Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Eddig: 0 0 0 0 0 0 0 / 2 500 000 Ft, még 0 nap

Bazi nehéz lesz kirobbantani a szombathelyi autósokat a kormány mögül

Javában dolgoznak Szombathely új közlekedési koncepcióján. Leginkább a problémák látszanak.

Hiába van 500 forint felett egy liter benzin Szerdán a benzin átlagára is átlépi az 500 forintot October 25. 10:17 , a drágulás nem igazán látszik a városi forgalmon. Ránézésre egyetlen autóval sem lett kevesebb a szombathelyi utcákon, ami önmagában is elég beszédes.

És minél mélyebbre ásunk, annál jobban látjuk, hogy mennyire és miért ragaszkodnak a szombathelyiek az autós közlekedéshez.

A város honlapja szerint a közelmúltban egy szakmai programot tartottak a városházán a most készülő Fenntartható Mobilitási Terv (SUMP) 42 millió forintért készíti el egy budapesti cég Szombathely közlekedési koncepcióját 2020. October 27. 15:31 kapcsán. Itt gyakorlatilag minden érintett megjelent, a közlekedési vállalatoktól kezdve a rendőrségen át a szakmai és civil szervezetekig.

Szakmai egyeztetés a városházán
Szombathely.hu/Bonyhádi Zoltán

„A résztvevők a szombathelyi közlekedéssel kapcsolatos tapasztalataikat, problémajelzéseiket adhatták át a Trenecon Kft. jelen lévő szakértőinek” – olvasható a honlapon, mi pedig a részletekről érdeklődtünk a fenntartható fejlődésért felelős tanácsnoknál, aki szintén részt vett az eseményen.

„A hosszú távú stratégiák készítésénél általában az a sorrend, hogy van egy helyzetértékelés, egy problématérkép, ezt követi a célok kitűzése és az ehhez vezető utak megtalálása. A SUMP esetében még az út elején vagyunk, azaz most történik a forgalomszámlálás, a háztatások megkérdezése Ne ijedjen meg, ha idegenek kopognak az ajtón, valószínűleg csak a szombathelyi közlekedésről akarják kérdezni October 06. 12:58 , és ide tartozott a városházi egyeztetés is, ahol főleg a problémák megnevezésére koncentráltunk” – mondta lapunknak Németh Ákos, aki felhívta figyelmünket, hogy a Trenecon jóvoltából már korábban napvilágot látott egy helyzetelemzés, amely kb. 1200 megkérdezett ember válaszaira épült.

A mintegy 57 oldalas dokumentum részleteire nem akarunk most kitérni, de első olvasatra is biztosnak látszik, hogy nem lesz könnyű dolga sem a SUMP készítőinek, sem a döntéshozóknak, ha majd valóban szeretnének belenyúlni a rendszerbe.

Hogyan közlekednek a szombathelyiek? - Valójában a helyzet ennél is rosszabb
Szombathely MJV

Mert azt eddig is sejtettük, hogy Szombathelyen nagyon erős az autózás iránt vágy, de hogy ennyire, azon még mi is meglepődtünk.

Ugyanis a válaszadók 69 százaléka autós közlekedőnek vallja magát.

A rendszeresen kerékpárral közlekedők aránya 16 százalék, a gyalogosan közlekedők 8 százalékot, míg a busszal közlekedők mindössze 6 százalékot tesznek ki.

Nyilván valamit csinálni kell még a nagy összeomlás előtt, de egyelőre csak az látszik, hogy nagyon nehéz ügy
Mészáros D. Zsolt

És ez nem is teljes igazság: merthogy akik leginkább kerékpáros vagy gyalogos közlekedőnek tartották magukat, azok között is jelentős mértékben megjelenik a napi vagy heti rendszerességű autózás.

„Ha mindezt együttesen tekintjük, akkor az látható, hogy a válaszadók mintegy 85 százaléka gyakori autó használó vagy autós utas”

– olvasható az elemzésben, és mindjárt jobban érthető, hogy miért akkora az ellenérzés Gyűlnek az aláírások a 30 kilométer/óra városi sebességkorlátozásért October 16. 07:16 a 30 km/óra miatt. (Erre majd később visszatérünk.)

Nyilván arra is keresik a választ, hogy miért alakult így, és hogyan lehetne ezen változtatni.

Mit várunk a buszoktól?

A részletekbe itt sem bonyolódnánk bele, de annyit érdemes megemlíteni, hogy a helyi autóbusz-hálózattal szemben ezek a legfontosabb elvárások, melyek további utasokat vonzhatnak:

  • Ha a maximális várakozás 8-10 percnél nem lenne több
  • Ha átszállásmentesen közlekedhetnék
  • Ha az autóhoz képest nem lenne 15 percnél hosszabb az utazási időm
  • Ha jobb minőségű buszok közlekednének
  • Ha a közösségi közlekedés olcsóbb lenne, mint az autóhasználat.
  • Nem mellesleg az autósok nagy része (80 százalék) nem kíván áttérni a közösségi közlekedésre.

    Mikor ülnénk biciklire?

    Az eredmények alapján a kerékpáros közlekedési lehetőségekkel szembeni legfontosabb elvárások, melyek további kerékpárosokat vonzhatnak:

  • Ha több összefüggő kerékpárosbarát útvonal lenne
  • Ha jobb lenne a forgalombiztonság (kedvezőbb csomóponti átvezetés, zavartalan haladás stb.)
  • Kisebb, de nem elhanyagolható jelentőséggel bír a másik két szempont:

  • Ha több és jobb kerékpártártámasz és tároló lenne; illetve
  • Ha jobb lenne a közbiztonság (személy- és vagyonbiztonság)
  • A megkérdezett és válaszolt autósoknak egyébként 43 százaléka váltana kerékpáros közlekedésre, míg a kérdezettek 57 százaléka semmilyen körülmények között sem közlekedne kerékpárral.

    Az ilyen bicikliutak nem igazán vonzók, és ezt meg tudjuk érteni
    Mészáros D. Zsolt

    Ez egy fokkal biztatóbb, mint a buszokhoz való hozzáállás, de az már most látszik, hogy nem lesz egy sétagalopp kimozdítani a szombathelyieket az autóikból. Márpedig enélkül nem lesz semmilyen változás.

    Kedves Olvasó!

    Hangot szeretnénk adni nektek! Kérjük, segítsetek nekünk abban, hogy elindítsuk új stúdiónkat, és hogy minél több beszélgetést és videót készíthessünk veletek, nektek!

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Közélet