Akárhogyan is számolunk, mára már csak a 45 éven felüliek emlékezhetnek a szombathelyi villamosra. 1897. június 4-én indult el a villamosközlekedés Szombathelyen, közel 80 évvel később, 1974-ben szüntették be és szedték fel a síneket. Pedig kétségkívül az egyik legmodernebb és legkényelmesebb városi közlekedési eszközről van szó.
Elővárosi járatok
Az elmúlt években többször is felmerült, meg kellene vizsgálni a lehetőségét a villamosjárat legújabbkori kiépítésének. Legutóbb két éve került szóba Lesz még villamosközlekedés Szombathelyen? 2007. October 05. 23:13 , akkor már arról is beszéltek, hogy adott esetben a város környékét is bele lehetne kapcsolni a hálózatba.
Most viszont úgy tűnik, kézzelfogható közelségbe került a villamosok elindítása. Minderről Ipkovich György polgármester informálta lapunkat, gyorsan megemlítve, hogy szerinte a villamossínek felszedése a legnagyobb csapás volt a városra. Még azt is hozzátette, hogy a Nagy Lajos gimnázium öregdiák találkozóin egykori társai állandóan azzal bombázzák, mikor lesz megint villamos Szombathelyen.
Nos, a napokban elkészült egy tanulmány, amelynek elkészítésére a Közlekedéstudományi Intézetet kérték fel. Az intézet tanulmánya nagyobb távlatokból szemléli a dolgot, mégpedig Szombathely agglomerációjának bevonásával. Az alapgondolat, hogy a környékbeli nagyobb városok és a megyeszékhely között hasonló elővárosi járatokat indítsanak, mint például a főváros környékén a HÉV szerelvények.
Kíváncsiak a lakosság véleményére is
A tanulmány meg is nevezi Felsőpulyát (Oberpullendorf), Felsőőrt (Oberwart), Kőszeget, sőt zárójelesen még Rum is szerepel a listán. Szombathely központtal pókhálószerűen indulnának ezekbe a városokba (és természetesen az útközben lévő kisebb településekre) a villamosjáratok állandó, kényelmes és viszonylag gyors összeköttetést biztosítva.
A helyközi vonalakról aztán le lehetne ágaztatni a városi vonalakat. Több útvonalban is gondolkodtak a tanulmány készítői, most a legvalószínűbbnek a következő tűnik: Szombathely vasútállomás, Szelestey utca, Rohonci út és ki egészen a Kodály és Kassák L. utcáig. Vagy vasútállomás, Széll Kálmán utca, Vörösmarty u., Thököly u., Kiskar utca, Petőfi és tovább a Rohonci, Kassák felé.
Döntés még nincs, Ipkovich György azt mondja, kíváncsiak lennének a lakossági véleményekre is. Ő például el tudna képzelni egy leágazást a Markusovszky, Sugár út, vagyis a sportcsarnok felé, ami a Derkovits lakótelepen át menne ki Olad irányába.
Villamossal Felsőpulyára…
A polgármester szerint arra már nincs lehetőség, hogy a régi, belvárosi nyomvonalat újítsák fel, azon egyszerűen túlhaladt az idő. Sokkal ésszerűbb, ha a belváros peremét kötik össze a nagyobb lakótelepekkel.
Ipkovich megemlítette, így akár arra is lesz lehetőség, hogy valaki mondjuk a Kassák L. utcában elsétál a közeli villamosmegállóhoz, felszáll a villamosra, aztán kiutazik vele Lukácsházára, és az ott most épülő víztározó melletti strandon úszik egyet. Vagy átugrik Kőszegre, Felsőpulyára, Felsőőrre. Mindezt környezetkímélő utazási eszközzel, kényelmesen, a forgalom stresszétől megkímélve.
Vannak lelkes támogatók
És mindezt hogyan és miből? A polgármester azt mondja, ebben van a nagy ötlet. Az Európai Unió ugyanis kiemelten kezeli az ún. intermodális, határon átnyúló, agglomerációs és környezetkímélő közlekedési rendszereket. Ennek pedig tökéletesen megfelel a fentebb részletezett terv, és belefér, hogy a hálózatról városi leágazásokat építsenek ki. Ipkovich már tárgyalt is erről Brüsszelben, ahol a magyar Kazatsay Zoltán, az Energiaügyi és Közlekedési Főigazgatóság főigazgató-helyettese lelkes támogatója az ügynek.
Szóval, a hálózat kiépítésének költségeit uniós pályázatból fedeznék, az üzemeltetést pedig vállalkozói alapra helyeznék. Van érdeklődés a GySEV, a MÁV, a Volán és az osztrák közlekedési vállalatok részéről is, nem kell ezen csodálkozni, komoly pénz van benne.
Persze, addig még jó sok víz lefolyik a Perinten, amíg elindul az első villamos a szombathelyi vasútállomástól. Egyelőre ott tart a dolog, hogy a polgármester a napokban adja át a tanulmányt a városfejlesztési bizottságnak, kérve, tárgyalják meg, és támogassák az elképzelést. Az is biztosnak tűnik, hogy pályázatot csak a 2010-ben induló új uniós költségvetési ciklusban lehet benyújtani. De addig is lehet dolgozni a terveken.
Mi is kérjük Olvasóink szavazatait: