Jelentős összegekkel próbálta megrövidíteni a készenléti munkát végző alkalmazottait a MÁV csoport. Mivel a készenléti dolgozók közé tartoznak többek között a pénztárosok, a forgalmisták és a jegyvizsgálók, így az elmaradt pénzek több milliárdos összegekre rúghatnak.
Kisebb összeggel szúrták volna ki a szemüket
A problémák 2012-ben kezdődtek, amikor a Munka törvénykönyvébe bekerült a 101. § 3. bekezdése, miszerint
Ha a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére vasárnapra rendes munkaidőt osztottak be, számára a közvetlenül megelőző szombatra rendes munkaidő nem osztható be.
Ezt azonban a két társaság nem tartotta be.Helyette március 16-ától kezdve egy szerződést ajánlottak az érintett munkavállalóknak, miszerint az ajánlott összeggel kárpótolnák őket. Ez azonban a szerződés szerint körülbelül nettó 60 ezer forintot jelent, miközben ennél több járna – de senki nem tudja mennyi.
A vasúttársaság igyekezett ellehetetleníteni a dolgozókat, többek között azzal, hogy nem voltak hajlandóak kiszámolni, mennyi pénz járna valójában. Ezt megelégelve léptek a szakszervezetek is: a két legnagyobb szervezet a Vasutasok Demokratikus Szakszervezete (VDSzSz) és a Vasutasok Szakszervezete (VSz) is arra kérte tagjait: jól gondolják meg, hogy aláírják-e a szerződést.
Nem vállalták be a több hónapos pereskedést
Amennyiben a dolgozó aláírta volna, kapott volna egy összeget, ami valószínűleg alacsonyabb az elmaradt túlóradíjaknál.
De mi történt volna, ha nem írják alá? Kénytelenek lettek volna perelni. Épp ezért indított el korábban a VDSzSz két próbapert, egyet Szegeden, egyet pedig Nyíregyházán. Ezek közül a szegedi per ért véget jogerős ítélettel. Itt a bíróság kimondta, hogy a munkavállalót megilleti az általa követelt 162 ezer forint plusz kamatokkal.
A szakszervezetek egyébként is igyekeztékk a lehető legtöbb módon segíteni tagjaikat: kalkulátorokat hoztak létre, és jogorvoslati lehetőségeket is biztosítottak, és állták volna a fellépő perköltségeket. És hogy mégis miért írták volna alá a szerződést sokan? Pont a per miatt.
Akárhogy is nézem, hónapokig kéne a szabadidőmben bíróságra járnom, és köszönöm, így is eleget foglalkozom a vasúttal. De ami fontosabb, hogy a cég könnyedén alátehet annak, aki perre megy. Sokan már így is napi több órát utaznak a munkahelyükre, és nem esne nehezükre átvezényelni egy még távolabbi állomásra.
- mondta el megkeresésünkre egy érintett vasutas.A VSz honlapja alapos tájékoztatást adott arról, hogy mi várható per esetén: a jogvita több hónapos elhúzódása, az összeget évek múlva kapnák meg az érintettek, és a siker sincs garantálva.
Nem csak a túlóradíjjal játszanak
De több is kiderült. A MÁV csoport nem csak a bérekkel csalt, szívesen trükköznek az alkalmazottak munkaidejével is.
A vezénylésünk is elég beszédes, azt a napot számolják el a hétvégéből rendkívülinek, amely rövidebb órát tesz ki, nyilván nem a munkavállaló javára.
A vasutasok azonban nem csak ezek miatt vannak felháborodva. Sokan gondolják, hogy amit a MÁV művel, az képmutatás.
A vasút tulajdonosa még mindig a magyar állam, akiknek olyan szent a hétvége, mert akkor mindenki legyen a családjával. Én is szeretnék a családommal lenni, de nem tehetem. A pótlékomat meg elcsalják.
A bonyolódó incidens azonban már a MÁV csoport számára is kezdett kínos lenni. Az említett szerződést visszavonták, és vállalják, hogy kiszámolják az elmaradt béreket, amiket december 31-ig ki is fizetnek minden érintettnek. Azok a vasutasok, akik aláírták a szerződést, elállhatnak tőle, és megkaphatják a visszaszámfejtett összegeket.