A terrorveszély ellenére nekivágnak a sivatagnak a szombathelyiek

Villáminterjú Szendrey Ákossal, akinek csapata a Dakar lefújása ellenére is elindul Afrikába az átalakított VW lakóautóval.

- Nemrég jött a hír arról, hogy a 2008-as Dakar Rallyt lefújják, mit szóltok ehhez?
- A Dakart Afrikában nagyon nem szeretik, mert hihetetlen sok gyereket elütnek az autók – a felét sem vallják be –, emiatt annyira Dakar ellenesek Szenegálban is. Most volt az az incidens, hogy lelőttek négy franciát, és ezt az ügyet fújták fel nagyon, mert máskor is nap mint nap lőnek le embereket arrafelé, de most épp franciák és nem színesbőrűek voltak akik meghaltak. Úgy gondolom, hogy ez nem túl jó dolog, és természetesen aggodalomra mindenképpen ad okot, de ekkora országban sajnos ez időnként előfordul. Nem tudni semmit arról, hogy miért lőtték le őket, kik voltak azok, és egyáltalán hogyan viselkedtek. Mi csoportban megyünk, és ez azért teljesen más.

- Ezután adott ki egy közleményt a Francia Külügyminisztérium, hogy nem vállalnak felelősséget a franciákért Szenegálban.
- Így van. Franciaország kiadott egy közleményt, hogy nem vállalnak felelősséget a franciákért, és nem tesznek értük egy lépést sem. Például mikor Egyiptomban volt egy robbantás, akkor minden külföldit végig kísértek, és jobban odafigyeltek rájuk. Ha így közelítem meg a dolgot, akkor ez számunkra akár pozitívan is elsülhet. Nem egyszer volt olyan a Dakar Rally története során, hogy egy-egy szakaszt – például a mauritániai részeket – terrorveszély miatt kihagyják, csak ők ugye sokkal könnyebben vannak, mert repülőre pakolják az egész kócerájt, átrepülik azt az országot és folytatják tovább az utat. Ebből nem csináltak nagy ügyet. Viszont ez a mostani azért is nagyon kellemetlen, mert ez a 30. évfordulója a Dakarnak.

- Milyen hatással van mindez a Budapest – Bamako Rallyra, amin ti is indultok?
- Nos, ez azért érdekes számunkra, mert sokkal jobban felértékelődik ez a verseny. Mostanában semmi jelentős sportesemény nincsen, mindenki tátott szájjal nézné a Dakart, de ez ugye elmarad, és emiatt a mi versenyünk a sportesemények képzeletbeli európai top 10-es listáján most ott van. Valószínűleg most minden fel fog értékelődni a verseny kapcsán, a szponzorok számára és a média számára is.

- Miket tesztek meg a biztonságotok érdekében?
- Van egy mauritán ismerősünk, és ha ő úgy ítéli meg hogy gázos bemenni az országba, akkor visszafordulunk, mert sem Maliba, sem Szenegálba nem tudunk máshogy eljutni, csak rajtuk keresztül.

- Állandó kapcsolatban lesztek egymással?
- Megpróbálunk mindent megtenni ennek érdekében, CB-rádió, walky-talky, mindenféle kütyü lesz nálunk, hogy azért valamilyen szinten egymással kapcsolatban tudjunk lenni, és fokozottan fogunk arra figyelni hogy konvojban menjünk és ne egyedül.

- Ti nem kaptatok olyan fenyegetéseket, mint a Dakar szervezői?
- Nem, szerencsére nem kaptunk.

- Nincsen bennetek kis félsz?
- Dehogy nincs, hogyne lenne. Minden egészséges emberben van ilyenkor, de a határnál majd meglátjuk mi lesz. Addig még van egy csomó ország, aztán ott majd meglátjuk hogyan tovább. Annyiból más ez az egész mint a Dakar, hogy ott a szervezők garantálják a versenyzők testi épségét, és ha bármi gáz van, akkor hatalmas összegeket kell kifizetni a szervezőknek. Mi viszont azt írtuk alá, hogy teljesen saját felelősségre megyünk.

- Kicsit beszéljünk most a ti csapatotokról. Mennyire van kész az autótok?
- Mindig kap az ember egy-két okos tanácsot, most épp egy sivatagi szűrőt szerelünk fel a kocsira, az olajhűtőn is dolgozunk, mert ugye a sivatagban éjjel négy fok körül van a hőmérséklet, nappal meg felszökik negyven fokra. Amúgy már nagyjából mindent rendbe raktunk, amit egy 22 éves autón rendbe lehetett.

- Élelmiszereket beszereztétek?
- A lista már megvan: vitaminok, konzervek, stb., de majd csak az utolsó körben szerezzük be ezeket, és várjuk hogy hátha addig egy szponzor ajánl fel nekünk ezt-azt. Ha meg mégsem, akkor majd valahogy csak megoldjuk.

- A beígért szponzori pénzek megérkeztek?
- Nem feltétlenül csak pénzt ajánlottak fel, hanem üzemanyagot, olajat, kereket, tetőcsomagtartót, és mindent ami az autóhoz kell, de persze voltak akik pénzt is adtak: 10-20-30-at, és ezekből aztán összejött végül amiből el tudunk indulni.

- Még Szombathelyen vagytok?
- Igen, még itthon vagyunk, az autón dolgozunk és majd pénteken megyünk fel Budapestre. A verseny a Parlament mellől fog indulni, nem a Hősök teréről. 150 csapat van, ha jól tudom két percenként indítanak majd egy autót, tehát maga a rajtprocedúra közel 5 óra lesz. Megpróbálunk az első indulók között lenni, hogy ne a végén kullogjunk. Széthajtani nem fogjuk a gépet, de két és fél nap alatt el kell jutnunk a kompig, ez kb. 2700km-re van, ami azért nem kevés.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Sport