Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Most vagy soha? - Ismét mozgásban a Szombathely-Oberwart vasút ügye

Gyakorlatilag mindenki egyetért abban, hogy megpörgetné a helyi gazdaságot. Most már csak egy bivalyerős lobbi kellene hozzá.

Időről-időre feltűnik a közbeszédben a Szombathely-Felsőőr vasútvonal újjáélesztése. 2013-ban például maga Puskás Tivadar polgármester jelentette be Újra vasút kötheti össze Felsőőrt és Szombathelyt 2013. March 26. 14:47 , hogy a két város közösen dolgozik a terven. Hogy aztán ne legyen belőle semmi.

És most újra mozgolódás van, a követ az állóvízbe burgenlandi politikusok hajították be.

A néppárti (ÖVP) Stefan Rath egy első hallásra ártatlan és vonzó fejlesztés kapcsán nyilatkozott a Süd Ost Journal hírportálnak, és más megvilágításba helyezte az osztrák szocialista párt (SPÖ) ötletét, mely szerint fel kellene szedni a megmaradt síneket az osztrák oldalon, és az egykori vasúti pálya helyére kerékpárutat kellene építeni.

Rath úgy látja, ha megépül ez a bicikliút, ez azt jelentené, az osztrák kormány feladta a Szombathely-Felsőőr-Friedberg vasútvonal újra indítását. Mindez nagyon nem tenne jót Felsőőr hosszútávú gazdasági elképzeléseinek, amely nem kevesebbet céloz meg, minthogy a város és környéke osztrák Szilikon-völggyé változzon, ami vonzza a cégeket, a kutatás-fejlesztést. Ehhez ugyanis szükség lenne a környezetbarát közlekedési infrastruktúrára.

Ugyanebben a cikkben szólalt meg a Stefan Marth képviselő (ÖVP), az oberwarti önkormányzat gazdasági bizottság elnöke is, aki szintén fontosnak tartja a projekt megvalósulását.

Talán jobban érthetők az osztrák politikusok érvei, és kevésbé csóváljuk a fejünket, ha elolvassuk a két évvel ezelőtti cikkünket Csúcstechnológia és ötcsillagos szállodák - Burgenland gazdasági felvirágzása részben az ott dolgozó magyaroknak köszönhető 2019. December 06. 08:20 , amely Burgenland gazdasági felvirágzását járta körül.

A vasút alapjáraton sok kérdésre választ ad
Józing Antal

Ha tudományosabb magyarázatra várunk, akkor tudom ajánlani a Grenz Bahn jelentését , amely a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség és TU Wien elemzése alapján készült el még 2015-ben. Ez a 64 oldalas dokumentum részletesen elmagyarázza, milyen környezeti, gazdasági és turisztikai előnyei lennének a határon átnyúló vasútvonalnak.

Sokan mások is szeretnék

Mondani is felesleges, hogy mások is szeretnék, ha helyreállna a vasúti közlekedés Szombathely és trianoni békediktátum által elszakított területek között.

A project egyik magyarországi lobbistája a közelmúltban indult Szombathely-Oberwart vasútvonal Facebook-csoport , több száz lelkes követővel és figyelemre méltó aktivitással. Az oldal segítségével mellesleg jól nyomon követhetők az üggyel kapcsolatos történések és vélemények.

Egyik lehetséges nyomvonal a a Südburgenland Pro Bahn-csoport szerint
Südburgenland Pro Bahn Facebook-csoport

A csoport létrehozója Ifj. Cseri Tivadar , aki magyar oldalról csatlakozott a Stefan Marth és Stefan Rath által elindított mozgalomhoz ( Südburgenland Pro Bahn ), hogy a határ ezen az oldalán is történjen valami.

Azt mondja,

„most vagy soha” helyzet alakult ki.

Lapunknak kifejtette: ő is úgy gondolja, hogy egy esetleges osztrák sínfelszedés végleg megpecsételheti a vonal sorsát, ugyanakkor az is látszik, hogy a határ túloldalán – az újságcikken túl - is nagy támogatottsága van az újraépítésnek. Ennek szerinte van is realitása, merthogy a bécsi konzervatív-zöld kormány bejelentette, hogy óriási vasúti fejlesztéseket tervez az elkövetkezendő években, és ebbe a vízióba kiválóan illeszkedne a Szombathely-Felsőőr-vasút, amellyel mindét város igencsak jól járna: munkahelyek létesülnének, nemzetközi közlekedési folyosók nyílnának meg a teher és személyforgalom számára, és nem mellesleg környezetbarát mederbe lehetne terelni az ingázással járó, egyre nehezebben kezelhető közlekedést.

Március 1-én jelent meg Meinbezirk.at portálon az a hír, amely arról számol be, hogy 35 személy (politikusok, a gazdasági élet szereplői stb.) írt alá egy petíciót, ellenezve a sínek felszedését, egyben hangsúlyozva a Szombathellyel való közvetlen vasúti kapcsolat fontosságát. Figyelemre méltó, hogy az érvelésben még Trianon századik évfordulóját is megemlítik.

Oberwart polgármestere is támogatja a vonal újraépítését

Lapunk megkereste a Felsőőr polgármesterét, aki elöljáróban leszögezte, hogy a város azért járult hozzá a kerékpárút megépítéséhez, mert a szóban forgó Oberwart-Oberschützen szakasz régi és elavult, és valószínűtlen, hogy azon ismét vonat közlekedik majd. De a két fejlesztés nem zárja ki egymást, hiszen a kerékpárút és a vasút futhat egymással párhuzamosan.

Georg Rosner
Nyugat.hu

Georg Rosner hozzátette: Ő maga mindig is a Felsőőr-Szombathely vasúti összeköttetés híve volt, hiszen ez mindkét városnak hasznos lenne, emellett a klímakérdés előtérbe kerülésével egyre fontosabb az utak tehermentesítése, amire válasz a teher- és a személyforgalmat lebonyolítani képes modern vonatközlekedés.

„Az azonban teljesen világos, hogy ezt a projektet Magyarországnak és Ausztriának közösen kell kezelnie, mégpedig uniós szinten” – szögezte le az oberwarti polgármester.

Erre vannak az uniós pénzek?

„A Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara évekkel ezelőtt már több olyan egyeztetésen is részt vett, amelyeknek a Szombathely-Felsőőr vasútvonal újjáélesztése volt a témája, és komoly szándékok rajzolódtak ki” – mondta lapunk megkeresésére Balogh Károly Zsolt megyei főtitkár, emlékeztetve, hogy gyakorlatilag az összes szakember azt vallja, hogy a projekt megvalósulásának pozitív és sokrétű hatása lenne a térségre, eddig kiaknázatlan lehetőségek nyílnának meg több gazdasági szektor számára is.

Balogh szerint a korábbi kezdeményezések azért akadtak el, mert nem volt valódi gazdája az ügynek, így abban egyetért Georg Rosnerrel, hogy a sikerhez országos lobbierőre van szükség.

„Mivel gazdaságfejlesztési kérdésről van szó, a Vas megyei kamara el tudja képzelni, hogy járvány utáni uniós újjáépítési pénzek egy részét Nyugat-Dunántúlon erre a célra fordítjuk, hiszen nagyívű és támogatandó kezdeményezésről van szó” – közölte a főtitkár, aki jelezte, hogy ez ügyben felvették már a kapcsolatot az osztrák kamarával, így próbálva magasabb szintre emelni a Szombathely-Oberwart vasút ügyét.

Kérdéseinkkel megkerestük Nemény András szombathelyi polgármestert és a magyar Külgazdasági és Külügyminisztériumot is. Amint érkeznek válaszok, azokat megosztjuk olvasóinkkal.

Kedves Olvasó!
Kérjük, támogasd havonta rendszeresen a Nyugat.hu szerkesztőségének a munkáját! Mert veletek együtt tudjuk kideríteni, megírni, megmutatni, hogy mi történik körülöttünk.
Köszönjük!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság

Tovább az oldalra