Az első körben a négy nagy fővárosi (Déli, Keleti, Nyugati, Kelenföldi) és három vidéki (Győr, Debrecen, Szeged) pályaudvar üzemeltetését hirdeti meg pályázaton a MÁV. A tervet Állomásmegújítási programnak nevezi a vállalat, és a pályázati felhívások között tette közzé honlapján.
Mint írják, első körben a kiemelt, nemzetközi forgalmat is bonyolító nagyállomásokat hirdetik meg. A pályaudvarok természetesen megtartják eredeti funkcióikat, a MÁV azt várja a programtól, hogy - miközben állami tulajdonban maradnak a pályaudvarok - külső forrásokból újuljanak meg az épületek, a szolgáltatások és a környezetük.
A MÁV ezt így fogalmazta meg: olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várják, amelyek az ingatlanok egy részének, korlátozott időre szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserében vállalják az adott állomásépület és környezetének megújítását. A kiírás szerint a szerződéseket 99 évre kötik meg majd.
Mészáros Lőrinc is készülhet
A Keleti pályaudvarra kiírt pályázat például azt írja, hogy a MÁV projektcéget alapít a terület fejlesztésére. A projektcég a MÁV tulajdona lesz, a pályázatban érintett ingatlanokat (ez esetben a Keleti pályaudvarhoz tartozó épületeket) apportként beviszik a projektcégbe.
A pályázat nyertese aztán tőkeemeléssel tulajdonrészt szerez a projektcégben. A projektcég nem fizet bérleti díjat az állami tulajdonú ingatlanok használatáért, de a szerződés megszűnésekor az addig elvégzett értéknövelő beruházás, felújítás miatt nem támaszthat követelést az állammal szemben. A projektcég köteles a zavartalan vasúti működést biztosítani.
A pályázaton konzorciumok is indulhatnak, sőt ezt ajánlja is a MÁV, sőt, a program többi pályázatán is indulhat a jelentkező, akár mindegyiken. Ez viszont némi gyanúra ad okot, gondoljunk a gyorsforgalmi utak konzorciumba adására Szeptember 1-től Mészáros Lőrinc cége működteti az autópályákat és a gyorsforgalmi utakat 2022. August 25. 10:43 , amit Mészáros Lőrinc érdekeltsége nyert el.
A kis- és közepes állomásoknál szabad a gazda
A program három lépcsőből áll, az első a már említett hét pályaudvar magánkézbe adását jelenti. A második lépcsőben kilenc állomást hirdetnek meg: Alsógöd, Dunakeszi-Gyártelep, Felsőgöd, Gödöllő, Pécel, Siófok, Székesfehérvár, Sződ-Sződliget és Vác. A kiírás szerint ezek alapvetően belföldi forgalmú, egy-egy térség gazdaságában jelentős szereppel bíró állomások. Itt az a cél, hogy a pályázat nyertese felújítsa az épületeket, és a nem használt részeket szolgáltatásokkal, vendéglátó és kereskedelmi üzletekkel töltse meg.
A harmadik lépcsőben a kis- és közepes állomások szerepelnek, szintén azzal a céllal, hogy az épületeket a nyertes pályázó felújítsa, működtesse és kereskedelmi célra hasznosítsa. A pályázati kiírás szerint az ország valamennyi kis- és közepes vidéki településének vasút- ás buszállomására lehet pályázni, amelyek a MÁV, illetve a Volánbusz tulajdonában vannak.
A pályázatokat január 21-ig lehet beadni, ezeket egy hónap alatt el is bírálják. A nyertes pályázókkal április 30-ig kötik meg a szerződést. A tájékoztató viszont első körről írt, így biztosra vehetjük, hogy később újabb pályaudvarokat, nagyobb vasútállomásokat hirdet meg a MÁV, amelyek kimaradtak az első körből.
Szombathely, valamint a Vas megyei nagyobb állomoások nem szerepelnek a listán, mivel ezek a GYSEV tulajdonában vannak. Így a szombathelyi állomás sem, ami egyébként a GYSEV legnagyobb, csomópontnak számító magyarországi állomása.