Kétségtelen, hogy a közelmúlt baleseteinek tükrében szükség van a közlekedési morál javítására. Zebrán ütnek el gyalogost Kómában van a zebrán elütött bolyais diák (frissítve) 2008. October 23. 00:23 , száguldoznak Ámokfutással és halállal végződött a koccanás 2008. October 03. 21:52 , nem adnak elsőbbséget Halálos baleset Szombathelyen (képek) 2008. October 03. 22:56 a védett útvonal közlekedőnek. De a tapasztalatok alapján a szabályok szigorítása nem hoz javulást, főként akkor nem, ha az autós csak újabb pénzbehajtásnak tekinti a korlátozásokat.
A lassító autót letolják az útról
Egy olvasónk jelezte, hogy – szerinte - a város több pontján van olyan sebességkorlátozó tábla, amelynek kihelyezését semmi sem indokolja. Példaként a Paragvári utat említette, ahol egyszer a Váci kereszteződésénél, aztán a bukkanó után is kint van a 30-as tábla. Pedig ez a szakasz különben is olyan, hogy nem lehet nagy sebességgel végighajtani rajta, ő már korábban is rálépett a fékpedálra erre járván.
Tehát nem is a tábla kihelyezésével van igazán problémája, hanem azzal, hogy a rendőrök itt rendszeresen mérnek, és esetenként 20-30 ezer forinttal könnyítik meg a pénztárcát. Márpedig a forgalom ütemét tartva nagyon könnyű 5-10 kilométer per órával átlépni a korlátozást. Ha valaki lassít, akkor pedig letolják az útról, tehát igazából így keletkezik balesetveszélyes helyzet.
Hasonlóan, mint a főutak településeken átvezető szakaszán. Ha csak a 86-ost nézzük, már Vátnál is kint van a falu elején a 40-es tábla. Márpedig 40-nel végigmenni a településen, sokkal nagyobb környezetszennyezést jelent, mint 50-nel átrobogni. Az autók többségét tekintve, ideértve a kamionokat is, a 40-es tempó azt jelentené, hogy alacsonyabb sebességfokozatban, de nagyobb fordulatszámon kellene működtetni a motort. Kellene, írtuk, nem véletlenül, hiszen itt hatványozottan érzékelhető, hogy a teherautók – üzemanyag-takarékosság miatt – nem lassítanak, és egy gyakorlottabb vezető is ideges lesz, ha néhány méterrel mögötte türelmetlenkedik egy soktonnás monstrum.
Másfél kilométerről is bemérhetnek
De térjünk vissza Szombathelyre. Rónai András alezredes, a szombathelyi rendőrkapitányság közlekedésrendészeti vezetője cáfolja, hogy a 30-as tábláknál rendszeresen büntetnének. Azt mondja, azokon a szakaszokon telepítik ki a trafipaxot, ahol megszaporodnak a balesetek. A sebességkorlátozások célja nem a büntetés, hanem az, hogy autósok figyelmét felhívják a balesetveszélyre.
Hozzátette, olykor félreértés is van, amikor meglátják a sebességmérőt. Mint például a Dolgozók útjánál, az Árkádia üzletközpontnál, ahol szintén 30-es tábla van egy szakaszon. Itt a rendőrök nem a 30-as szakaszt, hanem a városba bevezető úton érkező autókat mérik, hogy csökkentik-e sebességüket. A legújabb készülékek ugyanis akár másfél kilométerre is ellátnak.
Az alezredes elismerte, hogy akad indokolatlanul kihelyezett tábla is. A korlátozásokat azonban nem a rendőrség vezeti be, hanem az út kezelője, ami a városi utcák többségében az önkormányzat. Egy nem hivatalos csapat állandóan figyeli a közlekedési helyzetet, közéjük tartoznak a taxisok, oktatók, és persze a rendőrjárőrök is. Ők azonnal jelzik, ha valahol anomáliák vannak.
Leszerelték a táblát
Erre példa a Brenner T. körút Kálvária környéki szakasza. Ide olyan két éve került ki a 30-as tábla, mintegy száz méteres szakaszra érvényesen. Az alezredes úgy vélte, kihelyezése politikai döntés volt, információink szerint az önkormányzat azzal indokolta, hogy az út mellett nincs járda, és közel van az Öregek Otthona is. A visszajelzések alapján aztán a rendőrség eltávolíttatta a táblákat.
A rendőrök célja egyébként az, hogy kiszűrjék a megrögzött szabálytalankodókat, a sebességkorlátozó táblák helyét pedig
nem ruletten pörgetik ki
. Rónai megemlítette, a KRESZ tervezett módosítása tartalmazza, hogy a gyalogátkelőhelyeket, magyarul zebrákat csak 30-km-es sebességgel lehessen megközelíteni, külön sebességkorlátozás nélkül is. Ez a terv a szakemberek közös állásfoglalása nyomán született meg, és remélhetőleg csökkenti a zebrán történő balesetek számát.Az önkormányzat kemény
Lakézy Gábor, a szombathelyi polgármesteri hivatal városüzemeltetési osztályának vezetője azt mondja, a közlekedési szabályokat a közgyűlés módosíthatja rendeletében. A szakmai előkészítést a baleset-megelőzési bizottság végzi el, amelynek a városháza, a közlekedési felügyelet, rendőrség szakemberei a tagjai. Módosítást viszont szinte bárki kezdeményezhet, ilyen rendre történik is, akár a rendőrök, akár városi képviselők részéről.
Lényeg, hogy a módosítás a közlekedés biztonságát fokozza. A 30-as táblákat olyan helyekre helyezik ki, ahol több zebra van, gyalogosokra, gyerekekre lehet számítni, az ő biztonságuk az elsődleges szempont. Bizonyos esetekben pedig a környezetvédelem is lehet oka a korlátozásnak, az emisszió kibocsátás csökkentése, zajvédelem érdekében.
Soós József, az önkormányzat városfejlesztési bizottságának elnöke keményebben fogalmazott. Úgy vélte, a véleményeket meg lehet hallgatni, viszont a döntést csak szakmai szempontok alapján lehet meghozni. Az út kezelőjének ugyanis joga és kötelessége, hogy a szabályozással csökkentse a balesetveszélyt, ez pedig olykor az autósok és a lakosság észrevételei ellenében kell, hogy történjék.
Íme, a vélemények. Mi meg a végén ismét feltehetjük Önöknek a kérdést. Vajon csökkentik, vagy növelik a balesetveszélyt a 30 kilométeres táblák?