Tényleg nehéz megítélni, hogy mennyire van tele az a bizonyos pohár. A városi honlap szerint jelenleg 21 üzlet kiadó a szombathelyi vásárcsarnokban, vagyis az épületekben lévő hatvan helyiség egyharmada üres.
Ez nyilván gond, hiszen bevételtől esik el a csarnok, szűkebb a kínálat, és valljuk be, nem mutatnak túl jól a lehúzott redőnyök. Másrészt néhány bevásárlóközpont már ilyen aránynak is örülne.
„A fejépületben a nyitás után néhány hónappal lehúzta a redőnyt a pecsenyesütő és a pékség, de a többi üzlet korábban is kiadó volt, ezeket hirdetjük folyamatosan”
– közölte érdeklődésünkre Polákovics Marietta igazgató.
Az első csarnokban mindössze egy helyiség nem talált eddig gazdára, míg a többi a fejépületben, az emeleten és a második csarnokban van. Főként az emeletre nehéz felcsábítani a vállalkozókat, tudtuk meg.
Lehetséges, hogy ruhakereskedőket találnának a második csarnokban lévő kiadó üzletekbe , viszont ezekből többet már nem szeretnének, így a pályázatok továbbra is olyan boltokra és szolgáltatásokra szólnak, amelyek jelenleg hiányoznak a kínálatból, például állateledel, mobiltelefon-tartozékok, gyerekjátékok, vegyi áru vagy kisgépszervíz .
Ezekre a tevékenységekre nyitás óta keresik jelentkezőket.
Csakhogy ez nem egyszerű, merthogy időközben beköszöntött a válság is: mindenki sokkal óvatosabb a befektetésekkel és az új vállalkozások indításával, és ez a bizonytalanság a város bevásárlóutcáin is látszik.
Ezen túl még egy dolog korlátozza a kiadási lehetőségeket: helyi termékeket, helyi vállalkozókat részesítenek előnyben; multik, kiskereskedelmi láncok, irodák mint bérlők nem jöhetnek szóba.
„Nem lehet, hogy az a gond, hogy a bérleti díjak túl magasak?”
– kérdeztük, amire az a választ kaptuk, hogy az utóbbi időben egy kicsit csökkentek is a díjak, de mivel az épület üzemeltetésének költségei vannak, így egy bizonyos összeg alá már nem tudnak menni.
A piacok egyébként egész Magyarországon lázas útkeresésben vannak.
Tavaly novemberben éppen Szombathelyen volt a megyeszékhelyek vásárcsarnokainak szakmai találkozója, ahol kiderült, a piacoknak az egész országban nagyon hasonló kihívásokkal kell szembenézniük.
Az üzletek kiadásán kívül ilyen például a nyitva tartás kérdése.
„Azon dolgozunk, hogy a kereskedők délután is áruljanak és a vásárlók is eljöjjenek ekkor, csak így tudunk versenytársai lenni a szupermarketeknek és a bevásárló-központoknak”
– közölte az igazgató, aki szerint a reggeli nyitva tartást kedveli ugyan az idősebb korosztály, viszont a fizetőképes vásárlók jó része nem ezt az idősávot használja a bevásárlásra, hiszen munkában van .Most azon dolgoznak, hogy első körben egy héten egy napon, a tervek szerint csütörtökön délután is nyitva legyenek.
A piacon egyébként idén is folyatódnak majd a programok, nagy hangsúlyt helyezve a helyi termékek előnyeinek bemutatására, az egészségre és a környezetvédelemre, ezeknek részleteiről később adnak majd részletes tájékoztatást.