Lassan vége az autóipari szárnyalásnak Kelet-Közép-Európában, más utakat kell keresni a gazdasági növekedéshez

A béremelések és a bérkövetelések miatt az autógyárak Törökország és a keleti mediterrán térség felé indulnak.

A Reuters elemzése szerint a Kelet-Közép-Eeurópában, és benne hazánkban az elmúlt 20-25 évben tapasztalt gazdasági növekedés megtorpan, az autógyárak nem adják fel ugyan az itteni beruházásaikat, de új befektetéseiknek más helyszíneket keresnek.

Az Audinál és a Mercedesnél is sztrájkra készültek

Ennek az oka pedig a növekvő bérekben, az egyre hangosabb bérkövetelésekben és az emelkedő munkaerő-hiányban keresendő. Miközben senki sem vitatja el azt a jogot a munkavállalóktól, hogy azt követeljék, bérük közelítse meg a gyárak anyaországaiban lévő fizetéseket, a működő tőke olcsóbb, és bőségesebb munkaerőt keres.

A kecskeméti Mercedes-gyárban
gyar.mercedes-benz.hu

A lap Szlovákiát hozza fel példának, ahol 1992-ben egy munkás VW-nél, a futószalag mellett havi 75 eurónak megfelelő összeget keresett, ők ma átlag 1804 eurót visznek haza. Igaz, ez még mindig kevesebb mint fele annak, amit a VW németországi dolgozói kapnak. Ráadásul Szlovákia és az elemzésben érintett országok az EU tagjai, így politikai nyomás is nehezedik a gyárakra, hogy mérsékeljék az egyes tagállamokban fizetett bérek közti különbséget.

A Volkswagen pozsonyi üzemében az elmúlt hőnapban sikeres sztrájk volt, a szakszervezetek 14 százalékos általános béremelést harcoltak ki. A dél-koreai Kia és a francia Peugeot szintén kénytelen volt növelni a béreket Szlovákiában, az Audi és a Mercedes Magyarországon volt kénytelen sztrájkfenyegetésekkel szembe nézni.

A VW már jelezte is,

Szlovákia búcsút mondhat fejlesztéseinek, ha ottani alkalmazottai további drága követelésekkel állnak elő.

A Reuters szerint a térség soha nem nyújtja már azt az autógyáraknak, mint a 90-es években: olcsó, bőséges és szakképzett munkaerőt. A térség országaiban egyszerre jelentkezett a munkaerő-hiány is, ennek egyik oka a demográfiai helyzet, a másik az elvándorlás.

Alacsony a hozzáadott érték, kicsi a haszon

Így a tőke kelet és dél felé keres majd magának olcsó munkaerőt. A működőtőke terjeszkedésének következő hulláma Törökország és a mediterrán térség déli része - Marokkó, Tunézia, Egyiptom, esetleg Irán -, illetve Ukrajna felé indul majd.

A győri Audi-gyár

A Reuters megjegyzi azért azt is, hogy a bérügyi mateknak két oldala van. Az OECD adatai szerint a németeknél dolgozók egy óra munkával 52,7 euróval járulnak hozzá az ország gazdasági teljesítményéhez, míg a csehek esetén csupán 19,4 százalék ez az arány.

Ennek részben az az oka, hogy a cseh vállalatok főként olyan termékeket, részegységeket állítanak elő a világszintű termelési láncokban, amelyek kisebb árrést tartalmaznak, ahelyett, hogy nagyobb profitot hordozó végtermékeket vinnének a piacra - írja a Reuters.

Ha a lap elemzése valós, akkor Magyarország komoly nehézségek előtt áll, a hazai gazdaságot és gazdasági növekedést az autóipari gyárak és a nekik dolgozó beszállítók működtetik. Ha ebben a szektorban leállnak a beruházások, megtorpan a GDP növekedése és visszaesik a gazdaság teljesítménye.

A kormánynak (a korábbiaknak sem) pedig nem nagyon van B-terve, az autóiparra alapozott sikerpropaganda mellett az uniós pénzeket térkövekbe és látványberuházásokba öntik, gazdaságfejlesztés, és önálló iparszerkezet kialakítása helyett.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság