Ilyen volt a negyedik RobOlimpia Szombathelyen

Négy kategóriában indulhattak a fiatalok, de csak háromban osztottak érmeket.

November 30-ra hirdette meg a Műszaki és Természettudományi Kultúráért Egyesület a negyedik Szombathelyi RobOlimpia Versenyt, melyre 20 csapat nevezett, és 19 vett részt.

A tavalyi versenyekhez hasonlóan az idei versenynap egyik szabálya az volt, hogy a robotok akkumulátorainak töltése vagy az elemek cseréje, csak meghatározott időpontokban voltak lehetségesek, ösztönözve a versenyzőket a műszaki megoldások villamos energia hatékony felhasználására.

Összesen négy versenyszámot hirdettek meg a múlt héten rendezett eseményre.

Szumó verseny

A verseny előtt a robotok mérlegelésre kerültek. Tömegük nem lehetett 1000 gr-nál több, és 300 mm-es oldalhosszúságú kockánál nagyobbak. Egy-két esetben néhány alkatrészt le kellett szerelni a robotokról, mert túllépték a megengedett 1000 gr tömeget. A versenyre 12 csapat jelentkezett, 27 fővel. A csapatok két csoportra lettek osztva és körmérközések formájában alakultak ki a csoportok eredményei, majd a két csoport első három és a második hármasa szintén körmérközések alapján döntötték el a helyezéseket.

Youtube/RobOlimpia

Az első helyezett csapat kapta meg a 2021-ben meghirdetett vándorkupát. Idén ezt a „Pixel Team” csapat érdemelte ki, Szombathelyről. Második helyezést ért el „Mint a múltkor” nevezetű csapat szintén Szombathelyről, míg harmadik az „örök 4. hely” Sárvárról a VVSZC Barabás György Műszaki Szakképző Iskolából.

Gyorsasági verseny

A vonalkövetős gyorsasági verseny kategória és hardver megkülönböztetés nélkül került lebonyolításra. Döntően LEGO alkatelemekből épült csapatok neveztek, de volt „saját” gyártmányú robot is. A versenyszámra 11 csapat 17 versenyzővel nevezett.

A verseny két futamból és a futamok közötti tuningolási lehetőséggel zajlott. A csapatok egyre jobb időeredményeket értek el, és egyre kisebb számban történt pályaelhagyás, mindez jelezve a csapatok jó konstrukciós és programozási képességüket.

Youtube/RobOlimpia

Első helyezést ért el a „Dirty Blocks” csapata Szombathelyről 12,115 másodperccel, második helyezést ért el a „KarbeszekRC” csapata Sárvárról, 16,565 másodperces idővel, míg a harmadik helyezést a „Velence” nevű csapat a Fejér vármegyei Velencéről szerezte meg.

Gyorsulási verseny

A harmadik versenyszám a gyorsulási, Drag Racing verseny volt. Erre 14 csapat nevezett 33 versenyzővel. A verseny lényege, hogy 6 méter hosszú és 1 méter szélességű pályán kell a robotjárműnek haladni, és a célba érkezés után két méteren belül megállnia. Amennyiben a nyolc méteren belül a robot érinti az oldalfalat akkor az a futam érvénytelen, amennyiben a robot túl fut a nyolc méteres jelölésen, akkor pedig kettő másodperc kerül hozzáadásra a futamidőhöz. Ebben a versenyszámban kettő futamot hirdettek, közben tuningolási lehetőségekkel.

Az első helyezett a „Dirty Blocks” csapata Szombathelyről, 2,234 másodperccel. Második helyezett a „Velence” csapat Velencéről, 2,59 másodperccel. Harmadik helyezett a „Pixel team” csapat 2,76 másodperccel.

Kötélhúzó verseny

A negyedik versenyszám új volt, amire kötélhúzásban LEGO és NONLEGO eszközökkel is nevezhettek a csapatok. Itt is 14 csapat jelentkezett. A tesztelések után a versenybírók úgy döntöttek, hogy az indulókat két csoportra osztják, LEGO alkatrészből épített robotokra és NONLEGO alkatrészekből épített modellekre.

Youtube/RobOlimpia

A csoportok körmérkőzéseket játszottak, de itt számos olyan kérdés, problémafelvetés adódott, amelyre a bírók leállították a kötélhúzó verseny folytatását, így ebben a versenyszámban végeredményt nem hirdettek. Emléklapokat viszont adtak.

A szervezők azt írták, olyan „extrém” kérdések merültek fel, amelyekre a versenyszabályok megírásánál nem lehetett felkészülni, így szabályozni sem. Ennek ellenére a tapasztalatok összegzése után a jövő évben újból szeretnék meghirdetni ezt a versenyszámot.

Mind a négy versenyszámban a nevezett csapatok robotjai a futamok után úgynevezett karanténba kerültek, ami azt jelenti, hogy a csapatok csak addig férnek hozzá a modelljeikhez, amíg a versenyszámot teljesítik. Így minden csapat – sorrendtől függetlenül – azonos időt tölthet a robotok javításával és fejlesztésével.

A verseny 16:30 órakor az eredményhirdetéssel ért véget. Minden csapattag oklevelet kapott, a versenyszámok első három helyezettjei pedig érmeket is.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Sport