Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Vauhhh, hah, na! Mad Max nem öregszik

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Vauhhh, hah, na! Nem árulok zsákbamacskát, a Harag útja , vagyis a Mad Max 4 tökéletes, lenyűgöző, magával ragadó film. Mármint azoknak, akik kedvelik azokat a filmeket, aminek sztorija, hogy A-pontból miképpen jutunk el B-pontba. Én ilyen vagyok, ha látványos a mozi, akkor megbocsátom, hogy semminek nincsen oka és következménye. Különben is, elég a pánik, elég, ha az ember kidugja a fejét a takaró alól, és azonnal látja, már rég itt van az apokalipszis, csak vannak néhányan, akik jól bírják a pusztulást a Rózsadombon.

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

Minden mester volt fiatal, így George Miller is, aki 1979-ben, Ausztráliában - tehát sehol sem - csinált egy kis költségvetésű filmet egy fiatal kezdővel, Mel Gibsonnal, akiből sajnos később sztár lett, a film így is kultikussá vált. (Olyannyira igaz, hogy anno fél évet pofáztam heti két órában a filmről az Iparművészeti Főiskolán, és vizsgázni is lehetett belőle.)

Mad Max régen és most - balra Mel Gibson, jobbra Tom Hardy

Miller nem volt próféta, csak mestere a depressziónak, illetve hitt a Római Klub és más tudósok társaságok jelentéseinek, így időben és pontosan felismerte, hogy az energiahiány határozza majd meg életünket. Akinek van elég kerozinja vagy golyója a tárban, az bizakodhat a másnapban. Természetesen, a golyóban van a legtöbb energia, azóta is így van. Ehhez találta ki a környezetet és az elvadult emberi lelket, jelentősen markolva a punk és a heavy metal stílusjegyekből, hisz ha a jövő halott, akkor az itt és most különösen számít. A jelen motorizált lovagjai pedig a hordák, a pszichopata szabadcsapatok és a magányos, de annál kegyetlenebb hősök. Nemcsak a nyugat, az egész világ vad.

Természetesen szorongtam az

Őrült Max

folytatásától, mert mindig van lejjebb, és nincs vizuálisan borzalmasabb, mint a számítógépes térábrázolás. Ehelyett elképesztő fantáziával megépített autókat láttam háromdimenziós tárgyként vágtázni. A Total Carnak való feladat lenne feldolgozni a szörnyeket, amik, ha jól tudom, nemcsak álltak, hanem mozogtak is, sőt, durván egymásnak is mentek. Ehhez kaszkadőrök kellenek meg az, hogy az első rögzítés hasznos legyen. Biztosan jót tett a színészek adrenalinjának is, mindenesetre az ő feszültségük a nézőkre is átragad.

Mad Max - Fury Road

Hetven fölött az ember már nem siet, majdnem tíz évig készítette elő a forgatást a mester, főszereplőnek nem hívta meg Gibsont (bravó!), hanem Heath Ledger halála után Tom Hardyra osztotta a rémképei elől menekülő embert. Az alapparadigma mindig is adott, atomcsapás után vagyunk, a víz szűkös, a föld szennyezett, helyi diktátorok Boko Haramként Istent játszanak, míg felkészül a függöny mögött a válogatott hárem az élvezetekre. De korábban is, most is, baj van a nőkkel, nem akarnak szopni a ribancok, ezért egy hetven tonnás harci kamionnal lelépnek - a sofőr Charlize Theron. Olyan nő, akiről tudod, hogy soha nem dugod meg, esetleg ő téged.

A sztori ennyi, fel s alá rohangálnak a namíbiai sivatagban, még sincs a moziban üresjárat vagy semmitmondó pillanat. Ráadásul úgy, hogy a szöveg minimális. Képregény is lehetne, de ez nem a Marvel-féle mozi, ami felnőttre hízott gyerekeknek szól. Büdös bakancsillat terjeng a kiégett olajfolt fölött, talán csak a kokain segít. A kevés szöveg viszont ütős,

bemondásos

, mint például a töltény meghatározása, vagyis a negatív mag, amelyet ha elültetsz, halált aratsz.

giphy.com

A totálok közül nekem az jön be leginkább, amikor a kamion elejére kikötött színész-zenész-artista, iOTA, a dupla nyakú gitárjába csap, heavy metal gitárriffekkel hangulatba hozva a többi sivatagi patkányt. A gitár nyele persze tüzet okád, és miután ez sem animáció, hanem a művész majd belehalva valóban gitározik az üldözések alatt, majdnem olyan szép, mint az Apokalipszis most helikopter jelenete. A filmnek egyébként is van operai húzása, néha Wagnerre emlékeztet, de hát itt is kilovagolnak a valkűrök acélparipájukon, kezükben machete.

Charlize Theron és Tom Hardy a Mad Max - Fury Road című filmben

Vagyis gyerekek, ha még nem unjátok a meneküléssztorit a belpolitikában, nézzetek bele abba a korba, amikor már nincsenek nemzetek, csak törzsek, hordák, vagyis fogalmad sincs, hogy jó dolog-e fehérnek lenni... De ami biztos, megtartasz két sörétet a nehezebb napokra. Igazi férfimítosz nőkkel eljátszva. Bravó, Mester. Újra!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Vélemény

Hirdetés