Közlekedő Tömeg: Kirívó műszaki és gazdálkodási felelőtlenség áll a Szombathely-Székesfehérvár vasútvonal lezárása mögött

A fennálló hiányosság és annak kockázatai a vasúttársaság és a minisztérium döntéshozói előtt mindvégig ismertek voltak.

Kirívó műszaki és gazdálkodási felelőtlenség áll a Veszprém-Ajka vasútvonal lezárásának hátterében - vélekedett a Közlekedő Tömeg.

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Egy mindössze 400 méter hosszú hibás pályarész miatt legalább egy évig nem közlekedhetnek a tehervonatok, és legalább fél évig a személyvonatok Veszprém és Ajka között, az ország egyik nemzetközi fővonalán. A MÁV szemérmes közlése Annyira tönkrement a Székesfehérvár-Szombathely vasútvonal egy része, hogy lezárják 2024. December 10. 19:02 (amit a legtöbb híradás bárminemű kritika és elemi ellenőrzés nélkül adott tovább) nem bontja ki az igazság minden részletét, csak a sorok között olvasva láthatók meg a valós történések: nem időjárási ok, hanem évek óta kirívó mértékben elhanyagolt karbantartás vezetett a vasút világosan előrejelezhető tönkremeneteléhez, a lezárásra nem a helyreállítás miatt van szükség, az csak egy ismeretlen jövőbeni időpontban kezdődik csak meg, és a keletkezett kár helyreállítása a megelőzéshez képest sokszoros ráfordítást igényel majd.

Az okok a helyi tényezőkön túlmutatnak, és a MÁV felsővezetésén át a minisztériummal bezárólag az államapparátus teljes működésképtelenségéről és alkalmatlanságáról tanúskodnak - véli a Közlekedő Tömeg, és ki is fejtik, miért gondolják ezt.

Mint ismert, 2024. december 11-én 0 órától azonnali hatállyal, határozatlan időre le kellett állítani a vasúti közlekedést az ország egyik nemzetközi fővonalán, Székesfehérvár – Szombathely/Zalaegerszeg irányon, miután a Veszprém vármegyei Városlőd közelében a vasúti pályát hordozó, aktuálisan fél éve kritikus állapotban lévő földmű veszélyessé vált. 2024 nyarától tehervonatok már egyáltalán nem közlekedhettek itt, és a személyszállító vonatok is csak 10 km/órás sebességkorlátozással.

Önmagában az a tény, hogy a rendezés érdekében fél év alatt egy kapavágás sem történt, alapvető szervezeti és működési képességek hiányát mutatja. Nem különben az a következő tény, hogy az azonnali hatályú lezárást követően a helyreállítás nem kezdődik meg haladéktalanul, annak kezdési időpontja ismeretlen, a MÁV 2025 tavaszáról írt. Még inkább aggályos képet festenek azonban az elmúlt évek előzményei.

A MÁV által kiadott Sínek világa című szakmai folyóirat 2019/3 lapszámában a társaság szakértője részletesen bemutatja a napokban tönkrement, mindössze 400 méter hosszú pályaszakaszt. Az írás szerint történelmi távlatban is problémás építményről van szó, az első adatok 1928-ból származnak a földmű elégtelen stabilitásáról, az azóta eltelt közel száz évben több alkalommal kellett komolyabb helyreállítást végezni. A 2010-es években végzett vizsgálatok szerint a töltés anyaga valójában a feladatra alkalmatlan, amit tovább súlyosbít a csapadék, a felszíni és felszín alatti vizek megoldatlan elvezetése. Hosszú távon megnyugtató megoldást csak a földmű újjáépítése jelenthetett, amire 2018-ban került sor több hónapos lezárás alatt, azonban csak csökkentett műszaki tartalommal, a víztelenítés rendezése nélkül. Írásában a szakértő expliciten kijelenti, hogy kielégítő víztelenítés nélkül az újjáépített földmű teherbírása is elégtelen lesz.

Információink szerint ebben az időben a vízelvezetés megoldása 200-300 millió forintos egyszeri ráfordítást igényelt volna. A fennálló hiányosság és annak kockázatai a vasúttársaság és a minisztérium döntéshozói előtt azóta is mindvégig ismertek voltak, ennek ellenére semmilyen bavatkozásról nem intézkedtek, jóllehet, a vonal 2022-ben is több hónapon át zárva volt. Felelőtlenségük eredményeként az átépítés óta eltelt öt év alatt a folyamatos vizesedés miatt megint tönkrement földmű újbóli újjáépítése milliárd forintos nagyságrendű kiadást igényel majd. Tehát a minimálisan elvárható szakmai gondossággal, gazdálkodási előrelátással és tulajdonosi szemlélettel a vasút leállása megelőzhető lett volna.

A közvetlen vagyoni károkozáson és az alapvető közszolgáltatás kiesésén túl érdemes ugyanakkor az események tágabb kontextusáról is megemlékezni. Az elmúlt 25 évben a szóban forgó útvonal folytatásán, Zalaegerszegen át a szlovén államhatárig százmilliárd forintos nagyságrendbe eső fejlesztéseket hajtottak végre:

  • 47 kilométeren jelentős nyomvonal-korrekciókkal, további 44 kilométeren végig új nyomvonalon 120, illetve 160 km/óra sebességre alkalmas vonalvezetéssel átépült a vasút,
  • Bobán és Zalaegerszegen deltavágány épült,
  • a teljes 101 kilométeres szakaszon 22,5 tonna tengelyterhelésre alkalmas alépítmény és pályaszerkezet, villamosítás, új biztosítóberendezés és ETCS vonatbefolyásolás épült ki.
  • Mindezen fejlesztések értéke is jelentősen csökken azzal, hogy a kapcsolódó vonalszakasz használhatatlanná vált, így a tehervonatok jelentős kerülőre, a személyszállító vonatok utasai pótlóbuszra való átszállásra és hosszabb utazásra kényszerülnek.

    A jövőre nézve megemlítendő továbbá, hogy a Nyugat-Magyarországi vasúthálózat fejlesztési stratégiája a Magyarország és Horvátország közötti átmenő teherforgalom számára is komoly potenciált lát a jelenleg ellehetetlenült nyomvonalban, tekintettel arra, hogy jövőbeli fejlesztésével összességében kevesebb vasútvonalat kell a nemzetközi teherszállítás igényei szerint (tengelyterhelés, vonathossz, vonatbefolyásolás) korszerűsíteni és emelt színvonalon üzemben tartani, mint más lehetséges útvonalak esetén.

    A magyar vasút leépülésének újabb fejezete bontakozik ki tehát napjainkban. A visszatérő több hónapos lezárások ellenére tartósan használhatatlanná vált nemzetközi fővonal története sajnálatosan ismét rámutat mind az operatív, mind a stratégiai irányítás kontrollvesztett, működésképtelen állapotára, az ellehetetlenült karbantartási folyamatok eredményként a vasúthálózat folytatódó leépülésére, a kárelhárítási és helyreállítási képességek szervezeti szintű hiányára.

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Közlekedés