„Ma a Parkerdő Lakópark és az egész városrész legnagyobb problémájára próbáltunk megoldást találni Somlai Péter úttervezővel, Sütő Gabriella Főépítész Asszonnyal és Kalmár Ervinnel, a városüzemeltetési osztály vezetőjével.
Egy megoldás látszik: körforgalom építése a Jégpince utca és a Bartók Béla körút kereszteződésében. Így aki a Homok utcából balra menne a körútra, az jobbra kihajtva meg tud majd fordulni az új körforgalomban. Ezzel gyorsabb és biztonságosabb lesz öt utca (Homok, Gagarin, Jókai, Jégpince, Bartók Béla) közlekedése.
Mindezek alapján azt a döntést hoztam, hogy a februári közgyűlésen 100 millió forintot javaslok biztosítani ennek a körforgalomnak a kialakítására” – írta csütörtök esti Facebook-posztjában Nemény András, Szombathely polgármestere.
A polgármester hozzátette, az Éljen Szombathely-frakció támogatását már megkapta a terv, ha a közgyűlés is elfogadja, akkor jövő májusra elkészül a körforgalom a kereszteződésben.
Lakossági tiltakozás mozdította meg az ügyet
A bejelentés előzménye, hogy február elején felbolydultak a kedélyek Ismét felbolydultak a kedélyek a szombathelyi Parkerdő Lakókertben – Most egy küszöbönálló építkezés miatt gyűlnek az aláírások 2022. February 01. 16:04 a Parkerdő lakóparkban, ahol a sokat emlegetett ingatlancsomagot megvásárolt vállalkozó 6 darab 16 lakásos társasházat akar építeni. A lakók azt mondják, ha megépülnek itt az új tömbök, még több bajuk lesz az árammal, vízzel és a közlekedéssel, és tiltakozásul össze is gyűjtöttek 400 darab aláírást.
A lakók többek között attól is féltek, hogy a Jégpince út és a Bartók Béla kereszteződése a csúcsforgalomban be fog dugulni, főleg, ha az építkezésekhez használt teherautók is arra közlekednek majd.
Nemény András polgármester a hét elején be is jelentette, Nem épül 96 lakás a szombathelyi Homok utcában és van esély parkolóra a kórházzal szemben 2022. February 07. 19:20 hogy tárgyalt a vállalkozóval, ennek eredményeként az idén háromszor hat, azaz 18 lakás épít meg, ami nem gerjeszt akkora forgalmat. Szerda esti Facebook-posztja alapján pedig hamarosan elindul a körforgalom építése az említett kereszteződésben, ami megoldást jelenthet a közlekedési problémák jó részére. A Bartókon ugyanis olyan nagy a forgalom, hogy a Jégpince és a Gagarin utcákból gyakorlatilag képtelenség egyenesen áthaladni a kereszteződésen vagy balra nagy ívben kihajtani a Bartókra.
15 éve szó van a körforgalomról
A probléma már 15 évvel ezelőtt is ismert volt, és az akkori városvezetés meg is akarta oldani a helyzetet. Abban az időben alakult meg a Szombathely-Olad Vízközmű Társulat az oladi platón elkezdődött építkezések tulajdonosainak képviseletére. A Társulat azt kérte az önkormányzattól, hogy az oladi-platón kialakított építési telkeket vonják be belterületbe, ugyanis csak így kaphatnak építési engedélyeket.
Az önkormányzat meg is tette ezt, de kért cserébe néhány dolgot. A Parkerdei és a Jégpince utcák felújítását, járdával, csapadék-víz elvezetéssel, közvilágítással együtt, és az említett körforgalom kiépítését.
Megszületett hát a megállapodás, de közbeszólt a 2008-as gazdasági válság. A bankok befagyasztották a hiteleket, így a befektetők sem jutottak tőkéhez, a nagy ívű elképzelések megvalósítása leállt.
2010 tavaszán újra előkerült az ügy, ugyanis kijött egy pályázat, amin 250 milliót lehetett volna elnyerni, 250 milliót bukhat csütörtökön Szombathely 2010. March 30. 11:30 és abból meg lehetett volna építeni a körforgalmat. A 85 millió forint önrészt állítólag a platón épített házak tulajdonosai vállalták. A tervben a körforgalom mellett a platóra vezető gyűjtőút megépítése is szerepelt.
Egyszer már visszalépett az önkormányzat a körforgalom megépítésétől
Össze is hívtak egy rendkívüli közgyűlést ebben az ügyben és még néhány másikban 2010. április 8-án, pár nappal a Fidesz első kétharmados győzelmét hozó választások előtt. A szombathelyi közgyűlésben akkor már a Fidesznek volt egy fős többsége, a rendkívüli közgyűlésen Szombathely elbukta a 250 milliós pályázatot 2010. April 08. 13:15 aztán kiderült, hogy nem sima az ügy. A tulajdonosok és a Társulat közti perekről beszéltek és arról, hogy nem minden tulajdonos vállalta a rá eső önrész befizetését. A vita után aztán a közgyűlés nem járult hozzá, hogy benyújtsák a pályázatot.
Nyolcan szavaztak igennel, ketten nemmel és tizenhárman tartózkodtak. Ráadásul a szavazás nem oldalfüggő volt, jobbról és balról is voltak, akik támogatták és akik elutasították a tervet.
Azóta semmi érdemleges nem történt a körforgalommal kapcsolatban, mostanáig. Azonban érdemes megjegyezni, hogy így az önkormányzat vállalja a körforgalom megépítését, közpénzből, miközben azt a 15 évvel ezelőtti megállapodás értelmében magánerőből kellett volna megoldani.