Különös történetre hívta fel figyelmünket néhány nappal ezelőtt egyik olvasónk a zanati „Füvészkert” utcáinak felújítása kapcsán, ami finoman szólva sem nyerte el a tetszését.
A négy út – vagyis az Áfonya, Eper, Fenyő és Korpás – felújítása ugyanis olvasónk szerint nem feltétlenül úgy történt, ahogy azt sokan képzelték, a mellékelt képek szerint ugyanis az új alapra mindössze egy apró, kavicsos réteg került, semmi más.
Mivel olvasónk szerint a munkagépek elég látványosan nem csinálnak semmit augusztus vége óta, ezért úgy döntöttünk, megkérdezzük az önkormányzatot, csak megállt-e az építkezés, vagy teljesen elkészült a felújítás.
Válaszukban azt írták, „az említett négy zanati utca felújítása az ajánlat szerinti műszaki tartalommal készült el. Az utak műszaki átadása folyamatban van.” Azt is megtudtuk, hogy a négy utca 30 cm terhelési réteggel, és kétrétegű felületi bevonatos technológiával készült, ami megfelel a műszaki előírásoknak.
A városháza azt is közölte: a felújítás ellenére az utak továbbra is magánkézben vannak (tehát még mindig ahhoz a nagyjából 50 tulajdonoshoz tartoznak az utcák, akik nem, vagy soha nem laktak ott), vagyis hiába újíttatta fel az önkormányzat a "Füvészkertet", az még mindig nem tartozik az ő kezelésükbe.
Hende „bekavart”
Az önkormányzat után kerestük Putz Attilát, a városrész önkormányzati képviselőjét, aki az utcák felújítását illetően annyit mondott: az utat nem az önkormányzat, hanem a zanati úttársaság csináltatta meg, előbbi csak az építkezés finanszírozója volt.
A képviselő azt mondta, a kavicsos réteg azért került az útra, mert ennek a következő hónapokban be kell majd tömődnie az alapba.
Megemlítette, hogy Szombathely országgyűlési képviselője, Hende Csaba a választási kampányban azt ígérte, hogy az állam a lakók helyett kifizeti a hozzájárulást, azonban ez a pénz nem érkezett meg időben. Így nagyjából három hónapot csúsztak a munkák, melynek köszönhetően csak jövő nyárra nyeri el a végleges formáját a „Füvészkert”.
Putz hozzátette, igyekeznek elérni, hogy az önkormányzat kezelésébe kerüljön a négy utca. Ezzel kapcsolatban megkerestük Hazafi Lászlót, az úttársaság elnökét, de cikkünk megjelenéséig még nem kaptunk tőle választ.
Előzmények
Ahogy azt fentebb is említettük, az utak története valamikor húsz évvel ezelőtt kezdődött. Az utcákat kialakító építőközösség ugyanis útalap nélkül csinálta az utcákat, melyeknek egyébként nagyjából ötven magánszemély a tulajdonosa Szinte járhatatlanok a zanati „Fűvészkert” utcái, mert a tulajdonosok nem tudnak megegyezni, hogy ki mennyit fizessen 2021. November 18. 07:30 . Azt, hogy az út mégis járható maradjon, a lakók közösségi összefogással, közös aszfaltozásokkal próbálták tartani, de egy idő után ez is tarthatatlan volt.
A probléma megoldására az itt élők úttársaságot alapítottak, ami árajánlatokat gyűjtött több kivitelezőtől, melyből aztán néhány hónappal ezelőtt kiválasztották a legjobbat, amit eredeti tervek szerint az önkormányzat a költségek felével, nagyjából 30 millió forinttal támogatott volna, a többit a lakók állták volna.
A tavaszi választási kampány során aztán Hende Csaba ígérete "kavart" be, mivel a képviselő megígérte a zanatiaknak, ha képviselő marad, a kormány kifizeti a fennálló összeget. Igen ám, de pénz nem érkezett júliusig, amikor is az önkormányzat úgy döntött, kifizeti a további 30 milliót is Nekiállnak a zanati „Füvészkert” utcának, viszont egyelőre nem lesz hídfelújítás a Szent István utcában 2022. July 12. 14:52 , hogy elkészülhessen a felújítás.
Az önkormányzat válasza
Az említett négy zanati utca felújítása az ajánlat szerinti műszaki tartalommal készült el. Az utak műszaki átadása folyamatban van, azok még magántulajdonban vannak.
A műszaki tartalommal kapcsolatban tájékoztatásul közlöm, hogy az árajánlatban szereplő 30 cm TERRA-MIX System stabilizált terhelési réteg, és kétrétegű felületi bevonat készítése egyenértékű a "kisforgalmú utak pályaszerkezetének méretezése" megnevezésű e-UT 03.06.12. számú útügyi műszaki előírás A1 forgalmi terhelési osztályban meghatározott 30 cm FZKA (folyamatos szemeloszlású zúzottkő-alapréteg) és FB (felületi bevonat) típus-pályaszerkezettel.
Az érintett utcák az A1 tervezési forgalmi osztályba sorolhatók (legfeljebb napi négy autóbuszjárat és nyolc 15 tonna össztömegű tehergépkocsi közlekedése két forgalmi sáv szélességű úton tíz év tervezett élettartam esetén).