A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a Dömper Kft.-Subterra-Raab Kft. konzorciuma teljeskörűen forgalomba helyezte pénteken az M85-ös autóút balfi csomópont és fertőrákos csomópont közötti szakaszát. Az ünnepélyes átadás ugyan fél órás késéssel kezdődött, de legalább gyönyörködni lehetett várakozás közben a havas tájban - és az akkor még üres útban.
Az ünnepi beszédek sorában Farkas Ciprián polgármesteré volt az első, aki a Modern Városok Program 2015-ös soproni aláírásáig vezette vissza az időben az M85 soproni szakaszainak a megépítését. Barcza Attila országgyűlési képviselővel együtt a térség legnagyobb fejlesztésének nevezték a gyorsforgalmi építését. Tavaly a pandémia miatt a Csorna-Sopron szakasz nyilvános megünneplése elmaradt, de külön öröm, hogy most, a soproni népszavazás centenáriumán együtt avathatják az újabb szakaszt. Mindkét szónok hangsúlyozta: nem szabad elfelejteni, kinek kell megköszönni az M85-ös gyorsforgalmi megépítését...
Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója a műszaki paraméterekről és azok jelentőségéről beszélt. A most avatott rész a balfi és a fertőrákosi csomópont közötti 3,9 kilométeres szakasz, ami a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. konzorciumának kivitelezésében valósult meg. Eredetileg márciusra készült volna el, de mindenki számára öröm, hogy karácsonyi ajándékként nyújthatják át Sopronnak. Az építési szakasz része volt a Pozsonyi út egy kilométeres megújulása és a Mély úti kerülőút létrehozása is, valamint két jelzőlámpás csomópont, járdák, vízelvezetés és a világítás kialakításával együtt. A vezérigazgató hangsúlyozta: az építés során háromezer fát és 110 ezer cserjét is elültettek az utak mentén.
- Gazdaságot nem lehet rossz minőségű utakkal fejleszteni. Az embereknek szükségük van jó és biztonságos úthálózatra - foglalta össze a lényeget Palkovics László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium vezetője. A miniszter két stratégiai célt is tudott az M85-öshöz kapcsolni: Sopront bekapcsolták a gyorsforgalmi úthálózatba és elérték az országhatárt. "Most az osztrák kollégákra várunk, hogy eldöntsék, hol legyen a határ" - jegyezte meg Palkovics László. A miniszter a vasúti fejlesztésekről is szólt. "Záhonyt összekötjük Sopronnal" - mondta.
Az M85-öt tehát egy újabb szakasszal lett hosszabb, Sopron pedig gazdagabb - állapították meg az ünneplők. A kivitelezés nem áll meg, hiszen épül az alagút és az elkerülő is. A gyorsforgalmi várhatóan 2024 végére éri el az osztrák határt.