Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Nem lehet menet közben mérni a helyijáratos buszok környezetszennyezését

Hiába szeretett volna tisztában lenni a szombathelyi közgyűlés a valós értékekkel.

Naponta 400-500 ezer forint lenne egyetlen busz károsanyanyag-kibocsátásának mérése, akkor, ha csak a főkomponenseket vizsgálják. Ez a mérés arra alkalmas, hogy egy busz változó körülmények között hogyan teljesít.

Füstölő busz Szombathely, januárban
Olvasói fotó

Egy másik módszer típusvizsgálatokra alkalmas, arra, hogy az adott típus leírásában szereplő értékeknek megfelel-e az adott busz. Ennek a mérésnek az ára jóval magasabb, egy hétre, azaz egy mérési ciklusra lehet bérelni a 80-100 millió forint értékű berendezést, a bérleti díj 10-12 millió forint. Ehhez jön még a szakszemélyzet naponta 100-120 ezer forintért. Egy hét alatt három-négy busz kibocsátását tudják mérni.

Ezt a két mérési módszert a múlt heti szombathelyi közgyűlésre készített anyagban mutatták be. A decemberi ülésen Maradnak a régi buszok, életveszélyes a Savaria szálló, félmilliárd forint a hulladékszállításnak 2018. December 10. 08:30 hosszabbították meg egy évre a helyijárat működéséről szóló szerződést, és ebben a szerződésben bízta meg a közgyűlés a céget és a hivatalt, hogy vizsgálják meg, hogyan lehetne folyamatosan mérni a buszok szennyezőanyag-kibocsátását.

Ez a kép is januárban készült
olvasó

A jelentésben az is szerepel, hogy a fenti két módszer nem menet közben, azaz a forgalomban méri a káros anyagok mértékét, hanem műterheléssel, szimulált le- és felszállásokkal modellezett körülmények között.

Az anyag szerint így

nem lehetséges üzem közben mérni a helyijáratos buszok környezetterhelését.

Megjegyzik, hogy a buszok évenként kötelező műszaki felülvizsgálatakor a hatóságok ellenérzik a károsanyag-kibocsátást, és kizárólag csak a határértékek alatt teljesítők kapnak műszaki alkalmasságot.

A közgyűlés a beszámolót elfogadta a múlt héten, de a probléma valós. Szombathely levegőjének minőségét az utóbbi időben többször is kifogásolta Újra kifogásolt a levegő minősége Szombathelyen is 2019. April 21. 12:05 a tisztiorvosi szolgálat jelentése, az is kiderült Megmondták, miért rossz időnként a levegő Szombathelyen - íme, a kormányhivatal jelentése 2019. February 25. 10:22 , hogy a szállópor-tartalom aaaz igazán veszélyes, ezt pedig az ipari tevékenység és a közlekedés bocsátja ki.

Olvasóink több alkalommal is fotóztak füstölő buszt a városban, így az idén januárban Füstöt okádó busz Szombathelyen 2019. January 20. 10:39 , nem sokkal később ismét Ismét egy füstöt okádó busz Szombathely utcáin 2019. January 30. 09:57 . Februárban videót is kaptunk Videó: Újabb füstölő busz Szombathelyen 2019. February 01. 18:27 hasonlóról.

Lapunk kérdésére az ÉNYKK először azt közölte Az ÉNYKK vizsgálja a füstöt okádó buszt 2019. January 28. 17:53 , hogy vizsgálják az eseteket, ugyanakkor elzárkóztak attól Videó: Újabb füstölő busz Szombathelyen 2019. February 01. 18:27 , hogy információt adjanak a városban és megyében közlekedő járművek életkoráról és műszaki állapotáról.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet

Tovább az oldalra