A privatbankar.hu portál tizenhárom éve végez havi rendszerességgel virtuális nagybevásárlást. Mint írják, a jubileumi, egyébként 157. epizód inkább nekünk ünnepi, mint a vásárlóknak: történelmi csúcsra emelkedtek ugyanis az árak. Bár az éves áremelkedés tempója valamelyest lassult az előző hónaphoz képest, még sosem kellett ennyi pénzt a kasszánál hagyniuk, amióta a felmérést publikálják.
Három áruház (Tesco, Auchan és Interspar) kínálatát vizsgálják, és arra jutottak, az előző hónaphoz képest 2,3 százalékot emelt átlagosan a három áruház az élelmiszerárakon. Az éves áremelkedés mértéke (az előző havi 3,5 százalék után) februárban 3,4 százalék lett. Egy virtuális nagybevásárlásnál a három áruház átlaga már csak 21 forinttal van 21 ezer forint alatt - a 20 979 forintos átlagos végösszeg történelmi csúcsot jelent.
A különbség továbbra sem jelentős az egyes áruházak között, kicsi a szórás - mindössze 675 forint. Olyan nagyot akkor sem tudnánk spórolni, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják: ez esetben 19 775 forint lenne a vásárlás végösszege. Az alig 1200 forintos spóroláshoz pedig három helyre kellene ellátogatnunk, ami hamar elvenné a minimális árelőnyt is.
Az előző hónaphoz képest nagyot drágult a tej, a sajt és a narancslé, mindhárom termék 14 százalékkal kerül többe. 19 százalékkal olcsóbb lett viszont az alma, 13-mal a csirkemellfilé és a liszt, 10-zel a kávé és a tea, mint januárban. Egy év alatt a legnagyobb mértékben a sertéspárizsi drágult. Közel 40 (!) százalékkal drágább most a sertéspárizsi, mint tavaly februárban, már rég nem számít olcsó felvágottnak - kilónként jó 2100-2200 forintot elkérnek érte.
26 százalékkal drágult egy év alatt a rizs, 20 fölött a tojás, a sajt és egyes üdítők. 10 százalékot meghaladó éves áremelést mértek a cukornál, a száraztésztánál és a tejfölnél, de dübörög a kenyéráremelés is, egy év alatt 14 százalékkal került nagyobb szám az árcímkére. Jelentősebb, 10 százalékot meghaladó éves árcsökkenést csak a margarinnál, a csirkemellnél és a kávénál mértek.