Időről-időre feltűnik a közbeszédben a Szombathely-Felsőőr vasútvonal újjáélesztése. 2013-ban például maga Puskás Tivadar polgármester jelentette be Újra vasút kötheti össze Felsőőrt és Szombathelyt 2013. March 26. 14:47 , hogy a két város közösen dolgozik a terven. Hogy aztán ne legyen belőle semmi.
És most újra mozgolódás van, a követ az állóvízbe burgenlandi politikusok hajították be.
A néppárti (ÖVP) Stefan Rath egy első hallásra ártatlan és vonzó fejlesztés kapcsán nyilatkozott a Süd Ost Journal hírportálnak, és más megvilágításba helyezte az osztrák szocialista párt (SPÖ) ötletét, mely szerint fel kellene szedni a megmaradt síneket az osztrák oldalon, és az egykori vasúti pálya helyére kerékpárutat kellene építeni.
Rath úgy látja, ha megépül ez a bicikliút, ez azt jelentené, az osztrák kormány feladta a Szombathely-Felsőőr-Friedberg vasútvonal újra indítását. Mindez nagyon nem tenne jót Felsőőr hosszútávú gazdasági elképzeléseinek, amely nem kevesebbet céloz meg, minthogy a város és környéke osztrák Szilikon-völggyé változzon, ami vonzza a cégeket, a kutatás-fejlesztést. Ehhez ugyanis szükség lenne a környezetbarát közlekedési infrastruktúrára.
Ugyanebben a cikkben szólalt meg a Stefan Marth képviselő (ÖVP), az oberwarti önkormányzat gazdasági bizottság elnöke is, aki szintén fontosnak tartja a projekt megvalósulását.
Talán jobban érthetők az osztrák politikusok érvei, és kevésbé csóváljuk a fejünket, ha elolvassuk a két évvel ezelőtti cikkünket Csúcstechnológia és ötcsillagos szállodák - Burgenland gazdasági felvirágzása részben az ott dolgozó magyaroknak köszönhető 2019. December 06. 08:20 , amely Burgenland gazdasági felvirágzását járta körül.
Ha tudományosabb magyarázatra várunk, akkor tudom ajánlani a Grenz Bahn jelentését, amely a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség és TU Wien elemzése alapján készült el még 2015-ben. Ez a 64 oldalas dokumentum részletesen elmagyarázza, milyen környezeti, gazdasági és turisztikai előnyei lennének a határon átnyúló vasútvonalnak.
Sokan mások is szeretnék
Mondani is felesleges, hogy mások is szeretnék, ha helyreállna a vasúti közlekedés Szombathely és trianoni békediktátum által elszakított területek között.
A project egyik magyarországi lobbistája a közelmúltban indult Szombathely-Oberwart vasútvonal Facebook-csoport, több száz lelkes követővel és figyelemre méltó aktivitással. Az oldal segítségével mellesleg jól nyomon követhetők az üggyel kapcsolatos történések és vélemények.
A csoport létrehozója Ifj. Cseri Tivadar, aki magyar oldalról csatlakozott a Stefan Marth és Stefan Rath által elindított mozgalomhoz ( Südburgenland Pro Bahn), hogy a határ ezen az oldalán is történjen valami.
Azt mondja,
„most vagy soha” helyzet alakult ki.
Lapunknak kifejtette: ő is úgy gondolja, hogy egy esetleges osztrák sínfelszedés végleg megpecsételheti a vonal sorsát, ugyanakkor az is látszik, hogy a határ túloldalán – az újságcikken túl - is nagy támogatottsága van az újraépítésnek. Ennek szerinte van is realitása, merthogy a bécsi konzervatív-zöld kormány bejelentette, hogy óriási vasúti fejlesztéseket tervez az elkövetkezendő években, és ebbe a vízióba kiválóan illeszkedne a Szombathely-Felsőőr-vasút, amellyel mindét város igencsak jól járna: munkahelyek létesülnének, nemzetközi közlekedési folyosók nyílnának meg a teher és személyforgalom számára, és nem mellesleg környezetbarát mederbe lehetne terelni az ingázással járó, egyre nehezebben kezelhető közlekedést.
Március 1-én jelent meg Meinbezirk.at portálon az a hír, amely arról számol be, hogy 35 személy (politikusok, a gazdasági élet szereplői stb.) írt alá egy petíciót, ellenezve a sínek felszedését, egyben hangsúlyozva a Szombathellyel való közvetlen vasúti kapcsolat fontosságát. Figyelemre méltó, hogy az érvelésben még Trianon századik évfordulóját is megemlítik.
Oberwart polgármestere is támogatja a vonal újraépítését
Lapunk megkereste a Felsőőr polgármesterét, aki elöljáróban leszögezte, hogy a város azért járult hozzá a kerékpárút megépítéséhez, mert a szóban forgó Oberwart-Oberschützen szakasz régi és elavult, és valószínűtlen, hogy azon ismét vonat közlekedik majd. De a két fejlesztés nem zárja ki egymást, hiszen a kerékpárút és a vasút futhat egymással párhuzamosan.
Georg Rosner hozzátette: Ő maga mindig is a Felsőőr-Szombathely vasúti összeköttetés híve volt, hiszen ez mindkét városnak hasznos lenne, emellett a klímakérdés előtérbe kerülésével egyre fontosabb az utak tehermentesítése, amire válasz a teher- és a személyforgalmat lebonyolítani képes modern vonatközlekedés.
„Az azonban teljesen világos, hogy ezt a projektet Magyarországnak és Ausztriának közösen kell kezelnie, mégpedig uniós szinten” – szögezte le az oberwarti polgármester.
Erre vannak az uniós pénzek?
„A Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara évekkel ezelőtt már több olyan egyeztetésen is részt vett, amelyeknek a Szombathely-Felsőőr vasútvonal újjáélesztése volt a témája, és komoly szándékok rajzolódtak ki” – mondta lapunk megkeresésére Balogh Károly Zsolt megyei főtitkár, emlékeztetve, hogy gyakorlatilag az összes szakember azt vallja, hogy a projekt megvalósulásának pozitív és sokrétű hatása lenne a térségre, eddig kiaknázatlan lehetőségek nyílnának meg több gazdasági szektor számára is.
Balogh szerint a korábbi kezdeményezések azért akadtak el, mert nem volt valódi gazdája az ügynek, így abban egyetért Georg Rosnerrel, hogy a sikerhez országos lobbierőre van szükség.
„Mivel gazdaságfejlesztési kérdésről van szó, a Vas megyei kamara el tudja képzelni, hogy járvány utáni uniós újjáépítési pénzek egy részét Nyugat-Dunántúlon erre a célra fordítjuk, hiszen nagyívű és támogatandó kezdeményezésről van szó” – közölte a főtitkár, aki jelezte, hogy ez ügyben felvették már a kapcsolatot az osztrák kamarával, így próbálva magasabb szintre emelni a Szombathely-Oberwart vasút ügyét.
Kérdéseinkkel megkerestük Nemény András szombathelyi polgármestert és a magyar Külgazdasági és Külügyminisztériumot is. Amint érkeznek válaszok, azokat megosztjuk olvasóinkkal.