„Köszönöm! Danke schön! Thank you.” – Három nyelven köszöni meg a virágcsokrokat, az üdvözlést és a kiemelkedő érdeklődést péntek este Geszler Mária Garzuly a Szombathelyi Képtárban. A művésznő talán nincs is tudatában, mennyire szokatlan ez a többnyelvűség egy helyi alkotó esetében, de jelen esetben mégis mindent elmond a dimenziókról.
Geszler Mária kissé excentrikus alakja, hajában masnijai, közvetlensége hosszú évtizedek óta szerves tartozéka Szombathelynek, legalább annyira ismerős az itt élőknek, mint jellegzetes alkotásai.
Annyira közeli, és annyira ismerős, hogy nem is igazán tudatosult eddig bennünk, hogy a város nemzetközileg is ismert képzőművészéről van szó, akinek munkái a világ számos galériájában vannak jelen Japántól az Egyesült Államokig.
„Azt hiszem, a képtár évfordulóján sem voltunk annyian, mint most.” Ezt már Csapláros Andrea, Savaria Múzeum igazgatója mondja, mikor meglátja a vendégek sokaságát, akik között számos közéleti személyiség, ismert alkotóművész, barát és rajongó bukkan fel.
Az igazgató emlékeztet: Geszlernek már voltak kiállításai Szombathelyen, a most nyíló viszont egészen más. A művész a porcelánfiguráinak egy részét ugyanis a városnak adományozta. A mostani kiállítás csak az első lépcső, a tervek szerint kb. egy év múlva egy családtörténettel kiegészülő állandó kiállítás nyílik a Szombathelyi Képtárban.
Richly Gábor, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) főtitkára arról beszél, hogy az akadémia egyik legnehezebb feladata megfelelő bemutatóhelyeket találnia a jelentős kortárs magyar művészeknek, és ebből a szempontból a szombathelyi városvezetés és múzeum kivételesnek számít, ahogy odafigyelnek a helyi értékekre.
„A kultúra egy folytonosan önmagába visszaforduló folyamat. A művészetben nincs evolúció, a korok változnak, a történelem kereke forog, de az emberi érzések, sorsok, gondolatok örök érvényűek.”
Ezt már Horváth Soma kultúráért felelős alpolgármester mondja. Mint kiderül, Geszler Máriát idézi, aki nevetve és taps közepette rácsodálkozik az idézetre: „Ezt én mondtam?”
Az alpolgármester felidézi az első találkozásukat a műteremben, ami után felötlött benne a gondolat, hogy állandó kiállításon kellene bemutatni ezeket a műveket, amelyek így a „város kultúrtörténetének a részei lesznek”.
Szipőcs Krisztina művészettörténész, a Ludwig Múzeum szakmai igazgatóhelyettesen személyes családi és baráti emlékekkel kezdi a kiállítás hivatalos megnyitóját. Geszler művészetét személyesnek, egyedinek és egyedülállónak jellemzi, amely ugyanakkor szabálytalan, szabadon ötvözve a különböző művészeti technikákat és művészeti ágakat. Mindezt jól bemutatja a mostani kiállítás.
A művészettörténész arra is felhívja a figyelmet, hogy Geszler Mária Garzuly maga is sokat írt a művészetéről, az alkotási folyamatról, és ezek sokat segítenek az értelmezésben. (Ebből a szempontból mindenképpen szerencsés, hogy a kiállítás rendezői számos idézetet helyeztek el az alkotások mellé.)
A láthatóan jókedvű és felszabadult művész rövid beszéddel köszöni meg az ünneplést, külön megemlítve a Jenei családot, akik évtizedek óta támogatják. Emellett három virágcsokorral köszöni meg a munkáját a múzeum három női dolgozójának (Csapláros Andreának, Czenki Zsuzsanna igazgatóhelyettesnek és Cebula Anna képtárigazgatónak).
Az emeleti galérián található kiállítás – kurátora Strohner Márton tervezőművész, rendezője Bonyhádi Károly grafikusművész - elég hosszan, 2024. május 19-ig várja látogatóit.
Lapunk a közelmúltban közölte Tóth Lívia tanulmányát „Nem kell feltétlenül belesimulni a többségbe” – Geszler Mária, a Porcelánhercegnő 2023. June 17. 11:24 Geszler Mária Garzulynak.