2027 harmadik negyedévében elindulhat az M7-es autópálya bővítése - írja a Világgazdaság.
A kormány a közelmúltban nyilvánította nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek az M7-es autópálya Budapest és Balatonvilágos közötti szakaszának 2-szer 3 sávosra bővítését, el is kezdődött a tervezés és az engedélyeztetés. A feladat már a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) előtt áll, hiszen 2023 nyarán az autópályák és a gyorsforgalmi utak nagy részét koncesszióba adta a magyar állam, a koncessziós szerződés szerint a gyorsforgalmi úthálózat működtetése és fejlesztése az MKIF feladata.
2031-re ígérik a befejezést
Az idén elindulnak a kisajátítások, amelyek Érdet érintik a leginkább, mivel a 70 ezres agglomerációs településen több tucat olyan ingatlan található, amely közvetlenül az M7-es autópálya mentén fekszik. A bővítés miatt a következő két és fél évben az államnak meg kell egyeznie a tulajdonosokkal.
Az M7-es bővítése 2027-ben kezdődik, a tervek szerint 2031-re fejeződik be a munka. Viszont nem lesz végig kiépítve a 2-szer 3 sáv, itt is lesznek úgynevezett intelligens leállósávok (ITS). A tervek szerint a 16+249 és a 70+500-es szelvény között 2x3 sávot építenek ki ITS leállósávval együtt. A 70+500-es szelvény és a 90+603 szelvény között pedig 2x2 sáv és az ITS leállósáv kialakítását tervezik.
Az intelligens (ITS) sáv azt jelenti, hogy ha a forgalom indokolttá teszi, akkor átmenetileg a leállósávot is megnyithatják az autók előtt. A szintén felújítás előtt álló M1-esen például a tervezett 2x3 sáv helyett 2x4 sávot használhatnának majd az autósok a csúcsforgalomban az ITS-rendszerrel.
Fel kell rá készíteni az autósokat
Külföldön már elég régóta alkalmazzák ezt a módszert, aminek lényege, hogy bizonyos leállósávokat ideiglenesen meg tudnak nyitni azokban az időszakokban, amikor azt a forgalmi helyzet indokolja, és ebben az időszakban a leállósáv teljes értékű forgalmi sávnak számít.
Európában is van rá példa, például a németeknél az A8-as autópályán, de a britek is több szakaszon használtak már megnyitható leállósávokat. A módszer azonban nem mindig vált be, mert az autósok sokszor nem tudták eldönteni, hogy adott időszakban éppen szabad-e használni a leállósávot, vagy nem.
Azt, hogy mikor nyitnak meg egy leállósávot, alapvetően az autópálya kezelője, vagyis az MKIF Zrt. engedélyezheti. Az intelligens leállósávokat először az M1-esnél alakítják ki 80 kilométeres szakaszon újítják fel és bővítik ki az M1-es autópályát hamarosan 2024. October 28. 10:55 , ezt követi az M7-es. Az idén ugyanis megkezdődik az M1-es autópálya bővítése, majd következik 2027-ben az M7-es, 2030 után pedig az M3-as autópálya - ígérte az MKIF.