Az Instagram egy ingyenes, helyes kis start up-ként (azaz kreatív ötleten alapuló vállalkozásként, okostelefonra írt programként) indult 2010 őszén, és az volt a lényege, hogy az iPhone-tulajdonosok analógnak ható effektekkel turbózhatták fel mobilfotóikat, majd meg is oszthatták azokat egy barátságos felületen. Az egyediségre rájátszott az is, hogy csak négyzet alakú fotókat lehetett készíteni vele, ami okos húzás volt, mert ezek révén úgy érezhette a felhasználó, hogy valamiféle elit klubnak a tagja. Egyszerűen menő volt rábökni erre a régi Polaroid-gépre emlékeztető kis ikonra, és hirtelen művésznek érezni magunkat.
Az indulás óta eltelt két év, és az Instagram óriásit robbant: mára egy százmillió felhasználóval rendelkező, megkerülhetetlen alkalmazássá fejlődött - amivel időközben már az Androidosok is bűvészkedhetnek -, jelentőségét pedig mi sem bizonyítja jobban, mint hogy maga a kék óriás, a Facebook vásárolta meg idén áprilisban orbitális 1 milliárd dolláros áron.
Ezt mondjuk nem is csodáljuk: az Intagramon a világon mindenhol tömegek kattognak, van, ahol már ilyen alapú fotóversenyeket is rendeznek, fényképalbumokat raknak össze ide feltöltött képekből, és így tovább (Magyarországon már olyan közösség is van, ami például fotósétákat szervezett).
Nagyon kellett már egy webes platform
Pont ezért is találták sokan furcsának, hogy az ötletgazdák két év alatt sem rukkoltak elő egy webes felülettel. Magyarán: ezeket a fotókat a kezdetekben csak azok láthatták, akik már telepítették a telefonjukra az appot. Időközben persze megjelentek a színen olyan, az Instagramtól független programozók, akik megpróbálták betölteni ezt az űrt, és létrehoztak ilyen nézegetőket (a legismertebb ilyen oldalak a Webstagram és a Statigram), de ezek mégsem az anyacég fejlesztései voltak, ráadásul olykor belassultak, lefagytak, és senki nem tudta, vajon mikor tűnnek el egyik napról a másikra.
Ezért is jelent sokat az Instagram - magyar idő szerint - tegnap esti bejelentése, ami szerint az egyes emberek profiljait mostantól böngészőből is meg lehet nézni. Vagyis még nem mindenkiét, mert csak fokozatosan pörgetik ki a funkciót, de hogy tudjuk, hogyan fog egy ilyen kinézni, megmutatjuk Rihanna Instagramos profiloldalát, az övé már elérhető:
Ami azonnal szemet szúrhat: ezek a profiloldalak kísértetiesen hasonlítanak a Facebook idővonal-kinézetére. Vagyis itt is egy "borítókép" a fejléc, ami viszont ebben az esetben találomra kiválasztott, de folyamatosan változó fotókból épül fel. Ugyanúgy néz ki a profilkép is, meg alatta a rövid leírás, mint a nagy közösségi oldalon. Hiába, a Facebookos felvásárlás azért megtette a hatását - bár ez nem feltétlenül baj, sőt.
Külön érdekes, hogy most már nem csak mobilról, de így, webről is tudjuk mások fotóit lájkolni és kommentelni, sőt, követni is kezdhetünk júzereket. Mindez kis lépés az Instagramnak, de könnyen lehet, hogy nagy lépés a reklámfelületek, és azzal együtt a profit felé - az Instagram mobilos verziójában ugyanis nem találunk reklámokat.