Az Y és Z generáció közt félúton születve én is átéltem, milyen kamaszként fejvesztve menekülni egyik közösségi média platformjáról a másikra, hogy legalább a virtuális életemben ne zsizsegjenek ott a felnőttek.
Az iWiW-ről MySpace-re, onnan át a Facebookra, Facebookról Instagramra, míg azon nem kaptam magam, hogy a fiatalok megint máshol gyülekeznek, én pedig itt maradtam a névnapi jókívánságos gifekkel, lakóközösségi és adok-veszek csoportokkal, politikai odamondós oldalakkal és a Gondos Dísznövénytartók Klubjával – minden olyan unalmas felnőttes dologgal, ami elől nemrég még sikerült elbújnom.
Antropológusok egy csoportja úgy tartja, hogy az alfa generáció, vagy köznapi nevén a mai fiatalok továbbálltak az Instagramról, és új legelő után néztek, amit TikToknak hívnak.
És hogy a felnőttek ne veszítsék el a kapcsolatot velük, hátrafordították baseball sapkájukat, letöltöttek pár filteres appot a telójukra és utánuk mentek.
Behatolás a 18-as zónába
Mostanában egyre többször futunk bele olyan TikTok-oldalakba, amik első ránézésre olyan benyomást keltenek, mint az egymás nyakába ülő, ballonkabátba bújó gyerekek a mesében, mikor be akarnak szökni egy korhatáros filmre.
TikTok-oldalakat hoznak létre politikusok, civil szervezetek, múzeumok, iskolák, önkormányzatok, vagy a média.
Néhány nappal ezelőtt a Szombathely MJV Facebook-oldalán olvashattuk, hogy elindult a Szombathely MJV TikTok-oldal, szóval senki se izguljon, a fiatalok ismét radar alatt vannak.
Csakhogy ez eddig se igazán működött
Ahogy azt a cikk elején írtam, az aktuális kamasz generáció mindig is menekült azokról a platformokról, ahol megjelentek a felnőttes dolgok. A TikTok esetében sem lesz ez másként.
Addig jó a házibuli, amíg meg nem jelenik a házigazda kínos bátyja, aki már rég elmúlt 30, tré az öltözete és olyan furcsa szavakat használ, mint: kishaver, kúl és mi a stájsz.
Vannak olyan helyzetek, mikor az idősebbeknek egyszerűen csak megtetszik az a felület, amit a fiatalok használnak. Ez történt a Facebookkal, ahol a felnőttek elsősorban nem a fiatalokat keresték, csak ők is akartak megosztani, csoportokba belépni, chatelni és FarmVille-ezni.
Ennek a jelenségnek állít ironikus emléket például az Úgy csinálunk, mintha 50 év felettiek lennénk nevű Facebook-csoport, ahol a tagok egy alteregó bőrébe bújnak és olyan posztokat tesznek ki, amilyeneket szerintük jellemzően a nagyszülő korúak szoktak.
És vannak azok az esetek, amikor a felnőttek bepánikolnak, hogy szem elől vesztették az ifjúságot és gyorsan rájuk törik az ajtót.
Akár most, a TikTok-őrületben, vagy korábban, más platformok esetében mindig azt mondjuk, hogy a fontos dolgokkal el kell érnünk a fiatalokat is, felelősségünk, hogy jelen legyünk a legújabb közösségi médiában.
De attól, hogy elmegyünk a bennszülöttek szigetére, még nem biztos, hogy tudunk is velük beszélni.
Amit a felnőttek fontosnak tartanak, azt a gyerekek általában nem, és fordítva. Hiába jelenünk meg a legtrendibb közösségi médiában, nem fogjuk megtalálni a közös hangot az alfa generációval. Egyrészt teljesen más közegben nevelkedtünk, másrészt egyáltalán nem értjük, mit és miért szeretnek.
Aki azt gondolja, hogy egy TikTok-regisztráció elég ahhoz, hogy elérje a fiatalokat és megüsse ingerküszöbüket, nézze meg, mik most a legfelkapottabb videók:
@_vera_002 ???????? ##fyp ##foryoupage ##foryou Kinek hogy megy a suli ?
♬ Original Sound - Unknown
@andikagabriella mosty it’s the last one, which is your fave? ✨. ##fyp ##aesthetic ##vibe ##foryou ##hairstyle
♬ CountDown - T.M.T
@koxosjanos Válasz @mercike55 részére ##teamjohnnykox ##foodwehate ##valasz ##kerdes ##tiktokhungary ##magyar ##magyartiktok ##fy ##fyp ##nekedbe ##fitness ##nekedben
♬ eredeti hang - Koxosjanos
Szóval amíg a Szombathely MJV TikTok-oldalán nem a közgyűlés tagjai twerkelnek O.T. Genasis – CoCo című számára, nem hiszem, hogy a fiatalok fel fognak figyelni rá.