Olvasónk azon észrevétellel kereste meg lapunkat, több fotót is mellékelve, hogy az elektromos rollert használók nem a kijelölt gyűjtőhelyen hagyják a trendi közlekedési eszközöket, hanem éppen ott parkolják le és úgy, ahogy épp óhajtják.
Egyik nap sétáltam hazafelé és megdöbbenve tapasztaltam, hogy egy e-rollert a járda közepén úgy parkoltak le, mondhatnám hagyták ott vagy hagyták el, hogy egy az egyben a haladási iránnyal merőlegesen pihent a járdán. Ezt még sajnos nem fotóztam le, pedig vitte volna a prímet, de utána észrevettem, hogy egyre több a fotóalany a városban és röpke 3 hónap alatt egy szép kis csokrot fényképeztem össze
– fogalmaz olvasónk, hozzátéve, szerinte a használóknak, sportot űzve ebből, az a céljuk, hogy minél több embert bosszantsanak fel, s ebben aztán nem ismer határt a kreativitásuk.Volt, hogy a Perint-patak medrében találtak egyet, sőt, legutóbb például a Csónakázó-tóból kellett kihorgászni e-rollert.
Mondhatni, néhol könnyebb átugrani az elhagyott rollereket, mint megkerülni. Igaz, hogy csomagokkal a kézben vagy babakocsival már bonyolultabb. Legfeljebb leugrunk az úttestre, a kocsik elé. Remélem, minél előbb megérjük, hogy a közterületeseknek joguk lesz fotózni és büntetéseket kiosztani a szolgáltatóknak, akik be is tudják hajtani az adott használón. És akkor arról nem is beszéltem az egyre kaotikusabb közlekedésükről
– írja olvasónk.Több cikkünkben is foglalkoztunk már a 2022. szeptember 22-én, az autómentes világnapon elindult, alternatív közlekedési szolgáltatással. Mint megírtuk, már az indulás napján lakossági kétségek fogalmazódtak meg arról, mi lesz, ha csak úgy szanaszét hagyják az emberek a járgányokat, de kölcsönzési tapasztalat ekkor még nem volt a telefonos applikáció működéséről. Azóta viszont már bőven van, s talán nincs is olyan lakos, akinek ne lenne valamilyen negatív tapasztalata az e-rollerekkel.
Irmai Krisztián, az üzemeltető Lime Technology Kft. ügyvezető-helyettese lapunknak úgy nyilatkozott,
az, hogy van egy-két megrongált roller, teljesen normálisnak mondható.
Mindig lesznek olyanok, akik „poénból” rongálják, vagy épp patakba, tóba dobálják az eszközöket. Ez úgymond járulékos veszteség, mert nagyon kis arányban történik ilyesmi. Benne van tehát a pakliban, de a felhasználás ezt a jelenséget felülmúlja egész Szombathelyen. A megrongált rollereket pedig folyamatosan szerelik, pótolják.Mint mondta, a parkolás még mindig nem az igazi. Kell idő, míg hozzászokik a város lakossága az új szolgáltatáshoz, főleg úgy, hogy az szezonon kívül, szeptemberben indult el. A bevezetés ideális kezdete az április-júniusi időszak lett volna. Az eredeti koncepció hosszú távon az - amiről nem tudják, mikor valósulhat meg -, hogy parkoló övezetek legyenek, és kizárólag csak e gyűjtőpontokon lehessen hagyni a rollereket.
Mivel szezonon kívül indult a szolgáltatás, ezért
nem tudják még meghatározni azt, hogy hova kéne a gyűjtőpontokat helyezni.
Ezt a felhasználók nagyban befolyásolják – magyarázta Irmai Krisztián, hozzátéve, a rollerek közlekedését lassító zónák kialakításával szabályozhatják.Az ügyvezető-helyettes a felhasználók edukálását (nevelését) hangsúlyozta. E folyamatban nemcsak a cégnek, hanem a városnak, a környezetnek is szerepe van. A közeljövőben várható egy rendezvény a szombathelyi önkormányzattal közös szervezésben, amelynek középpontjában a zöld-, illetve a mikromobilitás áll majd.
A mikromobilitás a kis, könnyű, emberi erővel, elektromos motorral vagy ezek kombinációjával hajtott közlekedési eszközök használatát, az ezekkel való közlekedést jelenti. Ide tartozik például az elektromos kerékpár, roller, e-roller, e-robogó, segway.
A helyes használat tudatosítását segítik továbbá a kialakított közlekedési zónák, valamint a telefonos alkalmazás megoldásai, üzenetei. Rengeteg megkeresést kapnak célirányos marketingkampányok indítására, például az autómentes naphoz vagy vakok és gyengénlátók lehetőségeihez kapcsolódóan, tudtuk meg.
A 2018-ban alapított cég tapasztalatai azt mutatják, hogy Budapesten (már!) flottul működik a rendszer, köszönhetően a frekventált, egymáshoz közeli helyeken, szépen, jól láthatóan kijelölt gyűjtőpontoknak és a nagy eszközkapacitásnak.
Egy 2020-as cikkből azonban kiderül, hogy eleinte a fővárosban is probléma volt a szabálytalan parkolás. Ez alapján más nagyvárosok közlekedésében is pár éven belül válhat elfogadottá a többség számára a mikromobilitás.
Székesfehérváron egyáltalán nem merült fel az összevissza-parkolás problémája, legalábbis az önkormányzattól nem kaptak panaszt. Ahogy egyébként a szombathelyi önkormányzattól sem.
Irmai Krisztián kérdésünkre kiemelte,
az e-rollerek elhagyását, nem a gyűjtőpontokon történő parkolását nem okozhatja az akkumulátor lemerülése.
Ugyanis menet közben nem merülhet le az e-roller. A használat elején jelzi a készülék, hogy mekkora a töltöttség. Amikor villogással (és az applikáció is) jelzi, hogy lemerül, még akkor is 20 százalék töltöttség áll rendelkezésre. A rendszer úgy optimalizált, hogy e biztonsági 20 százalékig lehessen használni az eszközt, hogy még véletlenül se merüljön le teljesen.Mint megtudtuk, az e-rollerrel teljesen feltöltött állapotban körülbelül 30 kilométer tehető meg. Ha nem használják - tehát álló állapotban -, akkor mintegy 8 nap alatt merül az eszköz.
Szombathelyen az eredeti tervek szerint 300 e-roller állna rendelkezésre, egyelőre azonban valamivel több mint 200 kölcsönözhető. A használatról elérhető statisztika az önkormányzatnál is, ezért elkértük tőlük az adatokat. Amennyiben rendelkezésünkre bocsájtják, közzétesszük őket.