Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Eddig: 0 0 0 0 0 0 0 / 2 500 000 Ft, még 0 nap

Megejtő Jókai-villa és 3000 forintos hekk - Utószezon Balatonfüreden

Kétségkívül kell egy kis szerencse ahhoz, ha az indián nyáron megyünk a tópartra.

Már nincs belépő a strandra, nem nehéz üres helyet találni a pokrócnak a füvön, a büfék előtt nem kígyóznak sorok és kicsi az esélye annak, hogy leégünk a napon.

Az utószezonban vagyunk a Balatonnál, azon belül is Balatonfüreden. Nem volt elsődleges szándék idejönni az északi part kissé sznob városába, de itt volt féláron a szállás, meg az is mellette szólt, hogy itt talán van mit csinálni akkor is, ha az időjárás összehúzza a szemöldökét.

Utószezon Balatonfüreden
Józing Antal

De az időjárás kegyes hozzánk, a négy napból hármat gyakorlatilag a strandon töltünk. Ha elmegy a nap, feltámad a szél vagy csepereg az eső, akkor nem az igazi a strandélmény, de ha bevállalósabbak vagyunk, a vízbe simán be lehet menni.

A legtöbben persze nem a vízben vannak, hanem a parton hevernek a koraőszi napfényben, sétálhatnak a Tagore-sétányon, nézik Csöpi szobrát a kikötőben és este beülnek valami vendéglátóhelyre.

Balatonfüred, Tihany
Mi legyen drága, ha nem Balatonfüred?
Józing Antal

Ez utóbbiaknak kb. a kétharmada még nyitva van, és nehéz eldönteni, hogy valóban olyan drágák, mint ahogy a közvélekedés tartja. Nos, a strandon több mint 3000 forintot fizetek egy hekkért, ugyanott egy korsó sör 7-800 forint, a normál étteremben a levesek 1500 forint körül mennek, a főételek 3-4 ezer forint között.

Persze hogy drága.

De valójában mégsem. Mert máshol is nagyjából ennyi mostanában, legalábbis Szombathelyen vagy Budapesten, ha valami jobb helyre tér be az ember, és hát Balatonfüred alapból jó hely.

Ami a vendéglátást illeti, nagy bizodalmunk nincs volt a kikötő melletti kiülős helyekben, de ha csak egy-két utcával odébb megyünk, már tényleg kellemes helyeket találtunk, amikben nem érezzük azt, hogy az elsődleges cél a megkopasztásunk.

Csöpi a kikötőben
Józing Antal

A kisebb, de patinás szállodánk nagyon jó helyen van, de medence és egyéb kacifántosság nincs benne, és nem is nagyon hiányzik, ahogy a nagy svédasztalos eszem-iszomok sem.

Bár elvileg egy közeli szálloda-komplexum wellness részlegét korlátlanul használhatnánk, valójában csak megnézzük, aztán 15 perc után úgy döntünk, a Balaton-part azért jobb.

Jókai-villa

Bár a város weboldala alapján azt gondolhatnánk, hogy számtalan helyszín és program van a városban, amikor élesbe fordul, hogy kiválasszunk valamit, már közel sem tűnik olyan hosszúnak a lista, és így kétszeresen szerencsénk van az indián nyárral.

De ha már ott vagyunk, kötelezőnek érzem a kötelező regények írója házának meglátogatását.

A Jókai-villa
Józing Antal

A Jókai-villa (hivatalos nevén Jókai Mór Emlékház) 1870-ben épült, miután az író és felesége, Laborfalvy Róza Füreden járt és beleszerelmesedett a tájba.

Itt született többek között Az Arany ember, a Fekete gyémántok, a Szegénység útja, a Damokosok, a Három márványfej és sok más.

Jókai Mór ma már nehezen olvasható, és egészen biztos, hogy nem szabadna kötelezővé tenni a regényeit általános iskolában, de a villa nyomán sok mindent átértékelünk.

Balatonfüred, Tihany
A Jókai-villa - Kattintson a többi fotóhoz!
Józing Antal

Amikor az író egykori tárgyaival, jegyzeteivel, rajzaival találkozunk, olvasunk szokásairól, életmódjáról, egészen közel jön hozzánk, és sokkal nagyobb megértéssel leszünk a regényei iránt is.

Az épület emellett arról is informál, hogyan éltek jó egy évszázaddal ezelőtt a tehetősek, hogyan nézett ki a villa, milyen tárgyakkal vették körül magukat az akkori emberek, és bizony nem kizárt, hogy átfut rajtunk az irigység.

Balatonfüred, Tihany
A Jókai-villa - Kattintson a többi fotóhoz!
Józing Antal

A hely egy másik világba repít bennünket, és külön dicséret illeti azokat a szakembereket, akik megtalálták az egyensúlyt a látványt és a szöveges információközlés között.

Gyalogtúra a Tihanyi-félszigeten

Végül is egyetlen olyan nap van, amikor nem megyünk le a strandra. Eredetileg az volt a terv, hogy majd gyalog átmegyünk Tihanyba, de a bicikliút mellett nem akarunk átbaktatni, a kijelölt túraútvonal meg nagyot kerül, így jön az ötlet, hogy szálljunk vonatra, menjünk el Aszófőig, és onnan járjuk be a félszigetet.

Balatonfüred, Tihany
Ez mondjuk nem volt egy izgalmas szakasz
Józing Antal

A vonaton belekeveredünk több száz Erzsébet-táboros gyerek közé, erőnek erejével tudom csak kinyitni az öreg vasúti kocsi ajtaját Aszófőnél, de végül csak ott állunk az állomáson hátizsákkal és vizes kulacsokkal.

Kicsit letérünk a fő túraútvonalról, a tóparti nádas mentén megyünk egy darabig, átmegyünk a szupernyugodt Sajkodon, amiről első látásra senki nem gondolná, hogy a legfrekventáltabb magyar turisztikai desztináció része, felbaktatunk a hegyre, majd az Őrtorony kilátóhoz, ahonnan ez a kilátás tárul elénk.

Kilátás az Őrtoronyból
Józing Antal

A Külső- és a Belső-tó, szőlőskertek és levendulás mellett elhaladva hipp-hopp már Tihanyon is vagyunk, ahol a buszos turisták és motorosok mellett már vannak szép számmal külföldiek is, ami nem is csoda.

Az ember úgy van Tihannyal, mint a többi természeti csodával: bármennyire elcsépelt és bármennyiszer látjuk, nem lehet betelni vele.

A templom és az apátság épülete éppen felújítás alatt van, de látogatható, ahogy az új múzeum is, ami igyekszik átlépni a korábbi vitrines megoldásokon, és ami tényleg a legprofibb nyugati múzeumokat idézi. Még izgalmasabb lesz, ha minden elkészül.

Józing Antal

Megkávézunk egy pazar kilátású vendéglátóhelyen, majd a kanyargós, építészeti csodállak teli utcákon gyalog ereszkedünk le hajókikötőig, ahol elérjük az alaposan megritkított MAHART-járatok egyikét, amivel visszamegyünk Balatonfüredre.

Távolban megannyi fehér vitorla, a mellettünk a csillámló vizet bámuló néhány tucatnyi utas, körülöttünk az elmúlt nyár.

Józing Antal

Hát ilyen az utószezon a Balatonnál – vonjuk le a tanulságot.

Kedves Olvasó!

Hangot szeretnénk adni nektek! Kérjük, segítsetek nekünk abban, hogy elindítsuk új stúdiónkat, és hogy minél több beszélgetést és videót készíthessünk veletek, nektek!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!