Ennek jele, hogy a népszerűtlen intézkedés után gyorsan döntöttek arról, hogy a 65 év felettiek és a hat év alattiak kedvezményes gyorsvonati felár-bérletet vásárolhatnak, melynek 30 napos érvénytartamán belül gyorsvonati pótjegy váltása nélkül utazhatnak.
Változtatgatások
Ennek szépséghibája csupán az, hogy ez csak annak éri meg, aki havonta többször is utazik, s az is megkérdőjelezhető, miért kell gyorsvonati pótjegyet fizetnie annak, aki amúgy ingyen utazhat, ha ezért plusz szolgáltatásban nem részesül. Azaz, ha valaki térítésmentesen utazhat, miért nem teheti azt meg akár személy, akár sebes, akár gyorsvonaton?
A következő lépés az úgynevezett regionális menetdíjkedvezmény bevezetése volt, amit már eredendően csak adott, nem éppen a legforgalmasabb vonalakon utazók vehetnek igénybe. A csúcs viszont a most bevezetett üzletpolitikai kedvezmény, amely a jegyváltás szempontjából egyértelműen diszkriminatív.
Diszkriminatív kedvezmény
A szerint nem szabadna megkülönbözetést tenni, ki milyen módon tudja megváltani a mentejegyét. A három százalékos árkedvezményt ugyanis csak azok a potenciális utasok vehetik igénybe, akik rendelkeznek internetes hozzáférési lehetőséggel vagy mobiltelefonnal. S persze az sem mellékes, hogy folyószámlával is.
Akinek tehát nincs internete, bankkártyája vagy mobiltelefonja, az fújhatja ezt a lehetőséget. Aki pedig valamelyikkel (vagy mindegyikkel) rendelkezik, annak az otthoni nyomtatáshoz nyomtató, illetve mobiltelefon-egyenleg feltöltés kell a jegyváltásához, ami persze a mobilszolgáltatónak sem rossz. Az is kérdés, hogy ez, a jegypénztári menetjegyváltásnál macerásabb megoldás megéri-e a három százalékot?
A kevesebb több lenne
A sok-sok üzletpolitikai változtatással amúgy is sikerült meglehetősen kaotikus állapotokat teremteni az utasoknak. Manapság ha valaki menetjegyet vesz, annak figyelemmel kell lennie arra, hogy milyen módon – jegypénztárnál, interneten, mobillal - vásárolta a menetjegyét, kell-e gyorsvonati pótjegyet vennie, helyjegy és pótjegy szempontjából milyen időszakban váltja meg a menetjegyét, váltható-e retúrjegy az adott távolságra, vonatkozik-e rá a kedvezményes regionális menetjegy vagy sem.
Az egyik intézkedéssel visszafogják az utasforgalmat, a másikkal gerjeszteni szeretnék. Nagy a káosz, s kérdés, hogy milyen számítások előzik meg ezeket a lépéseket a vasútnál és a minisztériumnál. Ha egy szerelvény ugyanazon az útvonalon, ugyanazzal az üzemanyaggal - mondjuk három kocsival - közlekedik, akkor mi éri meg jobban? Magas menetjegyárakkal ezeknek a harminc százalékos kihasználtsága, vagy alacsonyabb menetjegyárakkal a hatvan-nyolcvan százalékos kihasználtsága?