Izgalmas egy tematikával rukkolt elő a hétvégén a szombathelyi Múzeumok Éjszakája, az egyiptomi kezdetektől a mai börtön- és utcai műfajokig ezen a szombati estén majdnem minden a tetoválásról szólt.
Több előadáson át szakemberek boncolgatták a témát. Az egyik legérdekesebb a Képtárban megtartott kerekasztal-beszélgetés volt, amiben részt vett Fliegauf Gergely kriminálpszichológus, Franken Vivien tetováló művész és Töttös Kata képzőművész. Szily Nóra televíziós műsorvezető faggatta őket. Mi pedig jegyzeteltünk, hogy közreadhassuk a legérdekesebb dolgokat:
Mit jelölhet a tetoválás?
A mostani ötvenes-hatvanas generáció még úgy nőtt fel, hogy a tetoválás tiltott gyümölcs, alvilági stigma. Jó ha a tévében zenészeken láttak, börtönből szabadultak és metálos keményfiúk varrattak magukra. A 90-enes években aztán azon kaptuk magunkat, hogy a tinédzser-identitás egyik, szinte kötelező eleme lett egy-egy pillangós vagy nonfiguratív tetkó. Sokaknak még ma is szokni kell, hogy a tetoválás nem csak fura divat, hanem alkalmazott művészet, sajátos önkifejezési forma, aminek helye lehet akár a szombathelyi Képtárban is.
Külön műfaj: ami izgalmas szimbólumrendszerrel bír, ez a börtöntetoválás
A hazai börtönvilágot és tetkókultúrát kutatja Fliegauf Gergely kriminálpszichológus is, aki számos érdekességet osztott meg velünk, laikusokkal. A börtönpopuláció egyébként – mesélte - nagyon hasonló okokból varrat magára, mint az ősi időkben, a törzsi kultúrák népei. Elsődleges a csoporthovatartozás, az identitás jelölése.
A jégbe fagyott Ötzin, akinek tetemét 5300 évesre saccolták, több mint ötven tetoválást találtak. Érdekes vonalakat fedeztek fel az ízületei felett, ezek a kutatók szerint a reumatikus fájdalmak feloldására szolgáltak. A tetoválást ősidők óta használták egyébként a beavatás, a gyógyítás, a lázadás elemeként, egy csoporthoz való tartozás jelöléseként, az ellenfél megfélemlítésére.
Fliegauf Gergely szerint a magyarországi börtöntetoválások közül a leggyakoribb a hüvelykujj és a mutatóujj közé tett 5 pont. Ezt a jelet tököli börtöntetoválásnak hívják, ott szinte mind a mai napig kötelező. Ez a stigma az embert jelöli a négy fal között, jelentése: a illető megjárta a börtönt.
A vallásosságon túl hasonló jelentéssel bír az „aszódi börtönkereszt”, ami egy kettős kereszt, jobb oldalán egy ponttal. Az aszódi börtönben sokáig ezt tetoválták.
A másik leggyakoribb börtöntetkó a VL felirat.
Mit jelent?
Vatos Locos:
vato = haver
loco = őrült
Spanyol (mexikói) területről származó kifejezés szabad fordításban ennyit tesz: „őrült haver”.
A kifejezés „A vér kötelez” című két és fél órás monstre kultuszfilmből származik. Aki ezt a tetoválást meglátja, tudja, hogy roma identitású emberrel van dolga. Testvériséget, együvé tartozást jelent. Azok, akik ilyen tetoválást viselnek, megvédik egymást a börtönben is.
Pókháló, pillangós csajszi és a kártyalapok
ÜSS!” vagy a „SZERETLEK MARI” feliratok lassan kikopnak a börtönökből, felváltották más a szimbólumok, a portrék és az angol kifejezések, de a négy fal közé zártság, a hely szelleme is megihleti a rabokat.
A pókháló a könyökre vagy a vállra varratva arra utal, hogy az illetőt már elkapták és börtönben volt. A kábítószer-használóknak is vannak speciális motívumaik, ilyen a kenderlevél vagy a pókháló a könyökön – ez utóbbinál a háló sokszor a „bent” eltöltött éveket szimbolizálja.
Meztelen nő pillangószárnnyal, ez a másik leggyakoribb minta, már művészibb motívum. Jelentése evidens.
A magyar börtönökben is egyre gyakrabb, hogy a tehetségesebb rabok élő, szubkultúrák által felkapott képzőművészek munkáit másolják. Közülük az egyik legnagyobb hardcore sztár a New Yorkban élő Vincent Castiglia, aki maga is egész testén tetovált, és káprázatos technikai bravúrral fest, saját vérével. Őrületes munkái vannak, érdemes ráguglizni.
Miért tetováltatnak a börtönviseltek látható helyekre? Miért teszik ki saját stigmájukat?
A kriminálpszichológus szerint a bűnözői életmódban nincs különbség a kint és a bent között, számukra ugyanazt jelenti a két világ. Viszont akiken azonos tetkó van, azok gyakorta valamiféle érdekszövetségben is állnak egymással.
Nincs a börtönökben tetoválószalon. Akkor hogyan?
Éjszaka és titokban, úgy, hogy az őrök meg ne hallják. Külön tudást igényel a tetoválógép összerakása: pici villanymotorból, tollból, gitárhúrból, meg még ezernyi rendelkezésre álló elemből eszkábálják össze. Mindenképp szükség van valami festékre, ami akár cipő füstöléséből származó koromból is készülhet, amit krémmel kevernek össze, vagy tolltintából. Van olyan magyar börtön, ahol a piros festéket a padlólapból nyerik. megkarcolgatják, felszedik a piros kő porát, és vegyítik valami oldószerrel.
Ehhez képest egészen mást jelent egy tetóváló művész számára a varratás
Franken Vivien szerint manapság a tetoválás jobban szól az egyéni üzenetről, mint a közösségi hovatartozásról. A tetoválás elsősorban a viselőjéről árul el információkat, amúgy intim dolog. Aki nagyon kötődik a mintáihoz nem is nagyon szereti, ha azt idegenek megnézegetik: „A mi testünk része, annyira miénk, mint a hajunk, külön él, de velünk. személyes egyedi minőséget akar”.
Töttös Kata képzőművészt is izgatja a női tetoválás, maga is 21. századi szupernőkről készít sorozatokat, így tetovált nőket is fest. Nagyon érdekelte a technika, a tetoválást alkalmazott művészetnek tartja, de magára nem varratna, mert fél, hogy lekorlátozná, másrészt attól, hogy technikailag nem lesz olyan, amit húsz év múlva is vállalna.
A hétköznapi tetkódivat is sokat változott az elmúlt évtizedekben
Emlékszünk a 90-es évek nonfiguratív motívumaira? Akkoriban mindenki ilyeneket varratott magára, manapság inkább a ciki kategóriába tartozik ez a stílus. Vivien a realista stílusban sem hisz. Az élethű ábrázolások idegenek a testtől, nagyon hamar el is torzulhatnak. Ő a „grafikai” stílus híve.
Miért is varratunk magunkra?
Fliegauf Gergely kriminálpszcihológus szerint azért lett ennyire divatos és elterjedt manapság a tetoválás, mert arctalan a virtuális létünk, és vele a közösségi kommunikációnk végtelenségig felgyorsult, és roppant személytelen a netes közeg. A tetoválás ezzel ellentétben egy időtlen, direkt üzenet, egy egyértelműen vállalt jel, fizikailag is ott vagyok benne, azzal én vagyok az, aki.
Vivien szerint a tetoválás üzenete: a saját testünkkel mi magunk rendelkezünk, az az egyetlen dolog, ami a miénk, a tetoválása a szabadság és a felelősség együttes megélése.
Sokan különösebb továbbgondolás nélkül másolják a sztárok, celebek és nagymenők tetkóit
Töttös Kata képzőművész szerint egyrészt persze önkifejezés, másrészt viszont divat. Egy tetoválószalonban figyelte meg, hogy azon a hétben, amikor ott dolgozott vagy öt fiatal jött be azzal, hogy olyan tetoválást szeretne, mint amit Rihanna a melle alá varratott. Valami szfinx-féle szárnyas ábra, ennyit tudtak. Nem érdeke őket sem az időtállóság, sem a motívum szimbolikája, kizárólag a sztárral való pillanatnyi azonosulás. Olyan legyen és kész.