Honnan jött a Szombathely és a Balogunyom közötti bicikliút 70 milliós pluszköltsége?

Ha majd egyszer egy alapszakos szombathelyi egyetemista szakdolgozattémát keres politika, gazdaság, Európai Unió, vidékfejlesztés, kommunikáció vagy ezekhez kapcsolódó tetszőleges témakörben, akkor bátran lehet ajánlani neki a Szombathely-Balogunyom közötti kerékpárutat.

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

A szűk három kilométeres szakasz eredetileg kb. 300 millió forintba került volna; azaz kilométereként 100 millióba, méterenként 100 ezerbe. Biztos, van, aki tudja, hogy sok ez vagy kevés, de mi most átsiklunk ezen.

Szóval három kilométeres a bicikliút, Kínában ez valószínűleg egy hét alatt megvan tervezéssel és kivitelezéssel (ez nem vicc), és bizonyára számos olyan ország van, ahol a két település önkormányzata egyszerűen megépíti, mert úgy gondolják, hogy szükség van rá.

Magyarországnak sikerült 2021-re odáig eljutnia, köszönhetően az EU és a kormány centralizációjának, hogy a települések már egy biciklitárolót sem szívesen vállalnak be saját zsebből, nem is beszélve az olyan „szuperkomoly” beruházásokról, mint egy bicikliút.

Mindegy is, szóval Szombathely és Balogunyom közösen beadott egy EU-pályázatot, amit meg is nyertek, de mint tudjuk, Európa ezen a tájékán csak a legritkább esetben mennek simán a dolgok.

Tarsoly Alfonz Balogunyom polgármestere (balra) és Horváth Attila vitatkoznak a november eleji sajtótájékoztatón arról, hogy mi van. Háttérben a sajtó.
Józing Antal

Mi ott kapcsolódtunk be a történetbe, hogy november elején a Petőfi-telepen Horváth Attila alpolgármester arról számolt be Amikor az újságíró 14 kilométert biciklizik, hogy megtudja, hogy a városnak nincs 70 millió forintja bicikliútra 2021. November 03. 18:01 , hogy Szombathely nagyon szívesen megépítené a maga részét, de mivel a GYSEV időközben épített valamit a vasúti átjárónál, így 70 millióval többe kerül az út, mint amit pályázatban kap rá, ennyi pénze viszont nincs a megyeszékhelynek, a többletköltséget „teremtse elő” Hende Csaba.

Ezt követően megindult a kötelező politikai üzenetváltás A megrekedt balogunyomi bicikliút ügyében összeugrott Hende Csaba és Nemény András 2021. November 05. 18:26 a maga szokásos, mókuskerekes medrében.

Mindenesetre még ott, a Petőfi-telep árokpartján az a kép alakult ki a tudósítóban, hogy a történet főszereplői, a szombathelyi városvezetés, a balogunyomi képviselőtestület és a GYSEV nem tudja egymás telefonszámát, mindenki monyákol valamit, aztán a szálak nem érnek össze, mint annak idején a Marx téri felüljárónál.

De egyben gyanú is ébredt benne és bízott abban, hogy nem teljesen így van. És kiderült, hogy tényleg nem, ahogy az is, a 70 millió sem úgy 70 millió.

A történet főszereplője, a balogunyomi vasúti átjáró
Google Street View

Mindenekelőtt a GYSEV-et kerestük meg, hogy mi is történt, mit dolgoztak ott a balogunyomi vasúti átjárónál, ami aztán 70 millióval megemelte az árakat.

Jött is válasz a cégtől, mely szerint a GYSEV Zrt. az egyik legmodernebb vonatbefolyásoló technológiát, az ETCS rendszert építette ki a Sopron - Szombathely - Szentgotthárd vasútvonalon. (Ez az a rendszer, ami folyamatosan figyeli a közlekedő vonatok sebességét, szükség esetén pedig beavatkozik és lecsökkenti azt. Erről már írtunk 2018-ban, aztán amikor bekukkantottunk a szombathelyi vasúti javítóba).

Így működik az ETCS
GYSEV

Először valóban felvetődött, hogy a kerékpárút nyomvonalának módosítása szükséges azon a ponton, ahol a bicikliút keresztezi a vasúti szakaszt – tudtuk meg.

De aztán:

„Azonban végül az a megoldás született, hogy a korábbi tervekhez képest módosított helyszínekre telepítették az ETCS rendszer érzékelő elemeit, az ún. balízokat. Ennek köszönhetően a kerékpárút a tervezett szélességben átvezethetővé vált a vasúti pályán”

– közölte a cég.

Rákérdeztünk, hogy jól értelmezzük-e, hogy a GYSEV menet közben áttervezte a rendszert, így elméletileg a kerékpárút az eredeti terveknek megfelelően tudna megépülni, amire az a választ kaptuk, hogy igen.

Rendben. De akkor mi ez az egész? Most már kezdtük végkép nem érteni.

Így aztán magyarázatért az önkormányzathoz fordultunk, ahonnan több dokumentum is érkezett Károlyi Ákos jegyzőtől.

Ezek lényege, hogy Szombathely önkormányzata 2018-ban megkapta az építési engedélyt, de a GYSEV 2021 májusában jelezte, hogy a közben kiépült biztosítóberendezések miatt nem tudja az üzemeltetési hozzájárulást megadni, és át kell dolgozni a terveket.

Ezek után, még ugyanebben a hónapban, május közepén a GYSEV és Szombathely város képviselői közösen kimentek a helyszínre, és egy bejárás során megbeszélték, hogy hogyan tovább.

Az eseményről készült jegyzőkönyv szerint a felek abban maradtak, hogy a GYSEV az ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszer vasúti talpgerendák között elhelyezkedő két jeladó-érzékelőjét (balízokat) két irányba, egy-egy közzel arrébb húzzák, maximum 3,5-4 méterre,

hogy a kerékpárút a tervezett nyomvonalon minimális korrekcióval átvezethető legyen a két műtárgy között,

illetve a jelsugárzás zavartalansága biztosítva legyen. Abban is megállapodtak, hogy az átszerelés a következő héten megtörténik, ezt követően a tesztelés 3-4 hetet vesz majd igénybe.

Mindez meg is történt.

A dokumentumok alapján tehát mind a két félnek igaza lehet: a GYSEV odébb tette a balízokat, de „minimális korrekció” is volt a nyomvonalban.

Mivel az önkormányzat azt írta szerkesztőségünknek, hogy a plusz költségként fellépő 70 millió forintban bent volt az időközbeni áremelkedés is, így még egyszer az önkormányzathoz fordultunk azzal a kérdéssel, hogy a 70 millió forint hogyan oszlik meg az áremelkedés és a „felmerült műszaki tartalom” között, illetve mit is takar az utóbbi.

Károlyi Ákos jegyző válaszából egyrészt az derült ki, hogy az új terv költségvetésének a vasútépítési során 10 millió forint plusz pénz jelenik meg.

Másrészt:

„A fennmaradó cca. 60 millió forint - a támogatási kérelem benyújtása óta (2019. november) eltelt időszak – mutatja az áremelkedés mértékét”

- írja a jegyző.

A GYSEV ezt nem kívánta kommentálni.

Mi viszont bele sem merünk gondolni abba, hogy mi van akkor, ha – az elszabadult infláció miatt - ennyi pénzért sem találnak kivitelezőt Kiírták a közbeszerzési pályázatot a vépi kerékpárút szombathelyi szakaszára 2021. December 07. 11:22 , és még mélyebben kell a zsebbe nyúlni?

Akkor már nemcsak alap-, de mesterszakokon is szóba jöhet Szombathely-Bologunyom-bicikliút mint szakdolgozattéma.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság