A Transport and Environment (T&E) kampánycsoport elkészítette a kontinens vasúttársaságainak rangsorát, és bár ne tették volna. Az eredmény Európa szerte lesújtó, drága jegyek, a szolgáltatások minősége egyre romlik, de a 27 vizsgált vasúttársaság közül mégsem a MÁV áll a lista legvégén - írja a vg.hu.
A T&E a felmérés során arra jutott, hogy a vasúti ágazat komoly reformra szorul, mert a vasúttársaságok nem minden esetben képesek kielégítő szolgáltatást nyújtani az utazóközönség számára. S mivel a szektor nem tudja magát jelentős javulásra bírni, ezért politikai beavatkozást sürgetnek a kampánycsoportnál.
Kritériumok és eredmények
A T&E az alábbi szempontok alapján rangsorolja a vasúttársaságokat:
Ezek alapján az olasz Trenitalia lett az első, ők a megszerezhető 10 pontból 7,7-et szereztek meg, talán nem meglepő, hogy ők kínálják a legjobb utazási élményt is. A második helyen holtverseny alakult ki a svájci SBB és a cseh RegioJet között. Mindkét vasúttársaság 7,4 pontot kapott, s míg előbbi a vonatai pontosságára lehet büszke, addig utóbbi a kontinens legkedvezőbb jegyárait kínálja az utazni vágyóknak.
A feketeleves
Meglepetésre a francia Eurostar lett a legutolsó, mindössze 4,9 pontot tudtak összekaparni a felmérésben. A magas árak mellett rengeteg késést produkáltak. Az összevetésben majdnem kétszer olyan drágák a vonatútjaik, mint más európai országoké (nagyjából azonos távokat tekintve, természetesen). Emellett az éjszakai vonatközlekedés és kerékpárszállítás kategóriában 0 pontot értek el.
Az Eurostar előtt a görög nagysebességű Hellenic Train végzett, nekik 5,1 pontjuk lett, majd egy újabb holtverseny következik a szintén francia Ouigo és a svéd Snalltaget között, ők 5,2 pontot szereztek. A másik francia cég is az éjszakai vonatközlekedés és kerékpárszállítás kategóriát nullázta ki, míg a svédek a megbízhatóságukra nem kaptak pontot, mivel az utasaik járatkimaradásokra és gyakori késésekre panaszkodtak.
Tekintve a honi viszonyokat, kissé meglepő, sőt egyenesen karácsonyi csoda, hogy a MÁV az alsó középmezőnyben végzett, a hihetetlennek tűnő 5,8 ponttal. A felmérés érdekessége, hogy a magyar vasúttársaság nem szolgáltatott adatokat a késéseit illetően, így a megbízhatóságra kapásból 0 pontot kaptak.
Nem jó, nem tragikus
A politikának is voltak válaszai a felmérésre. Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen máris egy egységes digitális helyfoglalási és jegyértékesítési rendelet megalkotását sürgeti. A megoldás kétségtelenül hasznos, ha valaki vonattal szeretné keresztülszelni Európát, hiszen egy ilyen felületen több vasúttársaság szolgáltatásait tudná igénybe venni egyszerre.
A rendszer másik előnye pedig az lenne, hogy ezzel kicsit egységesíteni is lehetne a nemzetközi vonatközlekedést, nem kellene annyit aggódni a csatlakozások elérése miatt. A rendszer bevezetése pedig magával hozná az uniós utasjogok egyszerűbb érvényesítését, mert egy egységesített rendszerben könnyebbé válhat a késések miatti kártérítések ügye is.