Biztonság, vagy pénzbehajtás? – 30-as táblák az utakon

A sebességkorlátozásoknak figyelmeztető, baleset-megelőzési célja van – mondja a szakember. Az autós viszont újabb sarcnak tartja a betarthatatlan korlátozásokat. Szombathelyen is.

Kétségtelen, hogy a közelmúlt baleseteinek tükrében szükség van a közlekedési morál javítására. Zebrán ütnek el gyalogost Kómában van a zebrán elütött bolyais diák (frissítve) 2008. October 23. 00:23 , száguldoznak Ámokfutással és halállal végződött a koccanás 2008. October 03. 21:52 , nem adnak elsőbbséget Halálos baleset Szombathelyen (képek) 2008. October 03. 22:56 a védett útvonal közlekedőnek. De a tapasztalatok alapján a szabályok szigorítása nem hoz javulást, főként akkor nem, ha az autós csak újabb pénzbehajtásnak tekinti a korlátozásokat.

A lassító autót letolják az útról

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Egy olvasónk jelezte, hogy – szerinte - a város több pontján van olyan sebességkorlátozó tábla, amelynek kihelyezését semmi sem indokolja. Példaként a Paragvári utat említette, ahol egyszer a Váci kereszteződésénél, aztán a bukkanó után is kint van a 30-as tábla. Pedig ez a szakasz különben is olyan, hogy nem lehet nagy sebességgel végighajtani rajta, ő már korábban is rálépett a fékpedálra erre járván.

Tehát nem is a tábla kihelyezésével van igazán problémája, hanem azzal, hogy a rendőrök itt rendszeresen mérnek, és esetenként 20-30 ezer forinttal könnyítik meg a pénztárcát. Márpedig a forgalom ütemét tartva nagyon könnyű 5-10 kilométer per órával átlépni a korlátozást. Ha valaki lassít, akkor pedig letolják az útról, tehát igazából így keletkezik balesetveszélyes helyzet.

30-as tábla és rendőrautó a Szent Imre Herceg útján
sadness

Hasonlóan, mint a főutak településeken átvezető szakaszán. Ha csak a 86-ost nézzük, már Vátnál is kint van a falu elején a 40-es tábla. Márpedig 40-nel végigmenni a településen, sokkal nagyobb környezetszennyezést jelent, mint 50-nel átrobogni. Az autók többségét tekintve, ideértve a kamionokat is, a 40-es tempó azt jelentené, hogy alacsonyabb sebességfokozatban, de nagyobb fordulatszámon kellene működtetni a motort. Kellene, írtuk, nem véletlenül, hiszen itt hatványozottan érzékelhető, hogy a teherautók – üzemanyag-takarékosság miatt – nem lassítanak, és egy gyakorlottabb vezető is ideges lesz, ha néhány méterrel mögötte türelmetlenkedik egy soktonnás monstrum.

Másfél kilométerről is bemérhetnek

De térjünk vissza Szombathelyre. Rónai András alezredes, a szombathelyi rendőrkapitányság közlekedésrendészeti vezetője cáfolja, hogy a 30-as tábláknál rendszeresen büntetnének. Azt mondja, azokon a szakaszokon telepítik ki a trafipaxot, ahol megszaporodnak a balesetek. A sebességkorlátozások célja nem a büntetés, hanem az, hogy autósok figyelmét felhívják a balesetveszélyre.

Az Árkádia üzletközpontnál
sadness

Hozzátette, olykor félreértés is van, amikor meglátják a sebességmérőt. Mint például a Dolgozók útjánál, az Árkádia üzletközpontnál, ahol szintén 30-es tábla van egy szakaszon. Itt a rendőrök nem a 30-as szakaszt, hanem a városba bevezető úton érkező autókat mérik, hogy csökkentik-e sebességüket. A legújabb készülékek ugyanis akár másfél kilométerre is ellátnak.

Az alezredes elismerte, hogy akad indokolatlanul kihelyezett tábla is. A korlátozásokat azonban nem a rendőrség vezeti be, hanem az út kezelője, ami a városi utcák többségében az önkormányzat. Egy nem hivatalos csapat állandóan figyeli a közlekedési helyzetet, közéjük tartoznak a taxisok, oktatók, és persze a rendőrjárőrök is. Ők azonnal jelzik, ha valahol anomáliák vannak.

Leszerelték a táblát

Erre példa a Brenner T. körút Kálvária környéki szakasza. Ide olyan két éve került ki a 30-as tábla, mintegy száz méteres szakaszra érvényesen. Az alezredes úgy vélte, kihelyezése politikai döntés volt, információink szerint az önkormányzat azzal indokolta, hogy az út mellett nincs járda, és közel van az Öregek Otthona is. A visszajelzések alapján aztán a rendőrség eltávolíttatta a táblákat.

A rendőrök célja egyébként az, hogy kiszűrjék a megrögzött szabálytalankodókat, a sebességkorlátozó táblák helyét pedig

nem ruletten pörgetik ki

. Rónai megemlítette, a KRESZ tervezett módosítása tartalmazza, hogy a gyalogátkelőhelyeket, magyarul zebrákat csak 30-km-es sebességgel lehessen megközelíteni, külön sebességkorlátozás nélkül is. Ez a terv a szakemberek közös állásfoglalása nyomán született meg, és remélhetőleg csökkenti a zebrán történő balesetek számát.

A Brenner T. körútról elvitték a táblákat
sadness

Az önkormányzat kemény

Lakézy Gábor, a szombathelyi polgármesteri hivatal városüzemeltetési osztályának vezetője azt mondja, a közlekedési szabályokat a közgyűlés módosíthatja rendeletében. A szakmai előkészítést a baleset-megelőzési bizottság végzi el, amelynek a városháza, a közlekedési felügyelet, rendőrség szakemberei a tagjai. Módosítást viszont szinte bárki kezdeményezhet, ilyen rendre történik is, akár a rendőrök, akár városi képviselők részéről.

Lényeg, hogy a módosítás a közlekedés biztonságát fokozza. A 30-as táblákat olyan helyekre helyezik ki, ahol több zebra van, gyalogosokra, gyerekekre lehet számítni, az ő biztonságuk az elsődleges szempont. Bizonyos esetekben pedig a környezetvédelem is lehet oka a korlátozásnak, az emisszió kibocsátás csökkentése, zajvédelem érdekében.

Soós József, az önkormányzat városfejlesztési bizottságának elnöke keményebben fogalmazott. Úgy vélte, a véleményeket meg lehet hallgatni, viszont a döntést csak szakmai szempontok alapján lehet meghozni. Az út kezelőjének ugyanis joga és kötelessége, hogy a szabályozással csökkentse a balesetveszélyt, ez pedig olykor az autósok és a lakosság észrevételei ellenében kell, hogy történjék.

Íme, a vélemények. Mi meg a végén ismét feltehetjük Önöknek a kérdést. Vajon csökkentik, vagy növelik a balesetveszélyt a 30 kilométeres táblák?
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Kapcsolódó cikkeink

Kómában van a zebrán elütött bolyais diák (frissítve)

Két súlyos baleset történt szerdán délután Szombathelyen. Az egyikben öten sérültek meg a város határában, a Savaria Plázánál pedig fékezés nélkül ütött el egy 14 éves diáklányt a zebrán egy autós. Az orvosok küzdenek az életéért, már többször újraélesztették.

Ámokfutással és halállal végződött a koccanás

Senki nem tudja, miért kezdett menekülni egy 38 éves férfi, előzés közben letörte a szembejövő visszapillantó tükrét. Majd nekihajtott a szembejövő autónak, amiben egy háromgyerekes anya halt meg. Ő sem élte túl az ütközést.

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet