Havi 150 ezer forintot költhetünk havonta Magyarországon a GfK Hungária elemzése szerint.
Vas megyében ezzel szemben havi 141 ezer forintot vásárolhatunk el a boltokban fejenként egy hónap alatt.
Magyarországon ezzel az alsó középmezőnyben, az országos átlag alatt vagyunk, együtt Győr-Moson-Sopron, Zala és még további hét megyével.
A legmagasabb vásárlóerejük természetesen budapestieknek van, utánuk Pest, Fejér és Komárom megye következik, még szintén az átlag felett.
Az országos átlag közelében van Veszprém, Tolna, Heves, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok megye.
Az országban a legalacsonyabb vásárlóerő, havi 126 ezer forint Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében van.
Magyarország Európa hátsó részében van
Az elemzés szerint 6517 euró fejenként az átlagos kereskedelmi vásárlóerő Európában. Ami nagyjából 2 millió 575 ezer forintnak felel meg évente, havonta pedig mintegy 215 ezer forintot jelent.
Magyarország a 25-ös lista 21. helyén áll 4572 euróval, ami az európai átlag 70,2 százaléka, évente 1,8 millió, havonta 150 ezer forint. Mögöttünk Lengyelország, Szerbia, Bulgária és Románia áll, ebben a sorrendben.
Európában Luxemburgban a legmagasabb az egy főre eső vásárlóerő, 12 ezer 67 euróval, ami közel 400 ezer forint havonta. Ez az európai átlag 180,2 százalékának, azaz közel a kétszeresének felel meg.
Az európai átlag felett 13 ország van, köztük a szűkebb térségünkből egyedül Ausztria. De vásárlóerőben megelőzte Magyarországot már Csehország, Szlovákia, Horvátország és Szlovénia is.
Mi is az a vásárlóerő?
A kereskedelmi vásárlóerő egyébként azt mutatja meg, hogy a lakosság az átlagos összes jövedelmének mekkora részét költheti el az üzletekben. Ez az arány ma Magyarországon közel 50 százalék, azaz az összes rendelkezésre álló jövedelmük felét a kiskereskedelemben költik el a lakosok.
A fogyasztók az általános vásárlóerejükből fedezik az étkezéssel, a megélhetéssel, a szolgáltatásokkal, az energiával, a magánnyugdíjakkal és a biztosítási tervekkel kapcsolatos kiadásaikat, valamint egyéb kiadásaikat, például a nyaralás, a mobilitás és a fogyasztási cikkek vásárlásaival kapcsolatos kiadásaikat.