Azt még valahogy elfogadhatónak tartanám, ha húsvét hétfőn, a locsolkodás napján éberebbek lennének a rend őrei, és szúrópróbaszerűen megfúvatnák azt a fránya szondát, de az immáron több napra - nemcsak a két húsvéti ünnepnapra - kiterjedő „vadászgatás” túlzott tűnik. A minden megállított járművezetőt megszondáztatni gyakorlata nemcsak felesleges kiadással jár, de elveszi az ünnepi együttlét örömét azoktól a rendőröktől is, akik húsvétkor munka helyett pihenhetnének.
Nem véletlen, hogy a médiában előhozattak mindenféle indokot a húsvéti fokozott közúti ellenőrzés alátámasztására. Ezek között leginkább az tetszett, hogy igenis szükség van a húsvéti ellenőrzésre és szondázgatásra, mivel minden tíz balesetből egynek az oka az ittasság. Valóban? – tettem fel magamban a kérdést, hiszen akkor ennek akár még örülni is lehetne. Ugyanis – ha számításom nem csal – ez azt jelenti, hogy a baleseteknek mindössze tíz százalékát okozzák az ittas vezetők, kilencven százalékban más a baleset előidézésének az oka.
Ha ehhez még hozzávesszük, hogy már a hivatalos megfogalmazás is sántít (aki alkoholt fogyaszt, az még nem biztos, hogy ittas), és hogy némi alkohol fogyasztása esetén akkor is elmeszelik a gépjárművezetőt, ha nem is az alkoholfogyasztás volt a baleset valódi oka, akkor talán még tíz százaléknál is kisebb ez az arány.
Amikor pedig arról hallok, hogy ne számítsanak kíméletre a kerékpárosok sem az ellenőrzésnél, a szondáztatásnál, nem tudom eldönteni, hogy mosolyogjak vagy bosszankodjak. Különösen azokat a magányos nyugdíjasokat sajnálom, akik a múltban megszokták, hogy – a gyaloglást már nem bírva – felülnek öreg kétkerekűjükre, aztán eltekernek a legközelebbi kocsmába meginni egy-két fröccsöt, s elkártyázgatni sorstársaikkal. Nem hiszem, hogy ettől ők még ittasak lennének, s – persze mindig vannak kivételek – balesetet okoznának.
Ahogy azt is nehezen tudom elképzelni, hogyha az autóst vagy motorost locsolkodáskor megkínálják egy deci borral vagy egy gyűszűnyi pálinkával, akkor ittassá válik, és balesetet okoz. Főként, ha még harapnivaló is jár hozzá. Persze ezzel egyáltalán nem azt akarom mondani, hogy nincs szükség szondázásra, vagy hogy azt a kerékpárost, aki láthatólag bizonytalanul hajtja a drótszamarat, kacsázik vele, nem kell alaposan megbüntetni. De akkor bizonyára nem csak egy-két pohár sört vagy egy-két fröccsöt gurított le a torkán és felesleges is szonda.
Hogy mi a sok, és mi a kevés, az meglehetősen relatív. Egyes országokban nem tilos gépjárművet (járművet) vezetni bizonyos mértékű alkoholfogyasztás után. Igaz, ha valaki ilyen állapotban okoz balesetet, azt ott nem lehet kimosni, kíméletlenül megbüntetik. Ez pedig elég nagy visszatartó erő. Minél kisebb a tolerancia (mint nálunk), annál jobban lehet büntetni, s persze ezzel a központi bevételt könnyűszerrel növelni. Még húsvétkor is.