Szentgotthárdon egyelőre semmi sem változik - írtuk hétfőn Megveszi a Peugeot-Citroën az Opelt 2017. March 06. 13:31 , amikor kiderült, alá is írták a General Motors teljes európai részlegének eladásáról szóló szándéknyilatkozatot. Az új tulajdonos a francia PSA, vagyis a Peugeot és Citroën márkákat is birtokló cég lesz, addig, persze, eltelik pár hónap, hiszen a 2,2 milliárdos üzlet jogi lebonyolítása nem egyszerű.
Már az első hírek óta folyik a találgatás, mi lesz az Opel (Nagy-Britanniában Vauxhall) gyárainak, hálózatának sorsa. Az Opel ugyanis 1999-től veszteséges, ráadásul mindkét cég nehéz helyzetben van, a gyártókapacitások kihasználtsága az Opelnél mindössze 65 százalékos, és a PSA is túlkapacitásokkal küzd.
Nincs írásbeli vállalás a munkahelyek megtartására
Sajtóhírek szerint a PSA jelezte a német kormánynak, hogy nem lesznek elbocsátások és legalább 2020-ig folytatják a fejlesztéseket a három üzemben - az Opel rüsselsheimi központjában több mint 14 ezer embert foglalkoztató gyárban, a mintegy 2100 embernek munkát adó kaiserslauterni, és a bő 1800 embert foglalkoztató eisenachi gyárban -, valamint a 2014-es gyárbezárás óta alkatrészellátó központként működő bochumi telephelyen.
A Der Spiegel című hetilap szerint a németországi gyárak esélyei nem jók, mert Párizs az iparpolitikában a nemzeti érdekeket helyezi az első helyre, és a korábbi hasonló, határokon átívelő egyesülések esetében a stratégiai jelentőségű részlegeket rendre áttelepítették Franciaországba. (A PSA-ban komoly üzletrésze van a francia államnak.)
Matthias Machnig, a gazdasági minisztérium államtitkára azt mondta, az egyeztetések reménykeltőek, de nincs írásbeli vállalás arról, hogy a PSA tovább foglalkoztatja valamennyi munkatársat és megtartja mind a három németországi üzemet.
Kész katasztrófa lenne a térségnek
Az Opel szóvivője a szentgotthárdi gyárral kapcsolatban azt mondta, egyelőre még nincsenek veszélyben a szentgotthárdi motorgyár munkahelyei. A szentgotthárdi gyár 1200, a beszállítókon és a kiegészítő tevékenységeken keresztül közel 2500 főt foglalkoztat a térségben.
A gyár bezárása azonban nem csak az ott dolgozókat és a partnercégeket veszélyezteti. A cég közel 1,5 milliárd forint iparűzési adót fizet a szentgotthárdi önkormányzatnak, ami több, mint a város 2,6 milliárdos éves költségvetésének fele.
Vagyis, a teljes térség csődközeli helyzetben lenne, és aggasztó, hogy a döntéseket magasabb szinten hozzák meg.