A Petőfi Filmszínházban gyülekeztek a meghívott vendégek szerdán délután, Szelestén. A 86-os út melletti parkoló csordultig megtelt, onnan sétáltak a mozihoz az érdeklődők. A természetvédelmi terület, behajtani tilos táblát csak néhány vezető beosztásban lévő ember hagyta figyelmen kívül, hogy pontosan a bejáratnál tudjanak kiszállni, megspórolva így kétszer hetven méter gyaloglást.
Szeleste polgármestere, Galántai György láthatóan zavarban volt a fokozott figyelemtől, nem utolsósorban pedig madarat lehetett volna vele fogatni, hiszen percek kérdése volt és Szeleste felszabadult. Évtizedekig szenvedtek a nagy forgalomtól a 86-os mellett élők, az EU-csatlakozásunk után pedig minden addiginál nagyobb kamionforgalom zúdult a településre. Emiatt tönkrement az út, megrepedeztek és elértéktelenedtek a házak.
Ma éjjel biztosan sok szelestei ember alszik majd nyugtalanul. Nyomasztó lesz ugyanis a csend, nem remeg majd az ágy, nem zörögnek a poharak a szekrényben. De ezt könnyen meg lehet szokni. Mint ahogy azt is, hogy nem számít ezentúl majd életveszélyes mutatványnak átkelni az egyik oldalról a másikra. "Nekünk ez karácsonyi ajándék és köszönjük mindenkinek, aki ezt lehetővé tette" - fogalmazott a polgármester.
Ahogy az videónkban is látszik, egymás után szólaltak fel az út építésében érintett szervezetek vezetői.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. irodavezetője, Rékasi Győző Katona Ferencnek, a Magyar Közút Zrt. megyei igazgatójának adta át az útszakaszt. Katona megköszönte az ünnepélyes átadást és a 110 kilométeres új szakaszok kapcsán kérte, hogy a sofőrök tartsák be a szabályokat, különösen a négysávos út elején és végén figyeljenek.
Kovács Ferenc, a megyei közgyűlés elnöke köszöntötte dr. Ipkovich György országgyűlési képviselőt is, mint a 86-os űt korábbi kormánybiztosát, vele kiegészítve Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs osztályvezetőjének a műsor elején felsorolt listáját. Kovács Ferenc kiemelte, hogy a váti szakasszal együtt tíz kilométeres lélegzethez jutott Vas megye, aminek sem autópályája, sem gyorsforgalmi útja nincs, de a közeljövőben két autópálya, az M8 és M9 is átszelheti.
Básthy Tamás országgyűlési képviselő szerint bontani gyorsabban lehet, mint építeni. Az elkerülő út is hosszú ideig tartó összefogás eredménye. A 86-os út melletti települések megérdemlik, hogy több száz, vagy akár ezer éves múltjuknak megfelelően békében, nyugalomban éljenek.
A falu polgármestere a köszönet mellett szólt a falu értékeiről, arborétumáról, templomáról, fürdőjéről is.
A nyugat.hu Szombathely irányából elsőként hajtott fel az újonnan megnyitott szakaszra. Külön kiemelnénk az út két oldalán a vadrácsot. A Sokkoló rovatunkban számos vadbalesetről írtunk az elmúlt években, a 110 kilométeres megengedett sebességnél a vaddal való ütközés még nagyobb veszéllyel jár. Éppen ezért kérnénk azt is, hogy ha valaki út közben nappal, vagy éjjel rácsot bontó alakokat lát, hívja a 107-es telefonszámot! A szembejövő járművek reflektorát tompító "fényfogó" is pozitívum, de itt jegyeznénk meg, hogy a váti szakaszon korábban teherautó által 70 méter hosszan legyalult hálót még nem pótolták.
Az út megnyitásakor a hófogók még a régi 86-os vonala mellett voltak, bízunk benne, hogy azt hamarosan áttelepítik az új, négy sávos nyomvonal mellé. Az errefelé autózóknak ügyelniük kell arra, hogy a GPS összezavarodik majd az új szakaszon és több út között dobálja majd az autókat, amíg az új frissítésekbe nem kerül be a négysávos szakasz. A nyomok alapján motorosok már tesztelték az új utat a megnyitó előtt, erre a viszonylag sok féknyomból következtettünk. A padkára lerakott kavics és homok még érdekes jelenségeket produkálhat. Az útbejáró videónkban 4:25-nél a háttérben, a szemközti sávban látszik egy padkárafutás nyomán levegőbe szálló porfelhő.
Az útépítés költségeire vonatkozó kérdésünkre a NIF Zrt. az alábbi közleményt juttatta el:
Az óránként 110 kilométeres sebességre tervezett, kétszer két forgalmi sávos útszakaszt 3,76 km hosszon új nyomvonalon építették meg, a Vátot elkerülő úton pedig a kétszer egy sávot a 88. számú főút csomópontjától kétszer két sávosra egészítették ki melléépítéssel, 1,5 kilométer hosszon. A beavatkozás során az útszakaszon egy felüljárót és egy hidat is építettek. Emellett számos környezetvédelmi beruházás is megvalósult, például vadvédő kerítést építettek és új növényeket is telepítettek.
A beruházást az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósították meg. A támogatás összege csaknem bruttó 3,7 milliárd forintot tett ki, ebből 15 százalék volt az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig az ERFA-ból származott.