Magánkézbe adja a pályaudvarokat, vasútállomásokat a MÁV - 99 évre szóló szerződéseket terveznek

Akár az összes állomást elnyerheti egyetlen pályázó, ami azért ad okot némi gyanúra.

Az első körben a négy nagy fővárosi (Déli, Keleti, Nyugati, Kelenföldi) és három vidéki (Győr, Debrecen, Szeged) pályaudvar üzemeltetését hirdeti meg pályázaton a MÁV. A tervet Állomásmegújítási programnak nevezi a vállalat, és a pályázati felhívások között tette közzé honlapján.

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Mint írják, első körben a kiemelt, nemzetközi forgalmat is bonyolító nagyállomásokat hirdetik meg. A pályaudvarok természetesen megtartják eredeti funkcióikat, a MÁV azt várja a programtól, hogy - miközben állami tulajdonban maradnak a pályaudvarok - külső forrásokból újuljanak meg az épületek, a szolgáltatások és a környezetük.

A MÁV ezt így fogalmazta meg: olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várják, amelyek az ingatlanok egy részének, korlátozott időre szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserében vállalják az adott állomásépület és környezetének megújítását. A kiírás szerint a szerződéseket 99 évre kötik meg majd.

Mészáros Lőrinc is készülhet

A Keleti pályaudvarra kiírt pályázat például azt írja, hogy a MÁV projektcéget alapít a terület fejlesztésére. A projektcég a MÁV tulajdona lesz, a pályázatban érintett ingatlanokat (ez esetben a Keleti pályaudvarhoz tartozó épületeket) apportként beviszik a projektcégbe.

A Keleti pályaudvarra is lehet pályázni
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

A pályázat nyertese aztán tőkeemeléssel tulajdonrészt szerez a projektcégben. A projektcég nem fizet bérleti díjat az állami tulajdonú ingatlanok használatáért, de a szerződés megszűnésekor az addig elvégzett értéknövelő beruházás, felújítás miatt nem támaszthat követelést az állammal szemben. A projektcég köteles a zavartalan vasúti működést biztosítani.

A pályázaton konzorciumok is indulhatnak, sőt ezt ajánlja is a MÁV, sőt, a program többi pályázatán is indulhat a jelentkező, akár mindegyiken. Ez viszont némi gyanúra ad okot, gondoljunk a gyorsforgalmi utak konzorciumba adására Szeptember 1-től Mészáros Lőrinc cége működteti az autópályákat és a gyorsforgalmi utakat 2022. August 25. 10:43 , amit Mészáros Lőrinc érdekeltsége nyert el.

A kis- és közepes állomásoknál szabad a gazda

A program három lépcsőből áll, az első a már említett hét pályaudvar magánkézbe adását jelenti. A második lépcsőben kilenc állomást hirdetnek meg: Alsógöd, Dunakeszi-Gyártelep, Felsőgöd, Gödöllő, Pécel, Siófok, Székesfehérvár, Sződ-Sződliget és Vác. A kiírás szerint ezek alapvetően belföldi forgalmú, egy-egy térség gazdaságában jelentős szereppel bíró állomások. Itt az a cél, hogy a pályázat nyertese felújítsa az épületeket, és a nem használt részeket szolgáltatásokkal, vendéglátó és kereskedelmi üzletekkel töltse meg.

A szombathelyi vasútállomás a GYSEV-é, erre nem lehet pályázni
Kovács Dávid

A harmadik lépcsőben a kis- és közepes állomások szerepelnek, szintén azzal a céllal, hogy az épületeket a nyertes pályázó felújítsa, működtesse és kereskedelmi célra hasznosítsa. A pályázati kiírás szerint az ország valamennyi kis- és közepes vidéki településének vasút- ás buszállomására lehet pályázni, amelyek a MÁV, illetve a Volánbusz tulajdonában vannak.

A pályázatokat január 21-ig lehet beadni, ezeket egy hónap alatt el is bírálják. A nyertes pályázókkal április 30-ig kötik meg a szerződést. A tájékoztató viszont első körről írt, így biztosra vehetjük, hogy később újabb pályaudvarokat, nagyobb vasútállomásokat hirdet meg a MÁV, amelyek kimaradtak az első körből.

Szombathely, valamint a Vas megyei nagyobb állomoások nem szerepelnek a listán, mivel ezek a GYSEV tulajdonában vannak. Így a szombathelyi állomás sem, ami egyébként a GYSEV legnagyobb, csomópontnak számító magyarországi állomása.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet