Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hivatalos utószavak a Forma-1 hétvégi skandalumához

Utánajártunk, milyen nyilatkozatokat tettek a botrányban érdekelt felek honlapjaikon…

Úgy tűnik, a Forma-1 éppen ott szenvedi el a legnagyobb kárt, ahol elkezdte volna építeni új rajongói bázisát: az Egyesült Államokban. Mint ismeretes, a Toyota színeiben versenyző Ralf Schumacher pénteken egy defekt következtében az indianapolis-i pálya falának csapódott, aminek következtében a Michelin gumigyártó cég biztonsági okokra hivatkozva megtiltotta csapatainak az indulást – hacsak nem épít a pálya a kritikus részére egy lassító sikánt. Ezt Max Mosley, a Nemzetközi Autós Szövetség elnöke (telefonon keresztül!) nem engedélyezte, így csak a Ferrari, a Minardi és a Jordan rajtolt el. A nézőkön lincshangulat lett úrrá, az ujjal lefelé mutogatástól egészen a versenypályára dobált sörösdobozokig.

A hét csapatot a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA), azóta a World Motor Sport Council elé idézte. Az idézés azt a nyilatkozatot követte, amelyet a Forma-1 igazgatótanácsa bocsátott ki még hétfőn, és amiben a következők álltak (fordítás a hivatalos honlapról): "A Forma 1 egy sportverseny, világos szabályok között kell zajlania. Ezek nem képezhetik vita tárgyát egyetlen olyan esetben sem, amikor valamelyik versenyző nem megfelelő felszereléssel érkezik a futamra."

A Forma-1 igazgatótanácsa inkorrektnek tartotta volna a Bridgestone-csapatok lassítását
"Indianapolisban a Michelin tudatta velünk, hogy gumijaik veszélyesnek bizonyulhatnak a futamon, kivéve, ha a pilótákat az első főkanyarban lassításra késztetik. Mi megértettük ezt, ezt felajánlottuk nekik, hogy segítünk monitorozni az autók sebességét, és büntetni az esetleges túllépéseket. A Michelin azonban csak akkor egyezett volna ebbe bele, ha a Bridgestone versenyzőit is ugyanilyen mértékű lassításnak vetik alá. Egy sikánt javasoltak" – áll a közleményben.

"A Michelin csapatok képtelenek voltak megérteni, hogy egy ilyen lépés igazságtalan volna, illetőleg szabályellenes is.” A Bridgestone gumiszállító csapatai tudniillik a versenyre alkalmas gumikkal érkeztek, így ez velük szemben inkorrekt lépés lett volna. „Nem elhanyagolandó azonban, hogy a FIA valamennyi csapatnak és a gumigyártóknak egy levelet küldött június 1-jén, amelyben kihangsúlyozza, hogy a gumiknak minden körülmények között megbízhatónak kell bizonyulniuk." (A Michelin azonban eleve csak nagy sebességre optimalizált abroncsokat hozott, a lassabb, de megbízhatóbb, úgynevezett „back-up” gumik nem voltak kéznél.)

"A sikán valamennyi autót visszafogta volna, azokat is, amelyek gumijai nagy sebességre lettek optimalizálva, így a leírt pályaív alapjaiban változott volna meg. Nem nehéz elképzelni az amerikai törvényhozás reakcióját egy esetleges balesetet illetően, amely bármilyen okból is következett volna be, a felelősség végeredményben a FIA-t terhelné, hiszen ő hozta meg a szabályt."

A Forma-1 nyilatkozatát egy kivitelezhető alternatívával zárja, ami így utólag már csak sovány vigasz: „ahelyett, hogy bojkottálják a futamot, a Michelin gumikkal induló csapatoknak inkább fel kellett volna vállalniuk, hogy a 13-as kanyarban csökkentett sebességgel hajtanak be. Így a szabályok be lettek volna tartva, ők szerezhettek volna pontokat, a rajongók pedig igazi versenyt láthattak volna. Így azonban, az indulást megtagadva - hacsak nem szegi meg a FIA a szabályokat azzal, hogy hátrányban részesíti a Bridgestone-csapatokat is - maguknak és a sportágnak is kárt okoztak."

A Michelin szerint a biztonság mindennél előbbrevaló
A „problémás” gumiszállító úgyszintén véleményt nyilvánított website-ján, az előzőnél rövidebb formában: „a Michelin sajnálja, hogy a szabadedzésen és az időmérőkön használt gumik nem bizonyultak megfelelőnek a verseny körülményeihez a hétvégén, de a sofőrök biztonsága mindenkoron elsőbbséget élvez. A Michelin soha nem fogja véleményét megváltoztatni ennek az alapelvnek a tekintetében, akár versenyzésre gyártott gumikról van szó, akár egyéb célból készültekről.”

A Michelin szerint sajnálatos, hogy a versenyt megelőző — a lassító sikán építésére vonatkozó — javaslataikat, amelyeket partnercsapataikkal egyetértésben hoztak meg, nem fogadták el. „Ha ötleteink meghallgatásra találtak volna, garantálhattuk volna a pilóták épségét, illetve részvételüket a versenyben, egyúttal pedig érdekfeszítő szórakozást a közönségnek. A Michelin megköszöni hét partnercsapatának a szoros együttműködést, amiért indítványokat tettek a FIA-nak, és tiszteletben tartották tanácsunkat a biztonsági kérdésekben. Tovább folytatjuk a Toyotánál a szabadedzés során ért baleset technikai okainak vizsgálatát.”

Az indianapolis-i pálya felsővezetése mossa kezeit
Joie Chitwood, az Indianapolis Motor Speedway autópálya elnöke a következőképpen fogalmazott: „Legnagyobb csalódásunk az, hogy tehetetlenek voltunk az esettel kapcsolatban. Rengeteg időt és energiát fordítottunk arra, hogy egy világszínvonalú futamot alapozzunk meg, és bemutassuk ezt a sportot Amerikának. Rendkívüli intenzitással folyt a promóció, a többi Grand Prix-től eltérő intézkedéseket tettünk például abban a tekintetben is, hogy a nézők közelebb férkőzhessenek a boxutcához. A mostani futam végkimenetele azonban minden erőfeszítésünket sutba dobta.”

„Abban, hogy a tizenhármas kanyarhoz egy chicane-t építsenek, nem volt beleszólásunk, ez a játszma a FIA, a Forma-1 és a Michelin között zajlott. Mi ennek nem voltunk részesei” – hangsúlyozta az elnök a riporterek kérdéseinek zivatara közepette. „Mi fel voltunk készülve erre a futamra. Bárcsak mindenki más is fel lett volna készülve.” Mostanra már az is kiderült, hogy a michelines istállók akár még pontjaikról is lemondtak volna a Ferrari javára, ha megépíttethetik a biztonságos küzdelmet szavatoló sikánt.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Sport

Tovább az oldalra