Lassan vége az autóipari szárnyalásnak Kelet-Közép-Európában, más utakat kell keresni a gazdasági növekedéshez

A béremelések és a bérkövetelések miatt az autógyárak Törökország és a keleti mediterrán térség felé indulnak.

A Reuters elemzése szerint a Kelet-Közép-Eeurópában, és benne hazánkban az elmúlt 20-25 évben tapasztalt gazdasági növekedés megtorpan, az autógyárak nem adják fel ugyan az itteni beruházásaikat, de új befektetéseiknek más helyszíneket keresnek.

Az Audinál és a Mercedesnél is sztrájkra készültek

A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

Ennek az oka pedig a növekvő bérekben, az egyre hangosabb bérkövetelésekben és az emelkedő munkaerő-hiányban keresendő. Miközben senki sem vitatja el azt a jogot a munkavállalóktól, hogy azt követeljék, bérük közelítse meg a gyárak anyaországaiban lévő fizetéseket, a működő tőke olcsóbb, és bőségesebb munkaerőt keres.

A kecskeméti Mercedes-gyárban
gyar.mercedes-benz.hu

A lap Szlovákiát hozza fel példának, ahol 1992-ben egy munkás VW-nél, a futószalag mellett havi 75 eurónak megfelelő összeget keresett, ők ma átlag 1804 eurót visznek haza. Igaz, ez még mindig kevesebb mint fele annak, amit a VW németországi dolgozói kapnak. Ráadásul Szlovákia és az elemzésben érintett országok az EU tagjai, így politikai nyomás is nehezedik a gyárakra, hogy mérsékeljék az egyes tagállamokban fizetett bérek közti különbséget.

A Volkswagen pozsonyi üzemében az elmúlt hőnapban sikeres sztrájk volt, a szakszervezetek 14 százalékos általános béremelést harcoltak ki. A dél-koreai Kia és a francia Peugeot szintén kénytelen volt növelni a béreket Szlovákiában, az Audi és a Mercedes Magyarországon volt kénytelen sztrájkfenyegetésekkel szembe nézni.

A VW már jelezte is,

Szlovákia búcsút mondhat fejlesztéseinek, ha ottani alkalmazottai további drága követelésekkel állnak elő.

A Reuters szerint a térség soha nem nyújtja már azt az autógyáraknak, mint a 90-es években: olcsó, bőséges és szakképzett munkaerőt. A térség országaiban egyszerre jelentkezett a munkaerő-hiány is, ennek egyik oka a demográfiai helyzet, a másik az elvándorlás.

Alacsony a hozzáadott érték, kicsi a haszon

Így a tőke kelet és dél felé keres majd magának olcsó munkaerőt. A működőtőke terjeszkedésének következő hulláma Törökország és a mediterrán térség déli része - Marokkó, Tunézia, Egyiptom, esetleg Irán -, illetve Ukrajna felé indul majd.

A győri Audi-gyár

A Reuters megjegyzi azért azt is, hogy a bérügyi mateknak két oldala van. Az OECD adatai szerint a németeknél dolgozók egy óra munkával 52,7 euróval járulnak hozzá az ország gazdasági teljesítményéhez, míg a csehek esetén csupán 19,4 százalék ez az arány.

Ennek részben az az oka, hogy a cseh vállalatok főként olyan termékeket, részegységeket állítanak elő a világszintű termelési láncokban, amelyek kisebb árrést tartalmaznak, ahelyett, hogy nagyobb profitot hordozó végtermékeket vinnének a piacra - írja a Reuters.

Ha a lap elemzése valós, akkor Magyarország komoly nehézségek előtt áll, a hazai gazdaságot és gazdasági növekedést az autóipari gyárak és a nekik dolgozó beszállítók működtetik. Ha ebben a szektorban leállnak a beruházások, megtorpan a GDP növekedése és visszaesik a gazdaság teljesítménye.

A kormánynak (a korábbiaknak sem) pedig nem nagyon van B-terve, az autóiparra alapozott sikerpropaganda mellett az uniós pénzeket térkövekbe és látványberuházásokba öntik, gazdaságfejlesztés, és önálló iparszerkezet kialakítása helyett.

adó 1% nyugat.hu 2025

Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
Tovább a felajánláshoz!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság