A zöld rendszám 2015-ös bevezetésekor a jogszabályalkotóknak még nem nagyon tűnt fel, de sok autós újságírónak igen, hogy az elvárt feltételeket nem csak a ténylegesen zölden autózók tudják teljesíteni. Hogy pontosan mire is gondolunk az hamar leesik, amikor például egy Lexus RX 450-esre gondolunk, 3500 köbcentis, V6-os benzinmotorjával, vagy egy V8-as Mercedes S500-asra, ami 30-35 kilométert tud megtenni tiszta elektromos hajtással. De hozhatjuk példának a BMW 740e-t is, amiből ki lehet préselni akár 30-40 kilométert is elektromos hajtással.
Hogy miért járnak jól a tulajdonosok a több tízmilliós luxushibridekkel? A zöld rendszám miatt:
Ennek örömére elszaporodtak a luxushibridek, mert ugye a kedvezmény az jár, még akkor is, ha az állam így bevételektől esik el. Egy szimpla benzines Suzuki Swift, hiába bír kevesebb károsanyag-kibocsátással, mint egy V8-as Mercedes, szóba sem jöhet a zöld rendszám. De rengeteg, egyébként teljesen környezetbarát megoldásokkal működő hibrid sem jogosult a zöld rendszámra például egy sima Toyota Prius, mert az nem tud 25 kilométert megtenni csak elektromos hajtással.
A törvény kimondja
A jelenlegi jogszabályok (40/2015. NFM rendelet) szerint zöld rendszámot csak:
Adjátok csak vissza azt a zöld rendszámot!
Várhatóan szűkülni fog a zöld rendszámot kapható autók köre, ugyanis az újabb technológiai megoldásoknak köszönhetően már indokolt a módosítások bevezetése - írja a vg.hu a Nemzetgazdasági Minisztériumra hivatkozva. A nagyobb károsanyag-kibocsátású hibrideket ki akarják szűrni, így növelni fogják az elvárt hatótávot vagy csökkenteni a kilométerenkénti szén-dioxid kibocsátás felső küszöbét.
Hogy mi lesz a jelenleg is forgalomban lévő, de már zöld rendszámos autókkal, azt még nem tudni, de vélhetően csak a következő műszaki vizsgáig húzzák, amikor is meg kell majd felelni az aktuális szabályoknak. Ha így lesz, akkor az új szabályok érvénybe lépése előtt rengeteg műszaki vizsga várható az érintett autóknál.
Remélhetőleg tényleg figyelni fogják a károsanyag-kibocsátást is, és alaposan kidolgozzák az új szabályrendszert, ami kicsit igazságosabb elveken alapul és megelőzi az alibizést, de természetesen nem róhatjuk fel és nem is hisszük, hogy csak az olcsóbb árú vagy kisebb kategóriás hibridesek akarnak tenni a környezetért. Csupán kialakult egy gyakorlat, amivel többen visszaélnek.