Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Eddig: 0 0 0 0 0 0 0 / 2 500 000 Ft, még 0 nap

Gyűlnek az aláírások a 30 kilométer/óra városi sebességkorlátozásért

Az ENSZ indította el a kezdeményezést, és már jövőre döntés születhet az ügyben.

A közelmúltban több hazai média is megemlítette, hogy az európai mobilitási hét kapcsán kampányt indított az ENSZ „Streets for life” (Utcák az életért) címmel.

A kampánynak külön honlapja van , ahol gyűjtik az aláírásokat, hogy nyomást gyakoroljanak a döntéshozókra a lakott területeken való általános sebességcsökkentésért.

A szervezet azt szeretné, hogy a városok és falvak utcáin, ahol „emberek élnek, sétálnak és játszanak” 30 kilométer/óra legyen a maximális sebesség, ennyi legyen az új norma a mostani 50-60 kilométer/óra helyett.

Szombathelyi csúcsforgalom - Azt mondják, a 30 kilométer bevezetésével nem lesz lassabb a forgalom
Mészáros D. Zsolt

Azt mondják, az alacsony sebesség nemcsak biztonságosabb, de egyben ösztönzi a gyaloglást és a kerékpár használatot, így az egészségesebb, környezetbarát életformát, az ilyen utcák élhetőbbé, barátságosabbé teszik a településeket.

Lapunk megkereste az ENSZ-t, ahonnan (a WHO-tól) meg is érkeztek a válaszok.

Ezek szerint időközben – a több ezer magánember mellett – számos cégvezető, magas rangú politikus és polgármester (többek között a párizsi is) csatlakozott a kampányhoz.

A következő nagyobb esemény egy nagyszabású online konferencia lesz a WHO szervezésében október 28-án, ami az utak biztonságával, és azon belül a sebesség kérdésével foglalkoznak majd.

„A kampánynak már most látszik a hatása bizonyos városokban, sőt egész országokban” – közölte lapunkkal a WHO, konkrétan megnevezve Spanyolországot és Walest.

Kérdés persze, hogy beratanák-e az autósok az új szabályt
Mészáros D. Zsolt

Magyarországon a Levegő Munkacsoport az egyik legnagyobb támogatója az ügynek.

Az oldalukon magyarul lehet olvasni a 30 kilométeres sebességkorlátozás előnyeiről és hátrányairól, és itt találtunk néhány korábbi európai példát az alkalmazásra.

  • 1985 és 1997 között Hollandiában a már meglévő városi utak 10-15 százalékán bevezették a 30 km/órás sebességkorlátozást, az éppen kialakuló városrészekben pedig minden esetben ezt a szabályozást alkalmazták. Ezeken az utcákon fekvőrendőrökkel, útszűkületekkel és kisebb körforgalmakkal is késztették a gépkocsivezetőket a szabály betartására. 1997 után még inkább felgyorsult a 30 km/órás sebességkorlátozású utcák, városi övezetek kialakítása, és 2002-ben az arányuk országszerte elérte az 50 százalékot.
  • Grazban a főútvonalak kivételével minden utcában 30 km/h sebességkorlátozás van érvényben.
  • Münchenben, Európa egyik leggazdagabb városában a sűrűn lakott területeken szintén már hosszú ideje érvényben van ez az egyszerű forgalomcsillapítási módszer.
  • A budapesti Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztálya már a kilencvenes évek végén részletes tervet dolgozott ki a 30 km/órás sebességkorlátozás bevezetésére egyes sűrűn lakott negyedek mellékutcáiban. Egy-egy, főutakkal határolt összefüggő területen belül javasoltak egységesen 30 km/óra a megengedett haladási sebességet, míg a környező utakon maradna az 50 – kivételes esetben a 70 – km/óra sebesség.
  • 2022-ben a világ vezetői találkoznak, hogy megvitassák az utak biztonságának a kérdését, az ENSZ mostani aláírásgyűjtése az is célja, hogy egy egységes üzenetet tudjanak letenni a döntéshozók elé.

    Kedves Olvasó!

    Hangot szeretnénk adni nektek! Kérjük, segítsetek nekünk abban, hogy elindítsuk új stúdiónkat, és hogy minél több beszélgetést és videót készíthessünk veletek, nektek!

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Hasznos