Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

A balatoni hajózás legnagyobb katasztrófája - 65 éve süllyedt el a Pajtás, 23-an haltak meg

A gyereknapi sétahajózás során a Balatonon felborult a Pajtás gőzös, 23 ember vesztette életét. Az ÁVH elsősorban a tények eltitkolásával foglalkozott.

A Pajtás nevű gőzhajó 1917-ben épült Budapesten az újpesti Schlick hajógyárban. II. néven Dunai átkelőhajó volt, de a második világháborúban a Markó utcánál aknára futott, és elsüllyedt.

Kiemelése után alakították át, hogy a Balatonon meginduló hajózás egyik első hajója legyen. Ehhez a siófoki hajójavító műhelyben egy nagyobb hajócsavart kapott és a hajótestet megmagasították, hogy több utast szállíthasson. A szabálytalan átalakítások után látványosan billegő és dülöngélő hajó kapitánya jelentette a problémát, de ezzel az illetékesek a szabotázsvádak időszakában nem foglalkoztak.

1954. május 30-án a Pajtás kora délelőtt, verőfényes időben futott ki a balatonfüredi hajóállomásról, a fedélzeten hatfőnyi személyzettel és mintegy 180 utassal. Sokan a gyereknapot ünnepelték a hajókázással. Ugyancsak ezen a napon rendezték meg az ’54-es évadot megnyitó vitorlásversenyt.

MTI/Bojár Sándor

Az utasok a hajó bal oldalára gyűltek, hogy jobban láthassák a vitorlásokat. A hajó ennek hatására megdőlt. A rémült utasok a hajó másik oldalára tódultak, majd miután a jármű erősen megdőlt, vissza a bal oldalra. A hajó ekkor borult végérvényesen a bal oldalára és süllyedni kezdett.

A katasztrófa egyik hőse Vámosi Gyula fűtő volt, aki a baleset pillanatában kiengedte a gőzt a kazánból, így megakadályozta, hogy a hajó felrobbanjon. Ő és még 22 másik utas lelte halálát aznap a hullámsírban. A katasztrófának ötven sérültje is volt, javarészt gyerekek. A versenyző vitorlások, sok más hajó és csónak azonnal megkezdte a mentést, ám az áldozatok száma így is rendkívül magas.

MTI/Bojár Sándor

Az államvédelmi hatóság perceken belül a helyszínre érkezett, de nem a mentéssel foglalkoztak. A mólót lezárták, a rendőröket nem engedték a helyszínre, a közlekedési miniszter is csak nehezen jutott be a mólóra. A turisták fényképezőgépeiben megsemmisítették a filmeket, a szemtanúkat megfenyegették, a helyi telefonközpontot is ellenőrzésük alá vonták. A politikai vezetés elsősorban azzal volt elfoglalva, hogy a világ ne szerezzen tudomást a szerencsétlenségről.

Az eset után azonnal letartóztatták Heisz Pált, a Pajtás kapitányát, nyolc hónapig volt előzetes letartóztatásban. Mivel a hajónapló tanúsította, hogy nem volt túlterhelve a jármű, így elkerülte a halálbüntetést. A korabeli újságok alig foglalkoztak a balesettel, igyekeztek elbagatellizálni az eseményt.

„A Magyar Távirati Iroda jelenti, hogy a „Pajtás“ nevű balatoni csavargőzös 1954. május 30-án délelőtt 11.45 órakor Balatonfürednél felborult. A hajón a személyzettel együtt 185 fő tartózkodott. A mentési munkálatok a szerencsétlenség után haladéktalanul nagy erővel megindultak. A hajón utazók közül tizenkettő személy: Csornai Antalné, Csornai Piroska, Csernus Ferencné, Vittmann Sándor veszprémi lakos, Villányi Mária mőzsi, Vituska Mária őcsényi, Ötvös Iván mesterszállási, Bernhardt Gyuláné pesterzsébeti, Huszti Mária hajdúnánási, Homonnai Imre beregdaróci, özv. Domemis Gyuláné budapesti és Göbölyös, László szekszárdi lakos életét vesztette. Többen kisebb sérüléseket szenvedtek. ”

Tolnai Napló, 1954. június 3

A Pajtást kiemelése után motorhajóvá alakították, átkeresztelték Siófokra, később pedig Dömsöd néven újból a Dunán járt az 1987-es nyugdíjazásáig. A Pajtás roncsa ma a pilismaróti hajótemetőben található. 1999-ben adták át Balatonfüreden Raffay Béla szobrászművész alkotását: a Tagore sétányon látható emlékmű őrzi az áldozatok és a mentésben résztvevők emlékét.

MTI/Nagy Lajos
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tudtad-e?

Tovább az oldalra