„Durr” - jött a tompa puffanás jobbról, a karosszéria felől.
Néhány évvel ezelőtt történt a szombathelyi belváros egyik parkolójában. Egyetlen másodperc elég volt, hogy felfogjam. A szomszédos parkolóhelyre egy nagyobbacska Ford állt be, a tulaj lendületesen kicsapta az ajtót, ami masszívan elérte a járgányomat.
Kiugrottam, hogy megnézzem, mi történt. A sofőr még ült helyén bűnbánó arccal, és valami olyasmit motyogott, hogy „bocs, nem tudtam, hogy ilyen kicsi a hely.”
Az ütközés egy kicsit meglátszott a korosodásnak indult karosszériámon, de sötétedett, hűvös is volt, úgyhogy csak morogtam valamit, aztán legyintettem az egészre, annyi apró sérülés van már az autómon, hogy ez már nem oszt, nem szoroz.
És ahogy elnézem a városban közlekedő járműveket, nem én vagyok az egyetlen, aki hasonlóan gondolkodik.
Ennek részben az autók növekedése az oka.
Elég gyakran vezet át utam a szombathelyi belvároson, ahol szinte naponta látom, hogy gondot okoz az autók szélessége. Ha SUV-ok állnak egymás mellett, akkor szinte kezelhetetlen a ki- és beszállás, ha normál méretű személyautók, akkor csak óvatosnak kell lenni
A mindennapokban okoznak-e gondot a nagy méretű személyautók?
– kérdeztük a szombathelyi fizetős parkolókat üzemeltető Szova Zrt.-t.
„Gondot abban az esetben okoznak a nagyobb méretű autók, ha a gépjárművezetők nem figyelnek a parkoláskor, és közel vagy egyenesen ráállnak a felfestésre. Ebben az esetben a többi autó is ehhez tud igazodni, amivel az igénybevehető helyek száma tovább csökken”
- érkezett a cég válasza.
A parkolóhelyek szabványos mérete: 5,5 méter x 2,5 méter – tudtuk meg,
Ettől indokolt esetben el lehet térni 5 méter x 2,3 méter erejéig. A mozgáskorlátozott parkolóhelynek legalább 3,6 méter szélesnek kell lennie, az áruházak parkolóiban egyre gyakoribb nagycsaládos parkolók is ilyen méretűek. A közforgalom számára nem megnyitott gépjárműtárolókban, kisebb járműveknek a helyek legfeljebb 30 százalékánál a helyigény 4,1 x 2,2 méterre csökkenthető.
A parkolóhelyek szűkösségével kapcsolatban érkezett már lakossági észrevétel a SZOVA-hoz, de Szombathelyen a szabványoknak megfelelő a várakozóhelyek mérete, így a cég nem tervezi a szombathelyi parkolóhelyek átméretezését.
Tudomásuk szerint a Levéltárnál lévő Spar áruház előtt lévő helyek a legszűkebbek, de ezek is megfelelnek a szabványnak.
Mit mutat a mérőszalag?
Ezek után kíváncsian vettük magunkhoz a mérőszalagot, és első utunk az említett levéltári Sparhoz vezetett.
Talán a szombathelyi autósok tudják, hogy itt nem egyszerű a parkolás, mindenesetre egy hétköznap kora délután igencsak foghíjasan álltak a járművek a csíkok között. Vagy éppen rajta, esetleg némileg átlógva.
A mérőszalag szerint a parkolóhelyek szélessége 230 centiméter, hosszúsága 460 centiméter.
Ezek után a Hunyadi úti Lidl áruház parkolója következett, ahol mindig az az érzésem volt, hogy jóval szellősebbek a helyek, az autók mellett majdhogynem táncolni lehet.
És valóban. A szalag a szélességre – festéssel együtt – 270 centimétert mutatott, míg a hosszúságra 520 centimétert.
Mindez csak annyiban okozott meglepetést, hogy a 40 centiméter milyen sokat jelent a gyakorlatban.
Az autók széltében nőnek, de a határ - egyelőre - nem a csillagos ég
Egy brit kutatás szerint az európai autók szélessége átlagosan kétévente egy-egy centit nő. Közúton a legszélesebb a fokozott hőszigetelésű jármű felépítménye lehet, ami 2,60 méter. Minden egyéb jármű széltében nem haladhatja meg a 2,55 métert. Tehát mindegy, hogy személyautó vagy teherautó, a 2,55 méteres szélesség a maximum. Személyautóval ezt megközelíteni is nehéz, még a legnagyobb SUV-k sem érik el ezt a határt, a Hummer elektromos változata is mindössze 2,2 méter – tudtuk meg a szolgáltatótól.