Szinte hihetetlenül sokan vannak azok, akik Magyarországon fizetés nélkül közlekednek a fizetős gyorsforgalmi utakon – derül ki a Vezess.hu írásából.
A szakportál a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) által kiadott adatokra hivatkozva azt írja, hogy
az évente jellemző 14,5-15 millió eladott matrica mellett 2,2-2,4 millió darab pótdíjazást indít a rendszer.
Mi több:
„Általánosságban gyakori, hogy egyazon jármű esetében akár 15-20 darab pótdíjeset is keletkezik, extrém esetben előfordult már ennek a többszöröse is.”
Ez azt jelenti, hogy vannak, akik gyakorlatilag rendszeresen használják ezeket az utakat mindenféle fizetés nélkül.
A pótdíjak többségét a személyautó (D1) kategóriában állítják ki, az viszont némileg meglepő, hogy a „bliccelők” hatvan százaléka külföldi, azon belül is német, román, osztrák, szlovák és lengyel rendszámú.
Az okok között valószínűleg az is ott van, hogy német és osztrák rendszámú autókat a balkáni vendégmunkások is használnak.
Az írásból az is kiderül, hogy főleg a külföldiek veszik az egynapos matricát, ami nem meglepő annak tükrében, hogy arcpirítóan túlárazott Szlovákiában feleannyiba se kerül majd az egynapos autópálya-matrica, mint Magyarországon June 24. 10:13 a környékbeli országokhoz képest.
Csak e-matrica-vásárlásokból 2022-ben 96,8 milliárd forintot szedett be a NÚSZ, és 2023-ban ennél is sokkal többet: 127,2 milliárdot. Ennek egy része külföldiek vásárlása.