz esetén sem hosszabbodik meg a fizetési határidő.

Aztán mikor több nap után nem érkezett újabb levél, telefonon is felhívtam az ügyfélszolgálatot.

Érezhetően nem én voltam az első, akinek hasonló ügye volt. A hölgy elmondta, hogy a gyakorlat az, hogy évente egyszer megértők szoktak lenni, valószínűleg törlik majd a pótdíjat, de nagyon elfoglaltak az ügyintézők, ha még a 13. nap után sem kapok választ, kezdhetek aggódni és telefonáljak újra.

Ehhez képest néhány órán belül megérkezett a IX. Ferencvárosi Vagyonkezelő és Városfejlesztő Zrt. levele, amelyben arról tájékoztattak, hogy

„Benyújtott panaszát kivizsgáltuk, mely alapján tájékoztatjuk, hogy méltányosságból a Budapest Főváros IX. kerület Ferencváros Önkormányzata Képviselőtestületének 39/2011 (XII.12.) önkormányzati rendelete 10/A§ 3. pontja alapján elfogadtuk, pótdíjfizetési kötelezettségét töröltük.”

Azt is írták, csak más szavakkal, hogy legközelebb ne legyek ennyire hanyag, mert azt már nem viszem el szárazon.

Miután örömöm lecsengett,

kezdett jogi szempontból érdekelni a kérdés.

A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület néhány évvel ezelőtt a Jogiforum.hu szakportálon megjelentetett egy hosszabb állásfoglalást, amelyben a félreütött a parkolási zónákról és rendszámokról ezt írják:

Sajnos a fogyasztót terheli a gondos és figyelmes eljárás, melyért a vállalkozás nem felel. Ha a fogyasztó hibázik, annak értelemszerű következménye a pótdíjfizetési kötelezettség. A parkoló társaságok minden ilyen esetben elutasítják a fogyasztó panaszát. A társaságok hivatkozása szerint az ilyen esetben kért pótdíj elengedése méltányosság körébe eső döntést igényel, melynek gyakorolására a társaság nem jogosult.

Azaz alapjáraton nem hivatkozhatunk arra, hogy elrontottuk, hiszen a mi magunk rontottuk el. Viszont méltányosságból az önkormányzat elengedheti a büntetést, ahogy történt az Ferencvárosban is.

Ezek után kíváncsiak voltunk, hogy

mi történik, ha valaki ugyanígy jár Szombathelyen?

Nos, a helyzet hasonló a ferencvárosihoz, és ennek is egy önkormányzati rendelet az alapja.

„Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 21/2012. (V.10) önkormányzati rendelet 9. § (2) pontja, mely szerint „a parkolószelvény és az elindított és visszaigazolt mobilparkolás csak a rajta feltüntetett fizető parkolási övezetben vagy az azzal azonos díjövezeti besorolású fizető parkolási övezetben található várakozóhely használatára jogosít” – közölte megkeresésünkre Kovács Cecília, a Szova Zrt. vezérigazgatója.

Ugyanakkor hozzátette:

A rendelet 9.§ (8.) pontja alapján „Mentesül a (7) bekezdésben meghatározott díjfizetés nélküli várakozás miatt kiszabott pótdíj megfizetésének kötelezettsége alól, aki hitelt érdemlően igazolja, hogy a várakozási díjat megfizette, azonban a mobilparkolás igénybevétele során gondatlanságból rendszámának legfeljebb egy karakterét hibásan adta meg.”

Azaz a szombathelyi jogszabály nem fogadja el, ha eltévesztjük a zónát, viszont ha csak egy karaktert ütünk el a rendszámon, akkor törlik a pótdíjat.

A szombathelyi rendelet nem tesz említést arról, hogy évente hányszor ronthatunk.

Parkolás Szombathelyen - A zónára nagyon figyeljünk, ahogy a megerősítő sms-ben lévő adatokra is
Mészáros D. Zsolt

A vezérigazgató felhívta a figyelmet arra is, hogy a mobilparkolás akkor érvényes, ha az ügyfél a visszaigazolás megérkezése után az abban szereplő adatokat (mely tartalmazza az óránként várakozási díj mértékét, azt, hogy melyik díjzónában indult el a parkolás, és a gépjármű rendszámát) leellenőrzi, és elfogadja, ellenkező esetben egy percen belül díjmentesen lehetősége van korrigálni a tévesen indított mobilparkolást.

Tanulság:

Minden esetben olvassuk el figyelmesen a visszaigazoló sms-t! Ha hibát találunk benne, egy percünk van arra, hogy díjmentesen korrigáljuk az adatokat.

„Ugyanakkor, ha a mobilparkolási rendszer nem működik, és a parkolás elindulásáról nem érkezik meg a visszaigazoló üzenet, úgy a díjfizetést más módon kell teljesíteni” – jelezte Kovács Cecília.

Mennyire gyakori?

Arra a kérdésünkre, hogy milyen gyakran fordul elő, hogy valaki Szombathelyen elüti a mobilparkolási adatokat, azt a választ kaptuk, hogy igyelmetlenségéből adódóan havi szinten kb. 25 esetben kerül sztornózásra pótdíj karakter tévesztés miatt, míg ugyanennyi esetben a rossz zónakód, illetve rendszám miatti panaszt utasítanak el.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tudtad-e?