Emlékeznek még azokra az utazásokra, amikor kedvesünkkel egy üres kupét találva bezárkóztunk, és abban reménykedtünk, hogy nem akar majd senki bejönni?
Nos, manapság erre már csak elvétve van alkalmunk. A vonatok belseje ugyanis egyre inkább a repülőkéhez vagy legalábbis a buszokéhoz hasonlít, az egyterű vagonok lassan, de biztosan kiszorítják a kupés kocsikat. A szolgáltatóknak kedvezőbb és kényelmesebb, az utasoknak biztonságosabb. Erre hivatkoznak az európai trend hívei.
Csehországban például az elmúlt 10 évben 50 százalékkal nőtt az egybenyitott vagonok száma, és bár jelenleg még a kupék vannak túlsúlyban (60 ezer ülőhely az új vagonokon, 87 ezer a kupésokban), de ez az arány pár éven belül megfordul majd. Németországban pedig a vasúti társaság utoljára húsz éve vásárolt kupés vagont.
És valóban: a praktikus érvek az új, egyterű vagonok mellett szólnak:
- a több ülés miatt a vagonok közel 20%-kal gazdaságosabbak; - a területet egyszerűbb ellenőrizni, takarítani és javítani; - átláthatóbb az utasok viselkedése; - egyszerűbb a minibár használata; - egyszerűbb az egyenletes hőmérséklet biztosítása; - nem kell másokkal osztozni egy szűk területen.
A kupé ezen szempontok alapján csaknem védhetetlen, mi mégis megpróbálunk felsorolni pár előnyt:
- az üres kupék vadászatának izgalma; - a bezárkózás sokak számára csábító lehetősége; - nem túlzsúfolt vonatok esetén nagyobb nyugalom; - sokan jobban „otthon érzik magukat” a kupék intim világában.
Mindenesetre a kupék teljes megszűnésétől a hírek szerint egyelőre nem kell tartanunk: igaz ugyan, hogy nem sokan panaszkodnak hiányuk miatt, az üzemeltetők szerint azonban az utasok egy kis hányada igényli a szeparáltságot. Nem kizárt, hogy kupéban utazni a jövőben a gazdagok kiváltsága lesz…