2021 januárjától Szombathely helyi járatos buszait nem a Volán, hanem egy osztrák-magyar magáncég, a Blaguss Agora Hungary Kft. üzemelteti.
December közepén jelent meg hosszabb
írásunk
„Számunkra megadatott a lehetőség, hogy nemcsak kritizálhatjuk a tömegközlekedést, de tehetünk is érte”
2022.
December
13.
19:00
az újragondolt szombathelyi tömegközlekedésről. Lapunk akkor meglátogatta a cég szombathelyi telephelyét, hogy rákérdezzünk az elmúlt egy év kihívásaira, tapasztalataira, tolmácsoljuk olvasóink felvetéseit.
Már az írás megjelenésekor közöltük, hogy az egyedi kérdésekre egy külön cikk keretében térünk vissza.
Ennek jött most el az ideje.
Az olvasói kérdéseket vastag betűkkel szedtük, alattuk olvashatók a cég válaszai. Ez utóbbiak nem egy esetben túlmutatnak önmagukon és mélyebb betekintést nyújtanak a szombathelyi közlekedésszervezés részleteibe.
A menetrend változás után leszálló utas esetén a busz bejön a Pipacs utcába, de innen a Minervába utazni akaró lakosok nem szállhatnak fel a buszra. Ismét kérdezem több lakótársam nevében, miért soroltak bennünk a Blaguss vezetői „megkülönböztetett státuszba"?
A 30Y autóbuszok a Minerva-lakópark felé Kámon városrészre csak leszálló utas jelentkezése esetén térnek be. A változtatást azért vezettük be, mert a városrészről jelzést kaptunk, hogy a lakókat zavarja az autóbuszok közlekedése, ezen problémán akartunk segíteni. Kámonból a Minerva lakóparkba nincs számottevő utazási igény: az első félévben naponta átlagosan 1 utasunk volt, ezért úgy gondoljuk, hogy a változtatás a többség érdekét szolgálja. Megalapozott igény esetén a kámoni betérés visszaállítható, nyitottak vagyunk az egyeztetésre.
Több utas szerint télen túlfűtik a buszokat.
Több utas szerint pedig alul. A kényelmes utazáshoz tartozó hőérzet más és más, a közösségi közlekedés nem tud minden egyéni igényhez alkalmazkodni. Fontos, hogy télen meleg, nyáron hűvös legyen a fedélzeten.
A járatok általában pontosak, de 9-es busz gyakran késik, mire az állomásról a Thököly útra ér. Miért?
Egy pillanatra nézzünk be a kulisszák mögé! 3:30-kor indul a nap, érkeznek a telephelyre az autóbuszvezetők. Felveszik és átnézik az autóbuszt, bejelentkeznek a forgalomirányító rendszerbe, majd indulnak teljesíteni a napi feladatokat, járatokat. Iskolás napokon 7:10-ig percre pontosan közlekedünk. Onnan egy órán át megáll a város, a közúti forgalom okozta torlódások az autóbuszokat sem engedik haladni. 8:15-től 14 óráig jellemzően menetrend szerint zajlik a forgalom, majd indul a délutáni csúcs: 14 órától 16-17 óráig ismét a személyautókkal együtt araszolunk.
Az autóbuszok minden mozgását, a közlekedés minden mozzanatát a telephelyről elindulástól kezdve egészen az esti végzésig naplózzuk, minden visszakereshető. Azt is vissza tudjuk nézni, hogy adott pillanatban az utastájékoztató rendszer milyen szöveget játszott be az autóbuszon. Egyetlen iskolás munkanapon nagyságrendileg 5500 kilométert teszünk meg a városban; ahhoz, hogy egy hasonló kérdést megvizsgáljunk, konkrét adatokra van szükségünk. Mikor tapasztalt késést az utas? Mely napon történt a késés? Nagyban segíti a munkánkat a rendszám és hogy honnan-hová utazott az utas. Általános kérdésre egzakt választ sajnos nem tudunk adni.
A sofőrök udvariasak, de korábban (talán nyár elején) egy olvasónk betelefonált a céghez egy késés miatt, és a hölgy udvariatlan volt vele.
A Blagussnál elvárás az utasorientált viselkedés. Ugyanakkor mi is emberek vagyunk, hibázunk; de törekszünk arra, hogy a hibák előfordulását a lehető legalacsonyabb szintre szorítsuk.
A Thököly utcában nagy tömeg gyűlik a megállóban, aminek az olvasónk szerint részben a menetrend, részben a késések az okai.
Mely járatokra gondol az olvasó? Milyen napszakban, milyen rendszerességgel? Havonta átlagosan 12 ezer járat indul el a végállomásokról, általánosságban azt tudjuk mondani, hogy nem látunk rendszerszintű késéseket a Thököly megállónál. A közúti forgalom az autóbuszok menetrendjét olykor jelentősen befolyásolja, a Városháza megállóban várakozó utasok nem látják, hogy a buszuk éppen a Zanati vagy Vörösmarty úton araszol. Ez kétségkívül bosszantó, ugyanakkor a Savaria Utas alkalmazásban folyamatosan naprakész információk elérhetők az autóbuszok pillanatnyi helyzetéről. Mindemellett dolgozunk azon, hogy a rendszeresen előforduló késéseket az autóbuszok közlekedési rendjének átalakításával kezeljük. Ha ez nem vezet eredményre, a menetrendet kell megváltoztatni. Hosszú távon azonban a közösségi közlekedés előnyben részesítése adhat megoldást a késésekre.
Miért van az, hogy a 30Y-os járat mindig máshogy jár? Van, mikor óra 26-kor, óra 56-kor, van mikor óra 31-kor. Kérdésem a következő lenne: miért nem egészkor és félkor indítják a járatot? Azt a 4 percet a vasútállomáson legtöbb esetben bevárja
Januárban, a szolgáltatás indulásával változott a menetrend is. A januártól augusztusig érvényes menetrendben minden óra azonos percében indultak a 30Y járatok, azonban ez a megoldás rendszerszintű késéseket eredményezett csúcsidőben, csúcsidőn kívül pedig rendszeresen várakozott az autóbusz a megállóhelyeken a menetrendi indulási idő bevárása miatt. Kénytelenek voltunk változtatni, jelenleg két, csúcsidőben és azon kívül érvényes menetidőt alkalmazunk, mely menetidők jobban illeszkednek az aktuális forgalmi viszonyokhoz. A jelenlegi menetrendben is törekedtünk az egységes indulási időpontokra, melyet a vonal nagyobb utasforgalmú szakaszán valósítottunk meg: Olad, autóbusz-fordulótól minden nap minden órában egységes az autóbuszok indulása, ugyanakkor az eltérő menetidőkből adódóan a Minerva lakópark felé eső szakaszon szükségszerű az indulási időpontok kismértékű eltérése, azonban egyik megállóhelyen sem nagyobb ez az eltérés 5 percnél A 30Y vonal mára kinőtte a gyermekbetegségeit, megbízhatóan közlekednek autóbuszaink.
Mennyire lettek népszerűek az új 5-ös és 24-es járatok?
A 24-es vonalon december elején reggelente már 8-12 utas utazott, ez a járat hamar népszerűvé vált, hiszen gyors eljutási lehetőséget biztosít a városrészek között. A vonal többi járata ugyanakkor jellemzően kihasználatlanul közlekedik, azokat (egy délutáni járat kivételével) januártól leállítjuk.
Az 5-ös járatot várakozásainkhoz képest kevesebben használják, viszont azt látjuk, hogy az új 9-est kifejezetten megkedvelték az utasok.
Lesz-e valamilyen egységes arculata, színezése a buszoknak?
A flotta jelenleg egységesen fehér színű, ezen nem tervezünk változtatni.
A minibuszokban mikor lesz hangos és vizuális utastájékoztatás?
A MIDI autóbuszokon az utastájékoztató és forgalomirányító rendszerek egymáshoz illesztése komoly feladat elé állított bennünket. Mára mindhárom MIDI autóbuszon rendben működik a hangos utastájékoztatás és a külső utastájékoztató kijelzők. A busz mérete miatt belső kijelző felszerelésére nincs lehetőség, nem is gondoljuk szükségesnek.
Várható-e további kijelzők elhelyezése megállóhelyeken?
Minden megállóhelyen utasaink rendelkezésére áll az online elérhető applikáció, melyből pillanatok alatt látható, hogy éppen hol tart az autóbusz. A jövő sokkal inkább ez, mint a helyhez kötött tájékoztató rendszerek.
A 21-es Herény-Bogát viszonylat reggel 7:09-kor a Művészeti Gimnázium Paragvári úti megállójába érkező járata, amire „elméleti" csatlakozás lenne, a 29A viszonylat szintén Művészeti Gimnázium melletti, Szürcsapó utcai oldalán az Órásház irányába. Menetrend szerint a két járat egy időben, 7:09-kor érkezik a Művészeti Gimnázium melletti, két külön utcában található megállóba. A 21-es jelzésű Herényből érkező busz a felszállók, és a forgalmi helyzetekből adódó állandó néhány perces csúszása miatt ezt a csatlakozást elérni lehetetlen. A következő, Brenner körúton is közlekedő 20A járatra minimum 15 percet, 7:24-ig kell várni. Van, hogy a 21 - 29A átszállás sikere másodperceken múlik, a Paragvári úton a megállóba érkező 21-es herényi buszról látni a Szürcsapó utcai megállóból kijáró 29A „csatlakozást”. Szeretném kérni az illetékeseket - lehetőség szerint - a két viszonylat találkozási pontján lévő megállókban a menetrend „finomhangolására", pár perc esélyt adva a tényleges és teljesíthető átszállásra.
Előttünk álló feladat a csatlakozások megbízható megoldása. Olyan menetrendet alkottunk, mely az ütemességre, a vonalak egymáshoz kapcsolódására épít. Most, éppen idén januártól a díjszabást alakítjuk át úgy, hogy az átszállás ne okozzon többletköltséget: Szombathelyen is elérhetővé válik az időalapú jegy, mellyel meghatározott idő alatt átszállhatunk, nem kell új jegyet érvényesíteni.
Ezt a munkát menetrendi, hálózati oldalról is folytatni szeretnénk: kiszámítható csatlakozásokat alakítunk ki, az utas számíthasson arra, hogy a másik busz megvárja például késés esetén. Ez egy komoly, nagyrészt IT-feladat, dolgozunk rajta.
A konkrét esetben autóbuszvezetőinknek előírtuk, hogy a két autóbusz várja be egymást. Jelenleg a hasonló problémák kezelése komoly odafigyelést igényel, és sajnos érzékeny a hibákra. Egyik legfontosabb 2023-as célunk ennek megoldása.
Miért nem lehet végre normális körjárat a Kámon > vasút > Olad félkör oda-vissza helyett. Mikor is Oladból Kámonba vagy visszafelé 40+ perc az út. Ha mondjuk tényleg két körjárat lenne, egyik óramutatóval megegyezően a másik ellentétesen akkor 5-10 perc lenne a két városrész között az út.
Mindent lehet, kérdés, hogy mi fér bele a keretbe. Tavaly, a menetrend tervezésekor gondolkodtunk hasonló megoldásban. Arra jutottunk, hogy a Muskátli utcában és Herény-Kámon városrészek között borzasztó sok felesleges kilométert használnánk fel, nagyrészt városon kívül, ez pedig a többi járat rovására menne. Bele kell férnünk az éves kilométer-keretbe, abból próbálunk kihozni egy hatékony, de mégis gazdaságos hálózatot.
A 24-es januártól betér Kámonba, így a Kámon-Olad távolság jelentősen rövidül. Fontos ugyanakkor, hogy ezen a vonalon technológiai okból csak MIDI autóbuszt tudunk közlekedtetni, melynek kapacitása maximum 30 fő. A közúthálózat, illetve a jelenleg érvényben lévő közlekedési szabályok nem teszik lehetővé ennél nagyobb autóbusz közlekedtetését.
Herény városrésznek nincs igazi kapcsolata a közeli üzletekkel (Metró, Aldi, Lidl, Szombathely Center stb.) és ezen városrészen még egy nagyobbacska élelmiszerbolt sincsen. A Minerva környéki boltok csak úgy érhetőek el, ha a Herény, Béke térről induló 12; 21 buszra felülve elmész a Művészeti Gimnáziumig, átmész a szemközti megállóba ott vársz 15 percet míg jön a 24-es busz, amivel el tudsz jutni a célodhoz. Menetidő kb. 30 perc. Szerintem praktikusabb lenne, ha a 30Y busz végállomása nem a "Kámon, autóbusz-váróterem" lenne, hanem a végighaladna tovább a Farkas Károly utcán, majd a Szabadnép utcán keresztül érné el Herény, Béke tér busz végállomást. Az útvonal módosítást azért lenne is indokolt, mert egyre több és több lakás és ház épült-épül a Farkas Károly és a Szabadnép utcában, és mivel a városrésznek már nincs közeli élelmiszerboltja, ezért mindenki csak egyéb módon, jellemzően autóval tudja megoldani a kisebb-nagyobb bevásárlást. Tudom, hogy új buszmegállókat, olyan 6-ot kéne kijelölni...
Vizsgáltuk ezt a lehetőséget is. Sajnos pillanatnyilag a közúthálózat nincs olyan állapotban, hogy azon rendszeresen autóbuszok közlekedjenek.
Rajta van a szemünk
Mindenkinek köszönjük, aki jobbító szándékú kérdéseket, felvetéseket és véleményeket fogalmazott meg, illetve aki figyelemmel kíséri ezt a fontos témát.
Lapunk továbbra is foglalkozik majd a szombathelyi tömegközlekedéssel, és ahogy ígértük, a későbbiekben még visszatérünk az utasszám alakulásra és a gazdasági ügyekre.
Ugyanakkor az a kérésünk, hogy olvasóink a további kérdéseket már ne nekünk, hanem a közvetlenül a cégnek juttassák el.
Ezt megtehetik az info_KUKAC_blaguss-szombathely_PONT_hu elektronikus levélcímen, a Blaguss Facebook-oldalán és a +36204701084 telefonszámon. Naprakész információikhoz a Savaria Utas app használatával juthatnak a nap 24 órájában, a szombathelyi utazástervező pedig a szombathely.utas.hu címen érhető el.