Bár az elmúlt évek Critical Mass felvonulásai nagyjából már elültették az autósok fejében, hogy a bringásokra vigyázni kell, mert elég sokan vannak, sőt, évről évre egyre többen, a magyar fővárosban kétkerekezni még mindig nem vegytiszta élvezet.
Én például, ha nyeregre ülök és bemerészkedek a belvárosba, szinte majdnem mindig beleszaladok valami szabálytalanságba: rámkanyarodnak, nem adnak elsőbbséget, centiznek balról, ledudálnak, és így tovább. Csupa stresszfaktor. Nincs is azon mit csodálkozni, hogy sok biciklis csak azért választja a járdázás nevű szabálytalanságot, mert nem mer menni a forgalomban a sok hektikus lelkületű sofőr miatt.
Akik között különösen vad húzásokat szoktak megejteni egyes taxisok. Nem csoda, hogy akadt, aki külön videósorozatot szentelt a tiszteletükre taxivezetési alapismeretek címmel. A címet alighanem keserű szájízzel írta, mert saját élményeiből állította össze ezt a videót a bobdobalina becenevű, ismeretlen budapesti kerékpáros:
Személyes kedvencünk a videóból a
"Biztos is, hogy átmegyek magán, ha megint elém kerül!"
kiszólás.
Az általánosításokat elkerülendő szeretnénk persze fürgén leszögezni, hogy nem minden taxis fogalmatlan a KRESZ terén. Csőlátás lenne ilyet kijelenteni. Nagyon sok becsülendő sofőr ül a citromsárga kaszniban, ahogyan a biciklisek között is van egy csomó tuskó. De valahogy mégis feltűnően nagy számban szól a taxisokról a (nem csak) bringás közbeszéd. És nem véletlenül sikerült egy második videót is összerakni, ami talán még erősebb is, mint az előző:
"Ha már ráparkoltál a bringasávra, semmiképp ne add fel a pozíciódat, mert az a gyengeség jele lenne."
Ezzel a felvezetéssel indul a harmadik videó, amiben egy kiváló színjátékot láthatunk, főszerepben a taxissal, aki jóindulatúan természetesen nem hajlandó megérteni, mi a probléma - pedig a kerékpáros még a KRESZ idevonatkozó passzusát is citálja.
Mint kiderült, a fenti videók szerzője - akit sajnos nem tudtunk elérni - hajlandó szóba elegyedni az igazság megtalálása érdekében a sofőrökkel. A Saját Zsíron videóbloggere, Kriszti más taktikát követ:
Nem állok le beszélgetni senkivel sem. Nincs értelme. Akiben éppen túlteng az adrenalin, azt úgyse lehet meggyőzni arról, hogy nincs igaza. Ezen okból kifolyólag még sose durvult el odáig a helyzet, hogy bárki is kiszálljon a kocsijából.
Pedig hát neki is lett volna rá elég oka, hogy a következő kereszteződésben bekopogjon egy-egy vezető ablakán:
De szerencsére nem csak ilyen taxisok vannak.
Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagja és a népszerű Cyclechic Blog szerzője, aki nagyon öntudatos véleménnyel van mindenről, ezt mondta nekünk:
Meg tudom érteni, ha egy taxis kiakad, mert egész nap tolja a sok barom között. Kicsit olyanok, mint a biciklisfutárok: néha hajmeresztő, amit művelnek, de szerintem nem ők okozzák a legtöbb balesetet.
Ja, és hogy lehetne-e kerékpárosokról is ilyen szép, szabályáthágós videókat közzétenni? Hát persze, csőstül. Csak köztük és a motorizált négykerekűek között van egy nagy különbség, amit sokan nem vesznek figyelembe. Míg előbbi nem nagyon veszélyeztet emberéleteket a maga tíz kilós vázával, addig utóbbi nagyon könnyen szét tudja őt trancsírozni. Ezért kell az autósnak jobban figyelnie, mert sokkal nagyobb erő birtokában van. És ezért jó, ha a fenti videók eszünkbe juttatják, hogy az aszfalt nem csak az autósoké. És különösen nem csak a taxisoké.