„A holnap vezetőit a ma iskoláiban képzik. Így nem mindegy, hogyan tanítjuk diákjainkat – különösen természettudományokra, technológiára, műszaki tudományokra és matematikára.”
A Barack Obama korábbi amerikai elnöktől származó fenti idézet volt a mottója a STEM: Innovative Math & Science Applications at Schools elnevezésű szakmai továbbképzésnek, amelyet 2024. május 13. és 17. között a spanyolországi Valenciában rendeztek meg, és amelyen a Vas Vármegyei Szakképzési Centrum Gépipari és Informatikai Technikumának matematikatanára, Molnár Zoltán is részt vett. A találkozó munkanyelve az angol volt.
Molnár Zoltán tizedik alkalommal vett részt nemzetközi szakmai képzésen, konferencián, járt már többek között Nagy-Britanniában, Cipruson, Finnországban, Lengyelországban és Franciaországban.
Most két lett és egy lengyel kollégájával a matematika, a természet- és a műszaki tudományok, valamint a technológia oktatásban való összekapcsolhatóságát vizsgálták dr. Raziye Atakan, az Anatolia Education and Consulting munkatársának vezetésével.
A vizsgák már nem annyira fontosak
„A STEM elnevezésű program segítségével a matematika és a természettudományok tanításának újabb dimenziója nyílhat meg, amelynek köszönhetően a diákok a műszaki tudományokra is fogékonyabbá válhatnak” – magyarázta lapunknak Molnár Zoltán.
A 21. századi modern oktatási módszerek között a csoport- és projektmunka, a felfedeztetés, a valóságközeli problémák megoldása egyre hangsúlyosabb, míg a vizsgákra való felkészítés kizárólagossága háttérbe szorul a tanári munka során.
Ebben a folyamatban a pedagógus inkább mentor, a személyiségével hat a diákjaira.
A kritikus, a kreatív és a logikus gondolkodásra ösztönzi a fiatalokat. Arra biztatja őket, hogy tegyenek fel kérdéseket, kutassanak, keressenek magyarázatot, ne higgyenek el mindent automatikusan.
Természetesen ennek az oktatási modellnek vannak személyi, tárgyi és adminisztratív feltételei is.
A továbbképzés során a résztvevők megismerhették a STEM elméletét, a pedagógia hátterét, az ehhez kötődő elemzések eredményeit, majd kipróbálhatták, hogyan működhet mindez a gyakorlatban.
Informatikai alkalmazásokra is volt példa, egy napot pedig a valenciai Természettudományi Múzeumban töltöttek, ahol múzeumpedagógiai foglalkozásokba is betekintést nyerhettek.
A spanyol életérzés
„A szakmai programok mellett volt lehetőségünk arra, hogy felfedezzük a várost, megismerjük a spanyol életérzést. Valenciában nyugodtak, toleránsak, türelmesek, barátságosak, sportosak az emberek, igyekeznek megélni a pillanatot, törekednek érzelmeik megmutatására, az örömük kifejezésére – legyen szó koncertről, színházról vagy akár futballmérkőzésről. Hiszen ilyen is lehet az européer gondolkodásmód” – közölte Molnár Zoltán.
Az EU által támogatott Erasmus+ program keretében a szakképzési centrum több oktatója és diákja is élhetett hasonló lehetőséggel ebben a tanévben – tudtuk meg.