Mit veszítünk és mit nyerünk, ha nem autópályán megyünk Szombathelyről Budapestre?

Kipróbáltuk, milyen most Veszprém felé közlekedni autóval.

Nagyjából egy órával hosszabb a Szombathely-Budapest-autóút, ha nem Győr felé megyünk az M86 és M1-es gyorsforgalmi utakon, hanem a „kertek alatt” Veszprém és Székesfehérvár felé.

A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

Mi legalábbis erre a következtetésre jutottunk, miután a napokban oda-vissza is megjártuk ezt az utat. De a részletek is érdekesek.

Miért mentünk arra?

A jót hamar megszokja az ember – mondja a népi bölcsesség, és van benne valami. A Szombathely-Győr gyorsforgalmi utat 2016-ban, azaz 8 évvel ezelőtt fejezték be Áder János: Az M86-os felavatásával beteljesült egy európai álom 2016. October 25. 19:09 , és már alig emlékszünk arra, milyen is volt azelőtt a közlekedés itt.

Csak halvány emlék, hogyan araszolgattunk a 30-as tábláknál a falvakban, és amikor nagyon untuk, alternatívaként hogyan döcögtünk Veszprém irányába.

Mi most ismét megpróbáltuk az utóbbit, részben a kaland kedvéért, részben mert idén nem vettük meg a szokásos megyei (Vas, Győr-Moson-Sopron, Komárom, Pest) matricákat. És amikor megnéztük, hogyé’ adják idén a 10 napos országosat, azt láttuk, hogy az ára bizony már felfutott 6400 forintra (+ 200 forint kényelmi díj).

És kivételesen nem is siettünk. Különben is, ha hosszabb az út, az nem feltétlenül azt jelenti, hogy időt veszítünk, hiszen az megmarad nekünk, csak éppen másra használjuk fel.

Az utóbbi években több új szakasz és épült a 8-as úton

Miközben szinte mindenki Győr felé jár autóval és élvezi a tényleg kiválóra sikeredett M85-86-ost, a 8-as főúton is történtek jelentős építkezések.

Bő egy évvel ezelőtt adták át Átadták az új veszprémi elkerülő füredi csomópontját 2022. December 20. 14:04 az új veszprémi elkerülőt, korábban a várpalotai elkerülőt és más egyéb szakaszokat, így gyakorlatilag Herendtől Székesfehérvárig gyorsforgalmi úton „repeszthetünk”.

Várpalotai elkerülő. Azért itt is belefutottunk egy román trélerbe.
Józing Antal

Herendig néha „szódával elmegy” az út minősége, máshol - a hatalmas nyomvályúk miatt - szódával sem, de a lényeg az, hogy Székesfehérvár szűk két óra alatt érhető el kényelmes tempóban. Nagyjából annyi idő alatt, mint Győr felé Budapest.

Ha úgy tetszik, a Fehérvár-főváros szakasz az utazás bónusza.

Van egy másik bónusz is a fehérvári elkerülőn

Ha Győr felé megyünk, a Concó-pihenő (lánykori nevén: Bábolna) gyakorlatilag kötelező megálló, különös tekintettel a gyorsétteremre és annak vécéjére. Hétköznap délelőtt szinte lehetetlen megállni itt úgy, hogy ne fussunk bele szombathelyi ismerősökbe.

Nos, ha „kertek alatt” megyünk, nagyon hasonló helyet találunk, csak éppen szombathelyi ismerősök nélkül.

A székesfehérvári elkerülőn található McDonald’s a félúton jóval túl van, de ha úgy vesszük, hogy nem árt a pihenő a zűrösebb szakasz előtt, akkor nem is rossz az időzítés.

Bábolna helyett a fehérvári elkerülőn vár minket a pihenő és a kulináris élvezet
Józing Antal

Évekkel ezelőtt voltunk itt utoljára, azóta hozzácsaptak a gyorsétteremhez egy autós részt, no meg itt is automatizálták a rendelést Digitalizálták Bábolnát is – Hová lettek a régi, jó McDonald’sok? 2021. December 14. 07:30 , de összességében – hamut szórok a fejemre - egész barátságos a hely.

A legzűrösebb szakasz

Ha már kaland, akkor legyen igazi kaland – mondjuk, és a Velencei-tavat a nyugati oldalán kerüljük meg. Itt nem mindennapi művészi élményben van részünk, amikor megállunk Miska-huszár szobránál. (Erről majd külön.)

Nemsokára ismét úton vagyunk, és kezdődik a „túra” legzűrösebb szakasza. A Velencei-tó nyugati partján szellősen járnak az autók, és szerencsénk van egészen Érdig, ahol szokás szerint lelassul a forgalom, ami a városhoz közeledve folyamatosan sűrűsödik. Ráadásul a 6-os útnak meglehetősen hosszú a kivezető – esetünkbe bevezető – szakasza.

Mivel a főváros északi részén található az úti célunk, így az átvergődés közel annyi ideig tart, mint a Székesfehérvár-Budapest szakasz. Ekkor már meglehetősen türelmetlenek vagyunk, hiszen közel négy órája vagyunk úton.

Visszafelé hétvégén jövünk és a Velencei tavat a keleti oldalán kerüljük. Összességében 45 perccel gyorsabbak vagyunk, mint „felfelé”, ami azt jelenti, hogy háztól-házig 3 óra 15 perc alatt tesszük meg a távot, amibe most sem kávés sem művészeti megállót nem iktatunk.

De nagyjából így is egy órával hosszabb az út, mint ha ugyanekkora lendülettel Győrnek jöttünk volna.

Tanulság

Akinek éves vagy havi matricája van, annak nyilván nem éri meg szórakozni a fehérvári elkerülőn meg az érdi körforgalmakban.

Akinek 10 napos (6400 Ft) vagy egynapos (5150 Ft) matricát kell vennie, az már elgondolkodhat, főleg ha egyszeri alkalomról van szó és nem sietős az útja.

Az „elveszített” időért ugyanis valamennyi kompenzálást kapunk (2-3 ezer forint/óra), ráadásul valamennyi újdonságot jelentettek a megváltozott utak és a rég nem látott táj.

Az sem hátrány, hogy nem kell végigautóznunk az M1-es autópálya egyre stresszesebb Győr-Budapest-szakaszát, ahol vagy mi kerülgetjük az imbolygó román rendszámú trélereket, vagy minket kerülgetnek a méregdrága magyar rendszámú luxusautók.

Ha úgy tetszik, Veszprém felé nemcsak lassabbnak, de szelídebbnek is tűnik a magyar valóság.

adó 1% nyugat.hu 2025

Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
Tovább a felajánláshoz!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hasznos