Kihirdették az EU következő hétéves ciklusában betervezett út- és vasútfelújításait, építéseit. Röviden ez volt a témája a megyeházán tartott sajtótájékoztatónak, ahol tulajdonképpen már ismert terveket ismételtek meg azzal, hogy ezek most már biztosan megvalósulnak. Kovács Ferenc, a megye közgyűlés elnöke és Kovács Jenő főtanácsos ült velünk szemben.
Két év múlva kész a 86-os
Persze, sok minden szerepel a tervekben, de itt most a Vas megyét érintő ügyekről volt szó. Elsőként a 8-as főútról, annak is a Körmend és országhatár közötti szakaszáról. Korábban ezt későbbre tették, most viszont a prioritások közé emelték be. 2x2 sávon épül majd meg, ahogy erről már korábban is beszámoltunk Újabb négysávos szakaszok a 86-oson és a 8-ason 2013. December 11. 12:00 , és elkerüli az útba eső településeket.
Kovács Ferenc hozzátette, az osztrákok Feldbachig megépítik a 8-as folytatását, 2x2 sávra tervezve, lehet, hogy az elején csak 2x1 sáv lesz, majd a forgalmi adatok alapján döntenek a folytatásról.
Persze, a 86-os Újabb négysávos szakaszok a 86-oson és a 8-ason 2013. December 11. 12:00 is szóba került. Rövidesen elkezdődik a Hegyfalu és Szeleste közötti szakasz építése, ami azt jelenti, hogy két, két és fél év múlva 2x2 sávos lesz a 86-os Szombathely és Csorna között.
Jöhet az út Szombathelyig
A 86-os déli szakaszának építése is folytatódik, megrendelték az Egyházasrádóc és Szombathely közötti szakasz tervezését, ami a tavaly átadott Négysávosra izmosodott a 86-os főút 2013. November 26. 16:38 rádóci egyeneshez csatlakozik majd. Ezt is 2x2 sávosra tervezik, de először csak 2x1 sáv épül meg, és itt is a forgalmi adatok döntenek majd.
Bekerült a prioritások közé a 87-es is, vagyis a Szombathely és Kőszeg közti út. Itt volt egy kis vita az osztrákokkal a határátlépési pontról, de az biztos, hogy az út a szombathelyi börtön és a volt határőrlaktanya között indul majd, és elkerüli a településeket, majd csatlakozik az S31-eshez.
Lesznek persze kisebb munkák is, Kovács Ferenc közéjük sorolta a 88-as Sárvár és Vát közti szakaszának felújítását, ami április végéig készen lesz.
Kőszegig jár majd a HÉV
Nevesítették a vasútfejlesztéseket is. A Győr-Pápa-Celldömölk közti szakaszt nagyobb sebességre teszik alkalmassá, megújul a Bajánsenye-Boba, a Hegyeshalom-Csorna-Porpác, a Szombathely-Zalaszentiván közti szakasz is.
A Szombathely-Kőszeg vonalon is lesz munka, Kőszegen közelebb viszik az állomást a városhoz, villamosítják a vonalat, és HÉV jellegű közlekedést terveznek. (Zárójelben jegyezzük meg, hogy hasonló terv volt az előző ciklusban is, igaz, akkor villamosnak nevezték Újra csilingelhet a villamos Szombathelyen 2009. June 11. 14:09 .)
Kovács Ferenc hangsúlyozta, a MÁV fő célja, hogy Szombathelyről két óra, két óra húsz perc alatt Budapestre lehessen érni vonattal, és ezt Veszprém felé fogalmazza meg egy terv, ehhez új vasúti pályát kell építeni Ajka és Herend között. De ha előbb készül el a Celldömölk-Pápa felé vezető szakasz, akkor arra menne ez a gyorsvonat.
Gyorsítanak
Kovács Jenő hozzátette, a 8-as főutat Veszprém megyében is fejlesztik, megépítik a herendi és várpalotai elkerülőt, és Kámig többféle módszerrel gyorsítják a forgalmat, van, ahol 2x2 sávot, van, ahol gyorsító sávokat építenek ki. A forgalmi adatok nem indokolják, hogy a 8-as végig 2x2 sávos legyen, kivéve a Körmend és az országhatár közti szakaszt, a 86-osról lekanyarodó forgalom miatt.
Kovács Jenő elmondta azt is, hogy a döntések meghozatalában nagy súlyt fektettek az útdíj-fizetési adatokra. Kiderült ugyanis, hogy a három autópálya után a 4-es főúton és a 86-oson a legnagyobb a teherforgalom, ami indokolja a fejlesztéseket.