Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Végre nem szívathatnak minket halomra az internet- és mobilszolgáltatók

Tévézik, netezik, telefonál? Jó hírünk van: rendet vágott a hírközlési hatóság az előfizetői szerződések dzsungelében. Szeptembertől él a rendelet. Ha nem értené a jogszabályt, nézzen kisfilmet.

Valószínűleg túl sok panaszt kaphatott a hírközlési szolgáltatások felügyeletét is ellátó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság az ügyfelektől, mert egy elnöki rendelettel átszabta az előfizetői szerződésekre vonatkozó szabályozást. Változást hoz többek között a szerződés megkötése, módosítása, megszűnése, a szolgáltatói felelősség, a kiskorúak védelme terén.

Hallgatás = beleegyezés? NOT.

Szeptember 1-jétől a szerződés változásai annak megkötése után is jól nyomon követhetők. A kétoldalú szerződésmódosításra csak a felek ténylegesen egyező akarata esetén kerülhet sor, az előfizetők hallgatásával nem lehet „észrevétlenül” módosítani. A ráutaló magatartással, határozatlan időre kötött szerződéseknél az előfizetők előzetes beleegyezésére lesz szükség ahhoz, hogy akkor is módosuljon a szerződés, ha az előfizetők egyáltalán nem nyilatkoznak; vagy valamilyen ráutaló magatartást tanúsítanak, ha tudomásukra jut, hogy a szolgáltató módosítani kívánja a szerződést. Tehát, a hallgatás csak akkor jelent beleegyezést, ha erről előre nyilatkozik az ügyfél.

Határozatlan idejű szerződés egyoldalú módosításakor a szolgáltatók csak akkor változtathatják a szolgáltatás díját, ha azt meghatározott költségnövekedés (pl. magasabb műsor-szolgáltatási díj) vagy az infláció indokolja. Az emelés indokáról a módosításról szóló értesítésben az előfizetőket tájékoztatniuk is kell.

Ha nem megy a net

A mobiltelefon-, mobilinternet-, műholdas és földfelszíni digitális televízió-szolgáltatásra kötött szerződéseknél, ha a szolgáltatás a szerződésben megjelölt földrajzi címen nem vagy nem megfelelően működik, az előfizetők a szolgáltatásnyújtás megkezdésétől számított 14 napon belül felmondhatják a szerződést, és csak az addig ténylegesen igénybe vett szolgáltatás díját kell kifizetniük. Akkor is, ha hűségidőt vállaltak.

Nyugat.hu

A szerződés megszűnésének költségeit – például kiszállási díj – a szolgáltatóknak kell állniuk; azt csak abban az esetben kell az előfizetőknek viselniük, ha a szerződés az ő hibájukból szűnik meg, például díjtartozás miatt. A szolgáltatóknak biztosítaniuk kell, hogy az előfizetők a szerződés megszűnésekor a szolgáltató tulajdonában lévő eszközt – például médiaboxot – bármelyik ügyfélszolgálaton visszaadhassák, és a visszaadásról egyúttal igazolást is kötelesek adni, a felmondás elfogadását pedig továbbra sem tehetik az eszköz leadásától függővé.

Automatikusan kötbér jár majd az előfizetőknek a hibaelhárításról és a szolgáltatás újbóli elérési lehetőségéről szóló értesítés késésekor vagy elmaradásakor.

Számoljuk a másodperceket

Ugye milyen bosszantó, hogyha nem kapja fel a telefont azonnal a hívott fél, máris a hangpostásnak fizetünk? Ennek is véget vethet, hogy háromról öt másodpercet kell adniuk a hívásmegszakításra a szolgáltatóknak, mielőtt hangpostára irányítják a hívást, ha a hívott fél nem veszi fel a telefont.

Különösen az idős embereket érinti, hogy mobiljukról nem telefonálnak, lényeg, hogy ők legyenek mindig elérhetőek a családtagjaik számára. Számukra jó hír, hogy a kártyás előfizetésnél a szolgáltatók a fel nem használt összeget kérésre kötelesek lesznek visszafizetni, ha a szerződés azért szűnt meg, mert a felhasználó nem töltötte fel az egyenlegét a szerződés szerinti gyakorisággal.

Ha nem látom a Szulejmánt

Az előfizetők akkor is jogkövetkezmények nélkül felmondhatják a határozott idejű szerződést, ha a szolgáltatás minősége hosszabb időn keresztül rendszeresen rossz, a szolgáltató a szerződés lényeges tartalmát jogsértően módosítja – például díjat emel –, vagy a szerződésben szereplő műsorcsatornák közül akár csak egyet is jogsértően kivesz.

Nyugat.hu

Káros tartalmak kiiktatva

A 18 pluszos tartalmak szűrő, ingyenes, gyorsan és egyszerűen telepíthető szoftvereket az internet-hozzáférést nyújtó szolgáltatók kötelesek a honlapjukon könnyen megtalálható helyen: a főoldalon, az egyes internetcsomagokat bemutató vagy a gyermekvédelemmel foglalkozó aloldalakon közzétenni, nemkülönben a használatukra vonatkozó tájékoztatást.

Az NMHH kisfilmjéhez nem kell szűrő, ugyan felnőtteknek készült, de a 18 mínuszos is megérti belőle a legtöbb előfizetőt érintő változásokat. Itt lehet megnézni. A jogszabály itt található.

Kedves Olvasó!
Kérjük, támogasd havonta rendszeresen a Nyugat.hu szerkesztőségének a munkáját! Mert veletek együtt tudjuk kideríteni, megírni, megmutatni, hogy mi történik körülöttünk.
Köszönjük!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Aktuál

Tovább az oldalra