Miért van ilyen sok tragédia a vasúti átjárókban?

A MÁV szerint egyértelmű, hogy ki a felelős.

Ahogy arról lapunk is beszámolt, az év utolsó napján két halálos baleset is történt vasúti átjárókban.

Először Győr-Moson-Sopron megyében ütközött a vonattal Vonattal ütközött egy kisteherautó Győr-Moson-Sopron megyében - egy ember meghalt 2021. December 31. 10:36 egy kisteherautó, majd nagyon hasonló baleset történt Újabb halálos vasúti baleset, ezúttal Tolna megyében 2021. December 31. 16:39 a Tolna megyei Döbröközben.

Minkét balesetnek volt halálos áldozata.

Január 1-én, azaz a következő napon, Tapolcán újabb tragédia történt. Négyen meghaltak, amikor egy személykocsi ütközött vonattal Tapolcán January 01. 11:29 Eddig tisztázatlan körülmények között egy vasúti átjáróban egy személygépkocsi és az ott közlekedő vonat összeütközött. A balesetben az autóban utazók közül négyen meghaltak, egy személy súlyosan megsérült.

MTI/Krizsán Csaba

Minden bizonnyal a fenti szomorú sorozat is hozzájárult ahhoz, hogy a MÁV hétfőn közleményt jelentetett meg.

Ezek szerint az útátjárós balesetek statisztikája a korábbi öt évben tapasztalt stagnáló értékek után 2021-ben jelentős emelkedést mutatott.

A vasúti átjárókban történt baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza, évente 800-900 félsorompó rúdját törik le az autósok. A MÁV teljes hálózatán 2008 óta nem volt vasúti hibából bekövetkezett, halálos áldozatot követelő baleset.

Kisteherautóból kiszakadt motor, miután a jármű vonattal ütközött egy vasúti átjáróban Bágyogszovát megállóhelynél a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. vonalán 2021. december 31-én.
MTI/Krizsán Csaba

2020-ban 62 útátjárós baleset történt, amely a tavalyi évben 24 esettel emelkedett. A 2021-ben történt 86 vasúti átjárós balesetből 16 követelt emberéletet, 15 végződött súlyos- és 14 könnyű sérüléssel, a többi esetben anyagi kárt regisztrált a vasúttársaság.

A vasúti átjárókban történt baleseteket az oda behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza

- írja a MÁV.

Hozzáteszik:

A gépjárművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt, illetve a csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni. A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás – a „még átérek” gondolkodásmód – az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik.

A gyalogosokról és biciklisekről

Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják. Az őket ért baleseteket sok esetben az érzékszervek működését akadályozó tényezők, például a fülhallgatóval történő közlekedés, a kapucnis ruházat vagy a mobiltelefon használata okozzák. Kétvágányú pályán az elhaladó vonat után – kijelölt átjáró esetén tilos jelzésnél – elindulva nem látják a másik sínpáron, ellenkező irányból gyorsan érkező vonatot.

A mozdonyvezetőnek nincs esélye

A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére.

- hangsúlyozzák.

Sajnos a közúti közlekedők figyelmetlensége miatt mozdonyvezetők is életüket vesztették vagy megsérültek az elmúlt években. 2021-ben útátjárós balesetekben is megsérültek vasúti munkavállalók – köztük mozdonyvezetők – egy esetben súlyosan, három esetben pedig könnyebben.

A KRESZ ismétlése

Arra figyelmeztettek: a vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni, azon áthajtani pedig csak akkor szabad, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad. Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni. Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állni az átjáró előtt - írták, hozzátéve: csak azután szabad továbbhaladni, ha a vezető meggyőződött arról, hogy nem jön vonat.

A MÁV értékelése szerint a magyarországi vasútbiztonság kedvező az Európai Unióban.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tudtad-e?