Múlt héten jelentette be az Amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia, hogy 2024-től nagyon szigorú feltételeknek kell megfelelnie annak a filmnek, amelyik megpályázza a legjobb filmnek járó Oscar-díjat.
A PC (politikai korrektség) jegyében négy kategóriából kell legalább kettőt teljesíteni. A kategóriák a következők:
1. A vásznon:
2. A stábban:
A 3. és 4. kategóriában ugyanezek a követelmények, csak a marketing és kommunikációs stábra, illetve a gyakornokokra vonatkoznak.
Az Akadémia álláspontja szerint azért szükségesek az új kritériumok, mert csak így lehet hosszútávon elérni, hogy a filmművészet hűen reprezentálja a férfiak és nők, az LMBTQ+ tagok, a színesbőrűek és a fogyatékkal élők, tehát az elnyomott csoportok társadalmi eloszlását.
A kérdés, amit én és velem együtt rengeteg színész, művész, kritikus és más kulturális közszereplő feltesz már csak az, hogy a filmművészetnek tényleg egyetlen feladata maradt, hogy hűen reprezentálja a társadalmi arányokat?
Egyrészt nem gondolom, hogy a világ utolsó megoldásra váró problémája az elnyomott kisebbségek alulreprezentálása lenne, másrészt, ha az is lenne, a művészetnek nem az a feladata, hogy egyetlen ügyért harcoljon, szakmai, esztétikai, innovációs és még sorolhatnám mennyi szempontot figyelmen kívül hagyva.
És ha már a sokszínűség hiánya
A nemi, etnikai és testi-szellemi sokszínűség jegyében éppen az fog kiveszni a filmekből, ami valóban sokszínűvé teszi őket: a változatos korok, változatos történetekkel és üzenetekkel. Innentől kezdve az Oscar-díj nem filmes elismerés lesz, hanem politikai, azon belül is egyetlen politikai szekértáboré.
Az üggyel kapcsolatban egyébként Kelemen Zoltán, a szombathelyi Weöres Sándor Színház színésze is erős kritikát fogalmazott meg, többek közt azt hangsúlyozva, hogy a PC, ami annak idején éppen a társadalmi kirekesztés ellen vette fel a kesztyűt, úgy tűnik, egyre inkább válik a kirekesztés fő eszközévé.
Búcsúzóul pedig – a teljesség igénye nélkül – álljon itt pár olyan korszakalkotó film címe, ami az új feltételek mellett nem is nevezhetett volna az Oscarra.
Elfújta a szél
Casablanca
Híd a Kwai folyón
Éjféli cowboy
A Keresztapa
A szarvasvadász
Tűzszekerek
Amadeus
Nincs bocsánat
Amerikai szépség
A Gyűrűk Ura: A király visszatér
Spotlight: Egy nyomozás részletei
Kedves Olvasó!
Kérjük, támogasd havonta rendszeresen a Nyugat.hu szerkesztőségének a munkáját! Mert veletek együtt tudjuk kideríteni, megírni, megmutatni, hogy mi történik körülöttünk.
Köszönjük!